Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-06-29, 15:51
  #1501
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Det är väl klart att de kommer ut till kund förr eller senare. Om de hinner för kvartalsslutet eller inte spelar ingen roll annat än kortsiktigt. Levereras bilarna i juli istället blir resultatet för Q2 sämre men resultatet för Q3 blir bättre. Det måste till och med du förstå?
Hur korkad är du på en skala? Tror du att industrin håller på med så noga planerad produktion och logistik som det bara går på kul?
Ett av skälen till Teslas usla resultat är oförmågan att sköta tillverkning och logistik på ett effektivt sätt.
Citera
2019-06-30, 22:03
  #1502
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Hur korkad är du på en skala? Tror du att industrin håller på med så noga planerad produktion och logistik som det bara går på kul?
Ett av skälen till Teslas usla resultat är oförmågan att sköta tillverkning och logistik på ett effektivt sätt.


Jaja. Vi får väl se. Tror det går åt helvete för de gamla tillverkarna. Allt tyder på det
Citera
2019-07-01, 19:05
  #1503
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Jaja. Vi får väl se. Tror det går åt helvete för de gamla tillverkarna. Allt tyder på det

Allt tyder väl snarare på att de "gamla" tillverkarna utvecklar elbilar som blir ett hot mot Teslas dominerande ställning?

Det är sannolikt Tesla det går åt skogen för!
Citera
2019-07-02, 11:56
  #1504
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Allt tyder väl snarare på att de "gamla" tillverkarna utvecklar elbilar som blir ett hot mot Teslas dominerande ställning?

Det är sannolikt Tesla det går åt skogen för!

De gamla är hämmade. De vill inte göra elbilar som konkurrerar ut sina lönsamma fossilbilar.

För mig är valet enkelt.
Citera
2019-07-02, 12:47
  #1505
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
De gamla är hämmade. De vill inte göra elbilar som konkurrerar ut sina lönsamma fossilbilar.

För mig är valet enkelt.

Du tittar bakåt, framtiden ligger åt andra hållet!
De stora biltillverkarna är i branschen för att tjäna pengar och det kommer de göra!

De har resurser och syrukturer nog för att knäcka Tesla. Tesla verkar aningen märkligt skött och finansiellt minst sagt svagt!

Lägg till det sektliknande aktieägare.
Citera
2019-07-02, 13:18
  #1506
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citerar lite ur ett färskt TT telegram!

"Teslas Europachef Jan Oehmicke lämnar företaget, rapporterar sajten Electrek. Oehmicke anställdes så sent som för ett år sedan för att leda Teslas europeiska verksamhet, skriver sajten som hänvisar till två källor.

På kort tid har en rad personer med höga befattningar lämnat Tesla. Bland annat avgick produktionschefen för en vecka sedan.

Hittills har varken Tesla eller Oehmicke velat ge några kommentarer."

Man undrar ju vad som ligger bakom detta?
Citera
2019-07-02, 21:18
  #1507
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Du tittar bakåt, framtiden ligger åt andra hållet!
De stora biltillverkarna är i branschen för att tjäna pengar och det kommer de göra!

De har resurser och syrukturer nog för att knäcka Tesla. Tesla verkar aningen märkligt skött och finansiellt minst sagt svagt!

Lägg till det sektliknande aktieägare.

Vi får se. Jag bryr mig inte på det sätt du tror. Är betalande medlem i BMWCS sen 6-7 år tillbaka åtminstone. Har haft över 10 st olika BMW och köper säkert nån till om de klämmer fram en elbil jag vill ha.

Min bedömning är dock att de inte är intresserade att bygga den bästa elbil de skulle kunna bygga. Det kostar för mycket och skulle inkräkta för mycket på de andra modellerna. Men det är möjligt att jag har fel. Skulle faktiskt göra mig glad.
Citera
2019-07-02, 21:33
  #1508
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Vi får se. Jag bryr mig inte på det sätt du tror. Är betalande medlem i BMWCS sen 6-7 år tillbaka åtminstone. Har haft över 10 st olika BMW och köper säkert nån till om de klämmer fram en elbil jag vill ha.

Min bedömning är dock att de inte är intresserade att bygga den bästa elbil de skulle kunna bygga. Det kostar för mycket och skulle inkräkta för mycket på de andra modellerna. Men det är möjligt att jag har fel. Skulle faktiskt göra mig glad.

Nu blir det off topic!

Respekt för BMWCS för att de har tysk stavning! Det hade porscheklubben också förut när den hette "Porsche club Stockholm" , sedan bytte man till Sverige men behöll den tyska stavningen club!
Citera
2019-07-02, 22:40
  #1509
Medlem
Nytt produktionsrekord med 95200 bilar för Q2. Om de gick med vinst eller förlust på bilarna får vi veta först när kvartalsrapporten släpps.
Citera
2019-07-03, 13:02
  #1510
Medlem
BirkaBagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Nytt produktionsrekord med 95200 bilar för Q2. Om de gick med vinst eller förlust på bilarna får vi veta först när kvartalsrapporten släpps.

95200 var levererade. 87048 producerades vilket är typ samma som Q1. De ökade produktionen med 0,5% tror jag.
Citera
2019-07-03, 17:27
  #1511
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BirkaBagaren
95200 var levererade. 87048 producerades vilket är typ samma som Q1. De ökade produktionen med 0,5% tror jag.


Ja, ruggiga siffror, verkar som att dem börjar få ordning på sina internationella leveranser.


Kina fabriken är ett halvår bort och snart börjar Model Y produceras i USA. Så närmsta kvartalen lär vi se en explosiv tillväxt.
Citera
2019-07-03, 18:00
  #1512
Medlem
BirkaBagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raketkalle
Ja, ruggiga siffror, verkar som att dem börjar få ordning på sina internationella leveranser.


Kina fabriken är ett halvår bort och snart börjar Model Y produceras i USA. Så närmsta kvartalen lär vi se en explosiv tillväxt.

Nåja, har svårt att se tillväxten som krävs för att motivera värderingen.


Tesla market cap: 42 miljarder dollar
Volkswagen market cap: 78 miljarder euro
Tesla levererade bilar: 95000
VW: 2600000 (Q1)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback