2023-04-28, 15:11
Medlem
Varför vill folk köpa tesla när det finns trevligare bilar med bättre kvalité?
Citera
2023-04-28, 15:22
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
Varför vill folk köpa tesla när det finns trevligare bilar med bättre kvalité?

Finns uppenbarligen många skäl då det är många som köper Tesla, även om deras inventory växer säljer de mycket bilar.

Jag kan lista några skäl.
- Laddnätverket, alla sajter är inte öppna för alla bilmärken plus att laddupplevelsen för Tesla-ägare är utan bekymmer då ruttplaneringen, plug and charge och förvärmningen av batteri fungerar utmärkt till skillnad från många (alla?) andra märken.
- Infotainmentsystemet. Ingen kommer väl just nu i närheten.
- Effektiva bilar
- Uppdaterar befintliga bilar på ett bra sätt till skillnad från ex. VW, Kia.
- Tesla Y har extremt bra utrymme, klassledande.
- Många som har Teslor, finns mycket videos, hjälp, tillbehör
- Många gillar väl den minimalistiska designen
- Mycket prestanda för pengarna
- Priset, kostar numera ungefär som konkurrenterna med samma utrustningsnivå
- Slippa köpa från en återförsäljare

Jag har själv en VW ID4 som jag är mycket nöjd med men kommer förmodligen köpa en Tesla Y nästa omgång pga bl a skälen ovan.
Citera
2023-04-28, 15:38
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Kanske många har börjat tröttnat på Musks FSD löften som aldrig infrias och andra vaporwaredrömmar som Roadstern som nu är 5 år försenad och Cybertruck som verkar totalfloppa. Deras superbatterier verkar inte heller var så himla fantastiska om man jämför med allt annat som finns på marknaden nu. Att dom ska utveckla en cyber-robot som utlovas extrema AI-egenskaper rimmar illa med att Musk själv vill stoppa utvecklingen av AI i ett upprop.

Det kommer bli väldigt svårt för Tesla att ta sig igenom den här recessionen utan konkurs och tillskott från aktieägarna under rekonstruktion.

Skulle inte våga äga aktien för att eventuellt se aktierna spädas ut och tappa mer än halva värdet över en natt.
Citera
2023-04-28, 17:00
Medlem
Tesla verkar skapa en egen AI som skall heta TruthGPT. Detta efter att Google och Microsoft stulit chatGPT och källkoden som skulle vara openAI. De stal hela stiftelsen och gör nu AI "liberal" och lär den att ljuga.
Citera
2023-04-29, 10:28
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Det kommer bli väldigt svårt för Tesla att ta sig igenom den här recessionen utan konkurs och tillskott från aktieägarna under rekonstruktion.

Skulle inte våga äga aktien för att eventuellt se aktierna spädas ut och tappa mer än halva värdet över en natt.

Ska till en extrem recession isf då Tesla har över $20B i skattkistan, vilket räcker för att driva fabrikerna på fullt ställ i flera år. Om en sådan recession sker är ju alla övriga biltillverkare bortspolade långt innan.
Citera
2023-04-29, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Ska till en extrem recession isf då Tesla har över $20B i skattkistan, vilket räcker för att driva fabrikerna på fullt ställ i flera år. Om en sådan recession sker är ju alla övriga biltillverkare bortspolade långt innan.

Varför skulle inte andra tillverkare likt tesla bara kunna göra nyemissioner och ta in 20B$? De är inte direkt så att tesla byggt kassan av vinst
Citera
2023-04-29, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lloydfabege
Finns uppenbarligen många skäl då det är många som köper Tesla, även om deras inventory växer säljer de mycket bilar.

Jag kan lista några skäl.
- Laddnätverket, alla sajter är inte öppna för alla bilmärken plus att laddupplevelsen för Tesla-ägare är utan bekymmer då ruttplaneringen, plug and charge och förvärmningen av batteri fungerar utmärkt till skillnad från många (alla?) andra märken.
- Infotainmentsystemet. Ingen kommer väl just nu i närheten.
- Effektiva bilar
- Uppdaterar befintliga bilar på ett bra sätt till skillnad från ex. VW, Kia.
- Tesla Y har extremt bra utrymme, klassledande.
- Många som har Teslor, finns mycket videos, hjälp, tillbehör
- Många gillar väl den minimalistiska designen
- Mycket prestanda för pengarna
- Priset, kostar numera ungefär som konkurrenterna med samma utrustningsnivå
- Slippa köpa från en återförsäljare

Jag har själv en VW ID4 som jag är mycket nöjd med men kommer förmodligen köpa en Tesla Y nästa omgång pga bl a skälen ovan.

Visst, tekniken och sådant är bra men har haft två teslor genom jobbet nu och båda blir rosthögar. De klarar inte detta klimatet vilket är ett skämt år 2023.

Ska välja ny bil till hösten och det blir garanterat ingen tesla. Finns en anledning att dom toppar listor i diverse biltester där man är i topp pga. Dålig kvalité.

Frågan är om jag ens väljer elbil igen, blir nog hybrid. Så otroligt trött på köerna till laddstationer under sommaren när man reser.
Citera
2023-04-29, 22:08
Citat:
Visst, tekniken och sådant är bra men har haft två teslor genom jobbet nu och båda blir rosthögar. De klarar inte detta klimatet vilket är ett skämt år 2023.

Ska välja ny bil till hösten och det blir garanterat ingen tesla. Finns en anledning att dom toppar listor i diverse biltester där man är i topp pga. Dålig kvalité.

Frågan är om jag ens väljer elbil igen, blir nog hybrid. Så otroligt trött på köerna till laddstationer under sommaren när man reser.

Rosthögar. Har kollat säkert hundra teslor från 2014 och framåt på KVD och ingen har haft rostproblem. Du verkar ha haft otur eller trollar.

Laddköer kommer du nog inte få några problem med i sommar, det har öppnat hundratals nya laddare sen förra sommaren.
Citera
2023-04-30, 10:03
Medlem
Citat:
Rosthögar. Har kollat säkert hundra teslor från 2014 och framåt på KVD och ingen har haft rostproblem. Du verkar ha haft otur eller trollar.

Laddköer kommer du nog inte få några problem med i sommar, det har öppnat hundratals nya laddare sen förra sommaren.
Trollar ej tyvärr. Båda bilarna har börjat rosta. En bekant har samma problem, inte bara med rost, hans ratt har ser så sliten ut som om den vore 30 år gammal när den gått 2000 mil.

Laddköerna tror jag på när jag ser det. Då jag reser mycket i jobbet så var jag i väg nu i veckan som var, redan köer uppe i Ödeshög som är en större Tesla station med laddare....
Citera
2023-04-30, 13:24
Medlem
Citat:

Ja det är beklagligt att Naturvårdsverket satsar så många miljarder på den totalt menlösa vätgasen och inte på batteritillverkning och laddstationer. Vätgas duger möjligen typ till fartyg laddade från havsbaserade "mackar" nära havsbaserade vindkraftparker. Tesla vinner i längden eftersom så många andra felsatsar på fel saker. Att tillverka 1 watt vätgas kräver minst två watt. Redan där har vätgasen havererat som artist.
Senast redigerad av Kulturmarxist 2023-04-30 kl. 13:29.
Citera
2023-04-30, 13:32
Medlem
Citat:
Trollar ej tyvärr. Båda bilarna har börjat rosta. En bekant har samma problem, inte bara med rost, hans ratt har ser så sliten ut som om den vore 30 år gammal när den gått 2000 mil.

Laddköerna tror jag på när jag ser det. Då jag reser mycket i jobbet så var jag i väg nu i veckan som var, redan köer uppe i Ödeshög som är en större Tesla station med laddare....

Tesla jobbar garanterat på problem. De är mycket lyhörda och snabbast av alla att rätta till saker som gått fel.
Citera
2023-04-30, 13:56
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Ja det är beklagligt att Naturvårdsverket satsar så många miljarder på den totalt menlösa vätgasen och inte på batteritillverkning och laddstationer. Vätgas duger möjligen typ till fartyg laddade från havsbaserade "mackar" nära havsbaserade vindkraftparker. Tesla vinner i längden eftersom så många andra felsatsar på fel saker. Att tillverka 1 watt vätgas kräver minst två watt. Redan där har vätgasen havererat som artist.

Energiförsörjningen är större än personbilar som ska laddas. Du begriper det nog inte för du ser inte längre än till nästippen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in