Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2013-04-15, 19:55
  #49
Medlem
slitavenburkas avatar
blp ska enligt mig, användas i separationsladdningar, och inget mer! varför ska man ens riskare att det smäller i händerna? kan man lite om bp(svartkrut) brukar man inte behöva flash, inte mer än att få igång AnNm iaf.. har man tillgång till riktiga saker, går flashet bort även där..
Citera
2013-04-19, 21:29
  #50
Medlem
Middlemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slitavenburka
blp ska enligt mig, användas i separationsladdningar, och inget mer! varför ska man ens riskare att det smäller i händerna? kan man lite om bp(svartkrut) brukar man inte behöva flash, inte mer än att få igång AnNm iaf.. har man tillgång till riktiga saker, går flashet bort även där..

Hur menar du egentligen? Blixtljuspulver används ju till saluter? Man använder väl inte ammoniumnitrat till sådant?
Citera
2013-04-20, 13:14
  #51
Medlem
Så här anser jag att man bör tänka:

1: Det är mänskligt att fela!
Förr eller senare gör du någon form av misstag.
Det är slarv, ofokus och vad du inte vet som är problemet.

2: När det skiter sig, har du råd att betala priset?

Problemet med metallbränslen är att de släpper lös så otroligt mycket energi.
Citera
2018-12-10, 21:05
  #52
Medlem
Jag vet att denna tråden är flera år gammal men söker man på flash så kommer den upp och jag är väldigt säker på att många läser igenom denna.

Jag har endast erfarenhet av det pulver man får när man plockar isär raketer och andra fyrverkerier. Detta kommer låta extremt idiotiskt men here we go:

Jag var en liten grabb som plockade isär fyrverkerier. Jag sågade med knivar, drog sönder med tänger och sparade de olika pulvrerna i vilka behållare jag än hade framme.

En dag märkte jag att om jag hällde ner det silvriga pulvret i en liten plastpåse. Förde in påsen i ett aluminium rör. Böjde/slog in kanterna. Hamrade in en spik i mitten av röret (japp medans krutet var i) så jag kunde sätta i en stupin. Så blev detta extremt roliga bomber.
Dessa förvarade jag i en papplåda i mitt rum under en lång stund. Smällde av några då och då.

Nu spolar vi fram till idag. Tittar man på youtube så verkar INGEN vara lika försiktig som ni i denna tråd beskriver att man ska vara. Folk som smäller av kilovis med flash utan några extra säkerhetsåtgärdet a.k.a bulletproof plexiglas. Jag undrar om de flash pulvret man får från fyrverkerier verkligen är samma som det ni pratar om? För det ni pratar om verkar ju vara livsfarligt och som antänds vid minsta lilla.
Citera
2018-12-10, 22:04
  #53
Medlem
Ja, den blandning du hittar i fyrverkeripjäser är i princip samma som det som kallas flash i tråden.

Problemet med den här typen av blandningar är inte att de nödvändigtvis är jättekänsliga utan att konsekvensen av en vådatändning kan vara förödande.

Om mängden är tillräckligt stor behövs ingen inneslutning för att något som liknar en detonation ska ske och då riskerar man inte bara allvarliga brännskador utan också bortsprängda fingrar och förlorad syn.
Citera
2018-12-12, 13:47
  #54
Medlem
Har köpt hem kaliumnitrat aluminium och svavel i mycket fint pulver. Provade först den "vanliga" 70/30 mixen men resultatet var ett pulver som brann långsamt och oregelbundet, någon som vet varför?

Provade mig fram med olika blandningar och kom fram till att en blandning med 7kno3 6al 5s gav mycket bra resultat.
Citera
2018-12-12, 14:30
  #55
Medlem
tigerrakets avatar
Var fan får man ens tag i KNO3 idag?
Citera
2018-12-12, 19:24
  #56
Medlem
Nilsson lee
Pyroshop.org
Citera
2018-12-13, 07:56
  #57
Medlem
En sak som jag inte riktigt förstår. Många av er säger att blp är så himla osäkert att förvara. Men era fyrverkerier då? Jag har ett gäng raketer som snart är 5 år gamla. Dessa måste ju vara totalt livsfarliga enligt era varningar.

Vilke version av BLP är den säkraste när det kommer till förvaring? Säg att jag vill göra ett gäng smällare som jag tänkt använda om några år?
Citera
2018-12-13, 08:11
  #58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bibligonM
En sak som jag inte riktigt förstår. Många av er säger att blp är så himla osäkert att förvara. Men era fyrverkerier då? Jag har ett gäng raketer som snart är 5 år gamla. Dessa måste ju vara totalt livsfarliga enligt era varningar.

Vilke version av BLP är den säkraste när det kommer till förvaring? Säg att jag vill göra ett gäng smällare som jag tänkt använda om några år?

Det är ju inte själva förvaring i sig det handlar om utan riskerna när du skall i och pilla i din "burk" du förvarar ditt flash i. En fyrverkeri pjäs är ju stäng och förslutet vilket tar bort tex risken för statisk urladdning mm.
Citera
2018-12-13, 08:18
  #59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fckiamdead
Det är ju inte själva förvaring i sig det handlar om utan riskerna när du skall i och pilla i din "burk" du förvarar ditt flash i. En fyrverkeri pjäs är ju stäng och förslutet vilket tar bort tex risken för statisk urladdning mm.
Tack för svar. Det kan ha blivit ett missförstånd.

jag tillverkar blp > bygger en smällare > förvarar = ganska säkert.
jag tillverkar blp > förvarar blandningen i en burk = osäkert

Stämmer detta? Jag skulle vilja tillverka några 100g smällare och förvara dessa. Låter det osäkert?
Citera
2018-12-14, 13:07
  #60
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjKalle
Har köpt hem kaliumnitrat aluminium och svavel i mycket fint pulver. Provade först den "vanliga" 70/30 mixen men resultatet var ett pulver som brann långsamt och oregelbundet, någon som vet varför?

Provade mig fram med olika blandningar och kom fram till att en blandning med 7kno3 6al 5s gav mycket bra resultat.


Det är väl kaliumklorat eller kaliumperklorat man använder till flash?
Kaliumnitrat används väl mest till rökbomber och SS-raketer.

Nu är väl klorater och perklorater olagliga sen några år tillbaka.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback