Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-12-10, 11:32
  #25
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sphinxen_111
Okej, jag måste utveckla min fråga.

Bolag x är koncernmoderbolag och har ex 13 000 000 i skulder

Bolag A ligger under X och Bolag B ligger under A.

Jag förstår inte hur skulderna går ihop om X har 13 000 000, A 10 000 000 och B 15 000 000.

Varje bolag redovisar sina egna skulder. Bolag x har ingenting med bolag As skulder att göra (även om x ofta borgar för As skulder), då det är två olika juridiska personer. På samma sätt har A ingenting med Bs skulder att göra. Lämnar bolaget koncernredovisning slås alla skulder ihop i koncernredovisningen, men de enskilda bolagen lämnar ändå en egen redovisning.
Citera
2018-12-10, 12:22
  #26
Medlem
TredjeSolens avatar
Trenden för detta bolaget är ju väldigt illa. Så man får titta på vad som gör att det håller på att kollapsa, och sen finns det ju värde i bolaget. Men det gjorde förlust på 28m, och man vill väl ha vinst om man investerar, eller?
Citera
2018-12-11, 22:13
  #27
Medlem
sphinxen_111s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Varje bolag redovisar sina egna skulder. Bolag x har ingenting med bolag As skulder att göra (även om x ofta borgar för As skulder), då det är två olika juridiska personer. På samma sätt har A ingenting med Bs skulder att göra. Lämnar bolaget koncernredovisning slås alla skulder ihop i koncernredovisningen, men de enskilda bolagen lämnar ändå en egen redovisning.

Ok tack för ditt svar.
Kan det även förhålla sig på det sättet att ex moderbolaget lånat ut pengar till endera A eller B. Dvs att Bs skulder är till koncernbolaget?
Citera
2018-12-12, 10:28
  #28
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sphinxen_111
Ok tack för ditt svar.
Kan det även förhålla sig på det sättet att ex moderbolaget lånat ut pengar till endera A eller B. Dvs att Bs skulder är till koncernbolaget?

Så kan det vara. Laddar du ner bokslutet ser du skulden i så fall redovisad som "långfristig (eller kortfristig) skuld till moderbolag".
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback