Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-25, 11:31
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Tack för ett fint svar! Jag tycker om både Mercedes och BMW samt äger en del aktier.
Nu är det ju intressant med detta mytomspunna projekt Titan och vad som ska komma fram ur det? Signerat Apple. Vad gäller just intelligenta bilar. Så det är många intressenter förutom Tesla som kanske är ledande?

https://www.reuters.com/article/us-a...-idUSKBN28V2PY

För att uttrycka sig milt finns det en hel del problem med att Apple ska börja tillverka självkörande bilar. För det första har de ingen erfarenhet av bildesign eller biltillverkning, eller så mycket tillverkning överhuvudtaget (Foxconn tillverkar ju deras telefoner). Det är dessutom mycket större skillnad på att designa/tillverka en bil jämfört med en laptop än en telefon jämfört med en laptop.

För de andra har de ingen data som behövs för att lära upp en självkörande AI. Det är kort sagt en enorm uppförsbacke Apple står inför, och många problem som inte går att lösa enbart genom att ösa pengar. Pengar, varumärket, kunniga designers samt riktigt bra supply chain är annars Apples största tillgångar.
Citera
2022-11-25, 13:23
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Tack för ett fint svar! Jag tycker om både Mercedes och BMW samt äger en del aktier.
Nu är det ju intressant med detta mytomspunna projekt Titan och vad som ska komma fram ur det? Signerat Apple. Vad gäller just intelligenta bilar. Så det är många intressenter förutom Tesla som kanske är ledande?

https://www.reuters.com/article/us-a...-idUSKBN28V2PY

Tack själv!
Vet inte vad de menar med 'next level' battery technology, men även om det finns något revolutionerande i ett labb så är just uppskalningen till massproduktion den svåra biten. Att som Tesla helt förändra delar av en befintlig teknik som vars tillverkning utvecklats och förfinats i decennier är en oerhörd prestation. En tillverkningsprocess med en torr-katod kemi är inget man bara slänger ihop och många trodde inte det skulle gå. Det finns en anledning till att Tesla inte mixtrade för mycket med allt som ger prestandaökningar, så som kisel. Prioritet är att skala upp till massproduktion och få tillräckligt bra, billiga och tillförlitliga celler. Ett samarbete med Apple kan säkert ge bra resultat, men det kommer ta flera år innan vi ser storskalig produktion även om de lyckas.

Jag skulle säkert köpa en Mercedes eller BMW om bilarna var bra, men jag skulle inte köpa aktier i företagen då jag inte tror att det finns så stor tillväxpotential i mogna företag som tvingas ställa om för att överleva, och som bara håller på med biltillverkning. Tesla är inte framgångsrikt för att de tillverkar bilar, de är framgångsrika för att de är otroligt duktiga på produktion och innovation. Det råkar bara vara bilar just nu för det är en naturlig väg att gå, då målet i stort sett är en robot på hjul, men sen också en humanoid robot. Teknik som skapar mer värde än vad det kostar att producera den, helt enkelt.
Citera
2022-11-25, 14:01
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Detta är från uppdateringen som kom för en vecka sedan. Om du är NHTSA och ser detta, skulle du säga "wow tesla är verkligen bara veckor ifrån level 5" det finns tusentals liknande videor på YouTube men du väljer att kolla på Omar qazis videor labelade "0 interventions lets go"

https://www.youtube.com/watch?v=EBsJikYzTa0

Så du tycker att jag cherrypickar men du själv väljer en video från en youtuber med 3 subscribers som klippt ut alla fails hos den sämsta FSD-körningen han kunde hitta på youtube? Jag är ärligt talat rätt imponerad hur du ens hittade det klippet
Citera
2022-11-25, 14:39
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Detta är från uppdateringen som kom för en vecka sedan. Om du är NHTSA och ser detta, skulle du säga "wow tesla är verkligen bara veckor ifrån level 5" det finns tusentals liknande videor på YouTube men du väljer att kolla på Omar qazis videor labelade "0 interventions lets go"

https://www.youtube.com/watch?v=EBsJikYzTa0

Har du startat en Youtube-kanal?
Citera
2022-11-25, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Så du tycker att jag cherrypickar men du själv väljer en video från en youtuber med 3 subscribers som klippt ut alla fails hos den sämsta FSD-körningen han kunde hitta på youtube? Jag är ärligt talat rätt imponerad hur du ens hittade det klippet

Det är ju de som är problemet. Så länge man kan hitta klipp de senaste 24 timmarna på teslor som gör helt uppenbart olagliga och farliga grejer är det väl ganska självklart att man är en bit ifrån LVL4? Exakt samma snack har gått i 3 år ”bara några Corner cases kvar sen är de helt självkörande”
Citera
2022-11-25, 19:45
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Det är ju de som är problemet. Så länge man kan hitta klipp de senaste 24 timmarna på teslor som gör helt uppenbart olagliga och farliga grejer är det väl ganska självklart att man är en bit ifrån LVL4? Exakt samma snack har gått i 3 år ”bara några Corner cases kvar sen är de helt självkörande”

Så du visste inte ens att programvaran för nuvarande versionen av FSD är 2 år gammal? Skall du plugga på lite innan du uttalar dig kanske?
Citera
2022-11-26, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Så du visste inte ens att programvaran för nuvarande versionen av FSD är 2 år gammal? Skall du plugga på lite innan du uttalar dig kanske?

Va? Jag trodde den uppdaterades kontinuerligt, men tydligen inte?
Citera
2022-11-26, 15:30
Medlem
raskenss avatar
Citat:

Inte konstigt Tesla är så obsolet om dom använder två år gammal programvara.
Citera
2022-11-26, 16:36
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Va? Jag trodde den uppdaterades kontinuerligt, men tydligen inte?

Jobbar hårt på att missförstå eller har ingen aning om vad jag menar? Svårt att se skilnaden.
Citera
2022-11-27, 14:26
Medlem
Citat:
Jobbar hårt på att missförstå eller har ingen aning om vad jag menar? Svårt att se skilnaden.

Eller så greppar du ingenting? Är utgångspunkten mao att tesla scrappade allt de hade. Glömde bort allting de hade arbetat med och bara började på ny kula? Eller kan det vara så att det är det man gör när man arbetar med iterationer?

För de skulle kunna uppfattas som ganska skevt när man knappt 7 månader tidigare har sagt att den nuvarande hårdvaran skulle leverera bilar värda hundratusentals dollar och 1 miljon robotaxis inom kommande 12 månaderna.
Citera
2022-11-27, 15:43
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Eller så greppar du ingenting? Är utgångspunkten mao att tesla scrappade allt de hade. Glömde bort allting de hade arbetat med och bara började på ny kula? Eller kan det vara så att det är det man gör när man arbetar med iterationer?

För de skulle kunna uppfattas som ganska skevt när man knappt 7 månader tidigare har sagt att den nuvarande hårdvaran skulle leverera bilar värda hundratusentals dollar och 1 miljon robotaxis inom kommande 12 månaderna.

Mig gör det inget hur du låtsas att du inte förstår att ramverket för den FSD vi ser idag släpptes för ungefär 2 år sen och att det är uppbyggt från grunden. Det kan dock bli frustrerande för de som tar dig på allvar och försöker ha en seriös diskussion med dig om du inte kan kännas vid hur det ligger till, och istället försöker få till det med mental akrobatik att du begriper detta bättre än de som faktiskt byggt systemet, alternativt kallar alla som har en annan uppfattning för lögnare eller fanboys som går på vad som helst. Ironi på en helt ny nivå, när man missat så grundläggande fakta.

Det undgår ingen att du går till extrema längder för att tolka 'allt Tesla' ur ett negativt perspektiv, vilket gör värdet av dina åsikter totalt urvattnat.

Samtidigt hur normala människor tänker om hur långt FSD har kommit:

https://youtube.com/shorts/YKmkQmP_yzw?feature=share
Senast redigerad av BästeHrMongolid 2022-11-27 kl. 15:47.
Citera
2022-11-27, 17:17
Medlem
Citat:
Mig gör det inget hur du låtsas att du inte förstår att ramverket för den FSD vi ser idag släpptes för ungefär 2 år sen och att det är uppbyggt från grunden. Det kan dock bli frustrerande för de som tar dig på allvar och försöker ha en seriös diskussion med dig om du inte kan kännas vid hur det ligger till, och istället försöker få till det med mental akrobatik att du begriper detta bättre än de som faktiskt byggt systemet, alternativt kallar alla som har en annan uppfattning för lögnare eller fanboys som går på vad som helst. Ironi på en helt ny nivå, när man missat så grundläggande fakta.

Det undgår ingen att du går till extrema längder för att tolka 'allt Tesla' ur ett negativt perspektiv, vilket gör värdet av dina åsikter totalt urvattnat.

Samtidigt hur normala människor tänker om hur långt FSD har kommit:

https://youtube.com/shorts/YKmkQmP_yzw?feature=share

För att du på andra sidan tolkar allt positivt?? Kolla bara kommentarerna på videon du skickade ”när jag kör från mitt hus är till affären har 4-5 allvarliga interventions på simpla vägar, de brukade vara 7 stycken. Jag ser förbättringar men långt ifrån Robotaxi”

Och sen när bestämmer du ”hur de ligger till?” Att du hittar en enskild person med en enskild åsikt och sedan använder de som ”gemene man” är väl om något sjukt?.

Men vad är ”den grundläggande faktan” jag missat? år 2019 sa alla också att tesla är ”månader ifrån lvl 5”. Den versionen blev som du förklarar det ”skrotad”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in