Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-02-09, 17:02
  #1
Medlem
rhymenoceross avatar
Jag har gjort slut med tjejen och med det gav hon mig tillbaka en ring som är gjord av guld och har lite diamanter i sig.

I och med att det är små (supersmå) diamanter i ringen så kan jag inte använda guldbrev, då de bara tar guld (har ringt alla de stora guldbrevsföretagen och frågat). Diamanterna får jag inget för.

Ringen dyker med jämna mellanrum upp på Guldfynd och kostar 1,800:- om jag inte minns fel. Just nu kan jag dock inte hitta den (så då skulle jag inte kunna hänvisa till en Guldfynd-webbsida där ringen finns då den inte säljs just nu [brukar se den på somrarna]).

Så då återstår antingen nätet (Blocket, Tradera, osv) eller pantbank här i Göteborg.

Hur mycket skulle en pantbank ge mig för en ring som jag själv köpte för 1,800:- (har inget kvitto, men de gör väl sina egna bedömningar). Skulle ju vara tråkigt om jag fick mindre än 1,200 för ringen, för den är ju i helt skick och är bara ett år gammal...

Och vad tycker ni att jag ska göra?

Tackar på förhand för tips!

P.S. Mod får gärna flytta tråden till rätt fora; tyckte att en passade bäst här. D.S.
Citera
2013-02-09, 17:07
  #2
Medlem
FridgePacks avatar
Ge till nästa tjej!
Citera
2013-02-09, 17:13
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rhymenoceros
Jag har gjort slut med tjejen och med det gav hon mig tillbaka en ring som är gjord av guld och har lite diamanter i sig.

I och med att det är små (supersmå) diamanter i ringen så kan jag inte använda guldbrev, då de bara tar guld (har ringt alla de stora guldbrevsföretagen och frågat). Diamanterna får jag inget för.

Ringen dyker med jämna mellanrum upp på Guldfynd och kostar 1,800:- om jag inte minns fel. Just nu kan jag dock inte hitta den (så då skulle jag inte kunna hänvisa till en Guldfynd-webbsida där ringen finns då den inte säljs just nu [brukar se den på somrarna]).

Så då återstår antingen nätet (Blocket, Tradera, osv) eller pantbank här i Göteborg.

Hur mycket skulle en pantbank ge mig för en ring som jag själv köpte för 1,800:- (har inget kvitto, men de gör väl sina egna bedömningar). Skulle ju vara tråkigt om jag fick mindre än 1,200 för ringen, för den är ju i helt skick och är bara ett år gammal...

Och vad tycker ni att jag ska göra?

Tackar på förhand för tips!

P.S. Mod får gärna flytta tråden till rätt fora; tyckte att en passade bäst här. D.S.


Du kommer bara få betalt för hur mycket ringen väger, och vilken sorts guld det är i den.
ingenting extra för hur bra skick den är i.

Jag kan med säkerhet säga att du inte kommer få 1200kr för en ring som kostade ny 1800kr. Du kommer knappt få 7/800 kr. Om du ger mig vilken sorts guld det är, och vikt så kan jag ge dig ett riktigt svar.
Citera
2013-02-09, 17:33
  #4
Medlem
rhymenoceross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TjackMatt123
Du kommer bara få betalt för hur mycket ringen väger, och vilken sorts guld det är i den.
ingenting extra för hur bra skick den är i.

Jag kan med säkerhet säga att du inte kommer få 1200kr för en ring som kostade ny 1800kr. Du kommer knappt få 7/800 kr. Om du ger mig vilken sorts guld det är, och vikt så kan jag ge dig ett riktigt svar.

Men diamanterna då? Fast de kanske är sådana där zircondiamanter och de får man väl bara några spänn för som mest? (Vad tror du?) Men om de skulle vara riktiga diamanter? De är verkligen supersmå, men täcker liksom hela framsidan.

Iaf: 24k, 2,024 gram (är knarkare så jag har en mg-våg hemma )

EDIT: Och nej, inte ge till nästa tjej. Nu ska jag vara singel länge, länge!
Citera
2013-02-09, 17:59
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rhymenoceros
Men diamanterna då? Fast de kanske är sådana där zircondiamanter och de får man väl bara några spänn för som mest? (Vad tror du?) Men om de skulle vara riktiga diamanter? De är verkligen supersmå, men täcker liksom hela framsidan.

Iaf: 24k, 2,024 gram (är knarkare så jag har en mg-våg hemma )

EDIT: Och nej, inte ge till nästa tjej. Nu ska jag vara singel länge, länge!


Det är svårt att säga något om diamanterna. Men dom måste i dom flesta fall plockas bort från ringen för närmare undersökning.

Jag gissar på att du kommer få cirka 700kr för guldet. 24karat ligger mellan 340-375 för varje gram.

Om jag hade varit du. Så hade jag försökt leta upp någon tjejkompis eller liknande som kanske tycker om ringen, då kanske du kan få ut en hundring eller 2 till i pris, istället för att sälja det till någon pantbank. Ett råd. (sälj den inte till någon som kommer visa upp den för din förra tjej)

Sen hade jag även försökt ta bort diamanterna om jag skulle sälja till pantbank.
Citera
2013-02-09, 19:45
  #6
Medlem
rhymenoceross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TjackMatt123
Det är svårt att säga något om diamanterna. Men dom måste i dom flesta fall plockas bort från ringen för närmare undersökning.

Jag gissar på att du kommer få cirka 700kr för guldet. 24karat ligger mellan 340-375 för varje gram.

Om jag hade varit du. Så hade jag försökt leta upp någon tjejkompis eller liknande som kanske tycker om ringen, då kanske du kan få ut en hundring eller 2 till i pris, istället för att sälja det till någon pantbank. Ett råd. (sälj den inte till någon som kommer visa upp den för din förra tjej)

Sen hade jag även försökt ta bort diamanterna om jag skulle sälja till pantbank.

De är skitsmå. Jag skulle inte få extra på dem endast för att de sitter på ringen??
Citera
2013-02-09, 20:05
  #7
Medlem
Aquaracers avatar
Vart bor du?

Prova med Kaplans.
Citera
2013-02-24, 07:02
  #8
Medlem
Små diamanter har inget värde alls skulle jag säga.

Sen känner jag mig mycket skeptisk till att du har köpt en ring på 24k hos guldfynd. Det är med 99,9% säkerhet 18k. Så det priset du får om du säljer den till en uppköpare ligger runt 400-450 typ.
Citera
2013-02-24, 08:59
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av [Henke]
Små diamanter har inget värde alls skulle jag säga.

Sen känner jag mig mycket skeptisk till att du har köpt en ring på 24k hos guldfynd. Det är med 99,9% säkerhet 18k. Så det priset du får om du säljer den till en uppköpare ligger runt 400-450 typ.
Det går i praktiken inte köpa 24 karats guldringar öht.


24 karat = 24/24 = 100%. Rent guld är mjukt och går ej att använda som ringar pga detta.

Du kommer aldrig hitta 24 karat. Bara i plätterad form.

Tror personligen 14k guld. Om den väger 2 gram och är 18 karat är den jävligt smal och svårt att se man klämmer inte massa små diamanter då.
__________________
Senast redigerad av mark.knopfler 2013-02-24 kl. 09:11.
Citera
2013-02-24, 09:01
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aquaracer
Vart bor du?

Prova med Kaplans.
Kaplans är inte på något vis bättre än gemene pantbank.
Citera
2013-02-24, 11:14
  #11
Medlem
Aquaracers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Kaplans är inte på något vis bättre än gemene pantbank.

Kaplans sätter ett adekvat utropspris och sedan blir det auktion. Det testar jag själv gärna innan jag knatar ner till Sefina med något.
Citera
2013-02-24, 11:46
  #12
Medlem
rhymenoceross avatar
Yes, diamanterna fick jag ingenting för, så de gav mig för vad ringen vägde. Det blev 650 så jag är nöjd. Men jo, konstigt (?) nog så var det 24 karat.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback