Citat:
Ursprungligen postat av
Merlinus
Jag lånar tråden om det går bra, går det att få en skattereduktion oavsett vilken ideell förening jag skänker pengar till?, den föreningen jag vill skänka till har ett organisationsnummer.
NEJ!!
Det finns flera parametrar som måste vara uppfyllda - De viktigaste är dock:
1. Organisationen måste vara en s k godkänd gåvomottagare. Detta sker först efter att organisationen ev ansökt om att bli godkänd. Lista på godkända organisationer finns på Skatteverkets hemsida -
http://www.skatteverket.se/download/18.34f3b0b713e2cf5455b292c/1372841588786/Godk%C3%A4nda+g%C3%A5vomottagare.pdf En förklaring varför alla inte finns med där är:
Enbart organisationer (och gåvor) som sysslar med "ekonomisk hjälpverksamhet till ekonomiskt behövande" eller "forskning" är möjliga. Dessutom kanske mindre organisationer tvekar att ansöka då ansökningsavgiften är 10000 kr samt en årlig kostnad på 7000 kr.
2. Din gåva måste gå till ett godkänt ändamål (Ek hjälp till Ek behövande) eller Forskning.
3. Varje gåva måste vara minst 200 kr och du måste skänka totalt minst 2000 kronor per inkomstår. (max 6000 kr är skattereduktionsberättigande) - Gåvorna kan dock gå till flera olika organisationer.
Också värt att notera att det är du som vid varje gåvotillfälle måste tillse att organisationen är godkänd (finns på SKVs hemsida) för om du organisationen av någon anledning förlorar sitt godkännande gills inte dina gåvor heller. (ENbart gåvor under godkännandetiden gills).