Citat:
Ursprungligen postat av
job230ge
Vad hela bear caset? Har du lst mina inlgg s vet du att de handlar om att jag inte tror att tesla kommer slja volymerna de sger till hga marginaler vilket verkar utspela sig ganska bra. Att hopp om revolutionerande Ai ocks prisas in gr bara kort-caset bttre. Kolla vilken usel tillvxt som brjar prisas in nu, vinsttillvxten nrmar sig noll och de handlas i P/E 50.
Som jag nmnde ovan prisas ingen revolutionerande AI in, endast att elbilar tar ver mer och mer samtidigt som Tesla behller en dominant position varav bda tv scenariorna framstr mer och mer sannolikt.
Du bygger ditt bear case p att Teslas marginaler ska sjunka - inte bara nu utan permanent i framtiden - och det enda du kan bygga det p r att det finns hlsosam konkurrens som allts kan konkurrera p produkt och marginal. Om konkurrensen inte finns varfr skulle man d dumpa marginalerna? Apple har enorma marginaler jmfrt med resterande telefontillverkare, och deras produkt r betydligt lttare att "kopiera".
Kolla p bolag som Ford och VW, Teslas frmsta "konkurrens" utanfr Kina. Gr det bra? r de p vg att konkurrera med Teslas marginaler? Om inte, varfr bygger du din tes p att det kommer ske?
Citat:
Ursprungligen postat av
job230ge
Och vad ett tillflle, han har sagt det varje r sedan 2015.
Nej det har han inte. Runt 2015 handlade pratet om autopilot vilket ocks lanserades d. Runt 2019/2020 handlade det om FSD vilket slpptes i slutet av 2020. Du tolkar in en massa egna saker i det Elon sger, endast p autonomy day 2019 sa han "for sure robotaxis next year". Resterande gnger har uttalandena kantats av "om" och "givet att" osv d han pongterar att det handlar om ambitioner och gissningar.