Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-02-07, 15:49
  #15097
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Vad händer med ”megapack” verksamheten när bolagen som faktiskt kan tillverka egna billiga batterier ger sig in i branschen? De kan ju pressa priserna betydligt mer. Något jag kommenterat på tidigare och som börjar visa sig nu.

https://twitter.com/cnevpost/status/...fywEdf2AIb_XPw

Tesla har ingen moat i denna bransch och finns noll anledningar till varför Tesla skulle konkurrera ut ex BYD

Varför skulle någon vilja köpa BYD packs när det finns tesla packs?

Mer allvarligt svar, marknaden är tillräckligt stor för många spelare med höga marginaler.
__________________
Senast redigerad av Klugge 2023-02-07 kl. 15:55.
Citera
2023-02-07, 22:24
  #15098
Medlem
raskenss avatar
Ska tesla smyghöja nu i små steg . Vips är den stora prissänkningen borttrollad utan att nån märkde det.

https://www.di.se/nyheter/efter-choc...a-priser-igen/
Citera
2023-02-07, 22:29
  #15099
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Det finns ju mängder med klipp på folk som kör sina Teslabilar i översvämningar på ett sätt som inte varit hälsosamt med en ICE-bil, och som inte fått några skador. Återigen övertolkar folk Elons tweets, självklart kan man inte köra ut bilen på havet och tro att de ska sluta problemfritt - då är man ju bara dum i huvudet.

Dock finns det rykten om att Cybertruck ska ta den här båtgrejen snäppet längre och att det faktiskt ska vara möjligt att köra den över en sjö mm. Men även där knappast något Tesla kommer ta ansvar för om folk gör.


Kör dom i saltvatten kan dom säga god natt. Det kommer inte spela nån roll än hur mycket dom jobbar med korrosionsskydd.
Citera
2023-02-08, 09:03
  #15100
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Givet att det finns pengar att göra på aktieanalys så har du rätt. Det är givetvis helt omöjligt för en småsparare att lägga mer tid än en analytiker som lägger hela sin arbetsvecka på att bevaka tre bolag. Problemet är att det är bortslösad tid att försöka gissa vad som kommer hända i framtiden och därför har inte analytikern någon nämnvärd fördel. Småspararen slår analytikern genom att anta att marknaden är hyfsat effektiv och köpa världsindex istället för att sitta och diskontera kassaflöden i Excel.

Proffsen är bra på många saker. De kan portföljteori, de kan riskanalys, de kan kvantitativa strategier som värde och momentum, de kan belåning, de kan derivat, de kan investera i olika regimer som inflation, deflation, stark dollar, svag dollar osv. Men de kan inte förutspå framtiden så aktieanalys har de faktiskt ingen stor fördel i.


På tal om experter som inte kan förutspå framtiden har SVT passande nog en artikel om hur dåliga expterna var på att förutspå 2022:

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/e...-borsaret-2022

De här personerna är inte dumma. Åtminstone är Maria Landeborn oerhört skärpt och hon är garanterat medveten om att det är ganska meningslöst att försöka gissa ett års avkastning. Men, det är hennes jobb. Hon får betalt för att ha åsikter om dessa grejer vare sig hon vill eller inte.
Jag såg Maria Landeborn i Morgonstudion nyss och jag blev mycket imponerad av hennes kunnighet och saklighet. Det verkar finnas hopp om en fortsatt god ekonomisk utveckling trots allt negativt som händer. Kanske gäller det även Tesla.
Citera
2023-02-09, 18:27
  #15101
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Ska jag svara på sista frågan så tror jag att tesla stryker 100 dagars ma på typ 195$ och sen börjar verkligheten kicka in. FED hatar att se marknaden gå såhär starkt och skulle inte förvåna mig om marknaden initialt går upp när de antagligen höjer 25 punkter på tisdag för att sedan dala när Powell försöker skrämma marknaden lite och det är lite hur jag tänker spela Q1. Kommer inte att korta eller långa TSLA utan att jag skriver här så du/ni har fritt fram att calla ut mig om jag har fel
.

Jag börjar bygga en kortposition med start på 213$ nu, var vänlig och återkom och håna mig om några månader när de slår fel
Citera
2023-02-09, 18:52
  #15102
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Jag börjar bygga en kortposition med start på 213$ nu, var vänlig och återkom och håna mig om några månader när de slår fel
Vilket papper använder du? Mini future hos ava?
Citera
2023-02-09, 20:18
  #15103
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Jag börjar bygga en kortposition med start på 213$ nu, var vänlig och återkom och håna mig om några månader när de slår fel
Vi kan väl se om dina kortbet går bättre än mina 2x mini futures jag köpte i låga 100 rangen
Citera
2023-02-09, 20:20
  #15104
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Vilket papper använder du? Mini future hos ava?

3 olika, 1 knock 230 en knock 275 och en knock 300. 2 societe general och 1 nordnet. Alla är över 200 dagar glidande medelvärde vilket bör vara antingen en topp eller så lyckas de bygga stöd där (226 ish)

Lägger ut öppet så jag till skillnad ifrån diverse bulls kan få skit om mitt bett slår fel
__________________
Senast redigerad av job230ge 2023-02-09 kl. 20:46.
Citera
2023-02-10, 00:10
  #15105
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blibbe
Vi kan väl se om dina kortbet går bättre än mina 2x mini futures jag köpte i låga 100 rangen


Mitt bet är egentligen att tesla inte bryter igenom 200 dma och att jag anser att tesla är övervärderat i nuläget. Om de är rätt eller inte återstår att se men blir spännande iaf. Bjuder in alla att håna mig om 6 månader om jag har fel
Citera
2023-02-10, 08:35
  #15106
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
3 olika, 1 knock 230 en knock 275 och en knock 300. 2 societe general och 1 nordnet. Alla är över 200 dagar glidande medelvärde vilket bör vara antingen en topp eller så lyckas de bygga stöd där (226 ish)

Lägger ut öppet så jag till skillnad ifrån diverse bulls kan få skit om mitt bett slår fel
Gott, jag är också sugen men tror jag avvaktar lite inför Q1 rapporten. Om din och min tes stämmer kommer den inte vara vacker
Citera
2023-02-10, 10:03
  #15107
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Gott, jag är också sugen men tror jag avvaktar lite inför Q1 rapporten. Om din och min tes stämmer kommer den inte vara vacker


Vill du vara lite mer specifik?

Vad kommer vara dåligt?
Citera
2023-02-10, 10:24
  #15108
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klugge
Vill du vara lite mer specifik?

Vad kommer vara dåligt?
Sänker man priserna med 10-20% samtidigt som efterfrågan sjunkit är det tveksamt att vinsterna kommer hålla samma nivå som föregående kvartal, jag tror att vinsten kommer sjunka en hel del i Q1.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback