Citat:
Ursprungligen postat av
Truefighter
Tack för ett fint svar! Jag tycker om både Mercedes och BMW samt äger en del aktier.
Nu är det ju intressant med detta mytomspunna projekt Titan och vad som ska komma fram ur det? Signerat Apple. Vad gäller just intelligenta bilar. Så det är många intressenter förutom Tesla som kanske är ledande?
https://www.reuters.com/article/us-a...-idUSKBN28V2PY
Tack själv!
Vet inte vad de menar med 'next level' battery technology, men även om det finns något revolutionerande i ett labb så är just uppskalningen till massproduktion den svåra biten. Att som Tesla helt förändra delar av en befintlig teknik som vars tillverkning utvecklats och förfinats i decennier är en oerhörd prestation. En tillverkningsprocess med en torr-katod kemi är inget man bara slänger ihop och många trodde inte det skulle gå. Det finns en anledning till att Tesla inte mixtrade för mycket med allt som ger prestandaökningar, så som kisel. Prioritet är att skala upp till massproduktion och få tillräckligt bra, billiga och tillförlitliga celler. Ett samarbete med Apple kan säkert ge bra resultat, men det kommer ta flera år innan vi ser storskalig produktion även om de lyckas.
Jag skulle säkert köpa en Mercedes eller BMW om bilarna var bra, men jag skulle inte köpa aktier i företagen då jag inte tror att det finns så stor tillväxpotential i mogna företag som tvingas ställa om för att överleva, och som bara håller på med biltillverkning. Tesla är inte framgångsrikt för att de tillverkar bilar, de är framgångsrika för att de är otroligt duktiga på produktion och innovation. Det råkar bara vara bilar just nu för det är en naturlig väg att gå, då målet i stort sett är en robot på hjul, men sen också en humanoid robot. Teknik som skapar mer värde än vad det kostar att producera den, helt enkelt.