Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-02-10, 10:47
  #1
Medlem
tryffs avatar
Ja, om ni är pålästa så känner ni naturligtvis till att den då okända komikern Robert Gustavsson var på samma bio som Palme tillsammans med sina klasskamrater.

Han säger sig ha sett män han uppfattade som "säkerhetsmän" på plats, vilket han också har vittnat om för mordutredningen. Han säger också att hans vittnesmål ändrats i efterhand.

Jag kan inte undgå att tycka att hans uppgifter är trovärdiga. Inte för att han är en bra imitatör eller rolig komiker, utan för att han kom dit tillsammans med sin klass. Det skulle vara så lätt för någon annan i klassen att slå hål på uppgifterna, vilket så vitt jag kan förstå inte skett.

Hur tänker du?
Citera
2013-02-10, 12:16
  #2
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryff
Ja, om ni är pålästa så känner ni naturligtvis till att den då okända komikern Robert Gustavsson var på samma bio som Palme tillsammans med sina klasskamrater.

Han säger sig ha sett män han uppfattade som "säkerhetsmän" på plats, vilket han också har vittnat om för mordutredningen. Han säger också att hans vittnesmål ändrats i efterhand.

Jag kan inte undgå att tycka att hans uppgifter är trovärdiga. Inte för att han är en bra imitatör eller rolig komiker, utan för att han kom dit tillsammans med sin klass. Det skulle vara så lätt för någon annan i klassen att slå hål på uppgifterna, vilket så vitt jag kan förstå inte skett.

Hur tänker du?
Jag utgår ifrån att han såg WT-män och det andra han berättade om. Det har spekulerats i att WT-männen skulle kunna varit ovetande om det kommande mordet, t ex att de var utkommenderade för annat syfte, men hur ofta såg man WT-män på Sveavägen?

Det kan ha varit någon inofficiell grupp (Barbros grupp sägs ha varit där) vilka kanske var ovetande men utkommenderade som villospår? I så fall var det ett mindre mord-kommando som opererade utan assistans, medan anstiftarna ville att det skulle se ut på ett annat sätt.

WT-männen tycks ha agerat alltför öppet. I varje fall krävs en förklaring till deras agerande.
Citera
2016-03-19, 21:46
  #3
Medlem
Finns det möjlighet att hitta förhören eller något annat konkret online med Robert Gustafsson, där han talar om just WT-observationer?

Jag hittar endast diffusa videosnuttar med vaga uppgifter, utan WT-observationer.
__________________
Senast redigerad av ImamReinfeldt 2016-03-19 kl. 21:48.
Citera
2016-03-19, 21:56
  #4
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImamReinfeldt
Finns det möjlighet att hitta förhören eller något annat konkret online med Robert Gustafsson, där han talar om just WT-observationer?

Jag hittar endast diffusa videosnuttar med vaga uppgifter, utan WT-observationer.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...programid=4772

ca 25 min in
__________________
Senast redigerad av riskybizzy 2016-03-19 kl. 21:58.
Citera
2016-03-19, 22:19
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...programid=4772

ca 25 min in

Intressant.

Man kan undra varför han kommer ut med detta så sent. Sena vittnen ger ett oseriöst intryck per definition, undantaget om dom hade något eget att dölja förstås.

Eftersom RG har varit superkändis länge, så har han haft alla möjligheter att sjunga ut tidigare.

När blev detta känt för första gången?
__________________
Senast redigerad av ImamReinfeldt 2016-03-19 kl. 22:22.
Citera
2016-03-19, 22:35
  #6
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImamReinfeldt
Intressant.

Man kan undra varför han kommer ut med detta så sent. Sena vittnen ger ett oseriöst intryck per definition, undantaget om dom hade något eget att dölja förstås.

Eftersom RG har varit superkändis länge, så har han haft alla möjligheter att sjunga ut tidigare.

När blev detta känt för första gången?


Han ringde själv polisen för att delge sina iakttagelser några veckor efter mordet. Polismannen som förhörde honom förefaller dock, precis som han själv antyder, ha nonchalerat hans uppgifter:

"Nr 2: Kommentar till de båda erhållna spaningsuppslagen avseende Robert Gustafsson.

Vid genomläsning av dessa spaningsuppslag finner jag att det på åtta ställen i de två förhören noteras att ”Gustafsson ej såg något konstigt” eller liknande formuleringar. Jag kopplar då dessa åtta noteringar till det förhållandet att Robert Gustafsson uppenbarligen ringt polisen för att han haft något viktigt att rapportera, samt att han själv i bl a radiointervjun med Ulf Elfving sade att ”han tog kontakt med polisen för att delge sina uppgifter, vilka bland annat innefattade ett flertal män med walkie-talkies runt och i närheten av biografen Grand”.

http://svenanerpalmemordet.blogspot....l#.Vu3E38rmpjo
Citera
2016-03-20, 15:56
  #7
Medlem
Stöds av andra vittnesmål och motsägs inte av andra uppgifter. Därför är uppgifterna från RG klart intressanta.
Citera
2016-03-23, 00:58
  #8
Medlem
Harfagers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...programid=4772

ca 25 min in


Han förklarar lite konstigt om Audi:s framruta, att halva var med tonad ? Menade han dörrutorna fram ?

Nu bordes det tas blad från munnarna ang WT observationerna. Civilpolisen hade en mörkblå Saab på den tiden i Stockholm med mörka rutor. Minns inte om det var även tonat i fram (dörrarna ), men den bilen lade man märke till.
Citera
2017-03-15, 23:04
  #9
Medlem
Anér fick ju ut förhören med Gustavsson. De här protokollen brukar väl inte spridas lättvindigt men efter radiobabblet om walkie-talkies och polisens ointresse antar jag att utredningen inte kunde motstå frestelsen att ge komikern en näsknäpp. I förhören säger han knappt nåt av värde. Några walkie-talkies förekommer inte.

Skulle man ta in alla Palme-vittnet på förhör igen så här 30 år senare tror jag påfallande många skulle "minnas" mer än vad de gjorde i sina kontakter med utredningen mars -86.
Citera
2017-03-16, 19:17
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Anér fick ju ut förhören med Gustavsson. De här protokollen brukar väl inte spridas lättvindigt men efter radiobabblet om walkie-talkies och polisens ointresse antar jag att utredningen inte kunde motstå frestelsen att ge komikern en näsknäpp. I förhören säger han knappt nåt av värde. Några walkie-talkies förekommer inte.

Skulle man ta in alla Palme-vittnet på förhör igen så här 30 år senare tror jag påfallande många skulle "minnas" mer än vad de gjorde i sina kontakter med utredningen mars -86.

Palmeutredningen var nonchalanta och ville inte ha svar-Dessutom kanske Gustavsson har sina skäl
Rädsla? Olustighet? Känslan av att Wt inte var viktigt just då-Men som han har förstått senare.

Robert behöver inte söka uppmärksamhet han har talang ändå så det räcker och blir över-Den där knäppen på näsan är helt fel uppfattat om Robert!

Det är uppenbart att man gömt sig i säkerhetstjänstens tillåtelse att få gå ohotat med wt på stan i skenet av narkotikabekämpning. Måhända Narcanon är ett ciaprojekt där man i världen finansierar ett låtsas projekt för att kunna assimilera sig med övervakning av kommunister i världen.
Det var säkert så man diskuterade-Om vi blir anklagade bara säg att vi höll på med narkotika ingen kan eller får rota i säkerhetstjänsterna o nu har vi ju Holmer med oss också eller ja han är likgiltig kan man väl säga. Antagligen har säkerhetstjänsterna varit för löst hållna -kanske för att de ska vara svårare att upptäcka. Jag tror att OP skulle gett dem mer morötter bry sig om dem-lite som Trump smörjer judarna i Usa. Han skulle smörjt amiralerna o överstarna o sagt ni sköter det bäst jag litar på er gärna med en nationalistisk toutch det gillar de av typ ni står upp ""För Sveriges skull""Ni är hjältar osv

E del har sagt att de var för dumma o korkade Östling o Åkerbring-Nej säger jag -tänker på polisen Bror Peräs genomklappning på resan ner till Danmark- Jag tänker på fyllepolisen i Norrmalmspolisen som skrek nästa gång tar vi han. Det är för mycket indicier. Samt åkerbring Östlings resa till amerikanska ambassaden moderatdebattkaxiga haha börjar de skryta för chauffören- De fick OP till slut! Vi vet vilka det är! HaHa de kommer aldrig kunna få ihop det. Det sista är dumt riktigt dumt sagt.

Lite konstigt att dessa tankar o mummel i bilen dyker upp när de är på väg till cia förlåt amerikanska ambassaden. Just att dessa ord faller när man är på väg till ambassaden ökar sinuskurvan kraftigt för att cia/usa var inblandat. Rent psykologiskt de sitter i bilen - åker man till en porrklubb diskuterar man sex åker man till de som instiftade mordet vad är det första man får upp i huvudet då? jo Palmemordet. Svårare än så är det inte. Det är sådana här små fel attentatsgruppen gör som fäller de stora elefanterna. Var det efter det kom fram vad som sagts i bilen som Östling plötsligt dog av skrumplever i östtyskland fast han inte drack? Kanske Cia/Scientologerna inte vågade ha kvar han levande-Kanske var det det Ingvar Carlsson blivit informerad om att de dödar allt o alla som tjafsar?
__________________
Senast redigerad av janostortan 2017-03-16 kl. 19:50.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback