Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-02-11, 16:58
  #13
Medlem
OK, jag tänkte kolla om hdd:n fungerar genom att ta ut den ur macbooken och sätta in den i en polares stationära (billigare än att köpa en hdd->usb-kabel som jag aldrig mer kommer använda). Om den 'kopplar upp' till den stationära borde den ju fungera och felet på macen sitta i kabeln som kopplar hdd:n till moderkortet istället?
Citera
2013-02-11, 21:29
  #14
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1980s
OK, jag tänkte kolla om hdd:n fungerar genom att ta ut den ur macbooken och sätta in den i en polares stationära (billigare än att köpa en hdd->usb-kabel som jag aldrig mer kommer använda). Om den 'kopplar upp' till den stationära borde den ju fungera och felet på macen sitta i kabeln som kopplar hdd:n till moderkortet istället?
Du pratade ju förvisso om att disken fungerade tidigare. Om den funkar så får du ta tillfället i akt att säkerhetskopiera så mycket som möjligt och sen fundera på om det är datorns fel. Fungerar den inte så är det diskens fel.
Citera
2013-02-11, 22:29
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Du pratade ju förvisso om att disken fungerade tidigare. Om den funkar så får du ta tillfället i akt att säkerhetskopiera så mycket som möjligt och sen fundera på om det är datorns fel. Fungerar den inte så är det diskens fel.

Var nog lite otydlig. Disken hade en sista dösryckning efter att ha krånglat några timmar och då lyckades jag komma till skrivbordet. Kort efter det dog den för gott. Har surfat en del (på min gamla ruttna LG jag grävde fram ur förrådet) om detta och mer och mer tycks tala för att själva anslutningen mellan hdd:n och moderkortet är den länk som oftast krånglar när macbooken drabbas av problem som mitt.
Citera
2013-02-12, 09:03
  #16
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1980s
Har surfat en del (på min gamla ruttna LG jag grävde fram ur förrådet) om detta och mer och mer tycks tala för att själva anslutningen mellan hdd:n och moderkortet är den länk som oftast krånglar när macbooken drabbas av problem som mitt.
Du har två möjliga felkällor; båda som visar exakt samma symptom. Om du inte testat din disk i din kompis dator så känns det för tidigt att dra slutsatser om vilken komponent det är som gått sönder. Jag har dock inte fördjupat mig i saken som du.

Om din LG-dator har en 2.5" SATA-disk så kan du ju trycka in den i din Macbook, bara för att se om den dyker upp i skivverktyg eller inte. Eller tvärtom så kan du installera din Macbooks hårddisk in LG:n, men då vet jag inte hur du ska kolla innehållet om du inte har t.ex en Linuxskiva i närheten.
Citera
2013-02-12, 11:18
  #17
Medlem
Ok, goda nyheter: Jag besökte en 'certifierad' apple-återförsäljare idag och fick veta att de inte säljer lösa delar (såsom hårddisksladden jag vill ha). Jag fick i så fall lämna in den så de fick 'felsöka' och sen beställa delar från gud vet var.

Det var jag nasturligtvis inte intresserad av. Däremot läste jag på ifixit:s forum om en snubbe som haft liknande problem som jag. Han skruvade upp sin burk och rengjorde sladdens anslutning till hddn och moderkortet och fick sin mcp att funka.

Så jag körde min egen macgyver/karate-session och gjorde samma sak med lite spritsuddar och några skruvmejslar. Tog väl fem minuter cirka. Körde sedan macOS-skivan -> disc utility -> och nu hittades hårddisken! Provade då att boota via hddn och det funkade! Så, nu är jag tillbaka inne i datorn och allt tycks än så länge fungera felfritt.

Kommer beställa en sladd från ebay eller liknande att ha den dag min egen sladd ger upp för gott.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback