Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-28, 09:14
  #13
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanzeman
Ja miljoner menade jag så klart. tack
Nej jag vill bara inte att aktieägare någonstans blir rika på min goda gärning. Finns många där ute som inte har det så bra och som lever på att panta burkar. Känns konstigt om nån rik pamp någonstans lever på deras slit så att säga. Men jag vet ju inte hur det ligger till... Skulle hellre se att det var reglerat av staten på nåt sätt. Alltså att det inte fanns ett vinstintresse i returhanteringen. Ok, så vinsten går till ägarna tror du?

All återvinningsverksamhet går väl ut på att någon skall tjäna pengar på det. De som samlar in papper säljer sedan pappret till olika pappersbruk och får betalt per ton. Ex. så tar Fiskeby bruk i Norrköping emot mängder av bilar fulla med returpapper.

Så folk "skänker" sitt avfall och företag samlar upp det, håller med containers och frakt fram till slutstationen pappersbruket. Skänker du pengar till röda korset så går större delen till administration, löner, resor till de anställda. "Panten" på burkar är väl den del av återvinningen som faktiskt ger folk ett incitament att lämna in sina burkar och flaskor. Men även där tjänar företagen på det material som samlas in. Panten i sig är ju en merkostnad som läggs på burken i butiken som man sedan skall få tillbaka om man returnerar den. i övrigt så är det materialet som företagen tjänar pengar på. Aluminium är dyrt. Folk skulle själva kunna samla burkar platta till och sälja till SAPA i Finspång har man 10-20 ton eller mer, så lär de löpa in det utan att tveka.

Aluminium brukar ligga på ca 4kr per kilo dvs 4000:- per ton om en skrotinköpare köper det. SAPA betalar förmodligen mer då de är de som köper in från skrotföretagen.
Citera
2018-10-01, 03:39
  #14
Medlem
Vem fan bryr sig om de tjänar pengar?
Skulle du inte vilja tjäna pengar om du har ett företag eller skulle du jobba gratis???

De hjälper miljön extremt i sverige och du sitter och är avundsjuk på att de får 200miljoner i vinst per år.

det är ynka 20 kr per svensk per år.
Dessutom kommer en stor del av detta tillbaka till staten iform av skatter fler jobb osv.

Men jag antar att du aldrig betalar med kort då för där är det judar som tar en kortavgift varje gång du betalar med kort i butik.

De 4 svenska storbankerna gjorde en vinst på 106 miljarder på ett år. Det är pengar som går ut ur samhället här til stor del.

Alltså cirka 100000miljoner = 10000kr per svensk per år.

Så sluta vara avundsjuk på ett företag som gör skillnad i sverige.
Vi vill inte att det ska se ut som i polen där alla soptunnor är smockfulla med plastflaskor och burkar som går direkt ut i naturen och sakta kommer smälta till mikroplaster som vi sen får i oss i kranvattnet.
Folk i sverige är redan tillräckligt feminina behövs inte mer plast i kroppen.
__________________
Senast redigerad av Blatteman 2018-10-01 kl. 03:57.
Citera
2018-10-01, 11:27
  #15
Medlem
Om butiksägaren är en jude så blir det som du tror. Är han en nationell snubbe så är det en nationell snubbe som sitter på dina surt förvärvade slantar.
Citera
2018-10-01, 11:28
  #16
Medlem
deadhead.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SonofFlashback
Om butiksägaren är en jude så blir det som du tror. Är han en nationell snubbe så är det en nationell snubbe som sitter på dina surt förvärvade slantar.
Är nog snarare Returpack som sitter på miljarderna. Detta monopol-företag
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback