Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-05, 23:18
  #265
Medlem
HotPopcorns avatar
Gjorde 5 st idag efter bänkpresspass. 189 cm lång och väger ett par kilo under 100 typ. En bra dag och utan att tagit ut mig på nåt annat innan blir det väl 8 max.

Tror PB ligger på 8st i ett set typ

Men kroppsvikten är ju avgörande. Bara några kilos upp/ner ger ju utslag på reps känns det som.
Citera
2018-07-13, 23:18
  #266
Medlem
4 som mest har jag lyckats med. Tant på 40+, tränat 2 år, kroppsvikt om 90 kilo
Citera
2018-10-28, 12:30
  #267
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Men klarar du en chin, är det ju bra. Då kan du försöka klara två och sedan flera. Det bästa sättet att bli bra på chins är att göra chins.

Småchockad - på ett bra sätt! Efter att (bara nästan) ha klarat en chin testade jag i dag stången på nytt, medan jag vandrade mellan två maskiner på gymmet.

Och till min förvåning flög jag upp som en jäkla fjäder över stången, och gjorde av bara farten en chin till som gick nästan lika lätt.

Sedan hoppade jag ner för att smälta min förvåning. Men greppade genast stången och gjorde ett par till, med hakan klart ovan stången.

När jag senast testade - för kanske nån månad sedan - klarade jag fortfarande bara nästan en, så där att munnen kom i höjd med stången ungefär. Så kul att se att mitt halvår av gymmande gett nåt slags resultat.

Det kan också spela in att jag har min dietdag i dag (kör 6-1), för jag har märkt att jag ofta presterar bättre på gymmet de dagarna, av nån anledning.
Citera
2018-10-28, 17:34
  #268
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guz
Småchockad - på ett bra sätt! Efter att (bara nästan) ha klarat en chin testade jag i dag stången på nytt, medan jag vandrade mellan två maskiner på gymmet.

Och till min förvåning flög jag upp som en jäkla fjäder över stången, och gjorde av bara farten en chin till som gick nästan lika lätt.

Sedan hoppade jag ner för att smälta min förvåning. Men greppade genast stången och gjorde ett par till, med hakan klart ovan stången.

När jag senast testade - för kanske nån månad sedan - klarade jag fortfarande bara nästan en, så där att munnen kom i höjd med stången ungefär. Så kul att se att mitt halvår av gymmande gett nåt slags resultat.

Det kan också spela in att jag har min dietdag i dag (kör 6-1), för jag har märkt att jag ofta presterar bättre på gymmet de dagarna, av nån anledning.

Grattis! Nu är du förbi din första "sticking point". Nu kan du sätta upp nya mål. Till exempel att göra tjugo chins på ett pass. Säg att du klarar tre st och sedan två st och sedan en enda. Nu fortsätter du med fjorton till, en åt gången, tills du gjort tjugo totalt. Nästa vecka ska du se att du orkar fem st första setet och tre nästa set osv. Senare kan du se om du kan göra trettio totalt osv. Känns detta för brutalt kan du sätta tio st som gräns i början men du fattar principen.

Suverän övning för överkroppen!
Citera
2018-10-28, 17:59
  #269
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Grattis! Nu är du förbi din första "sticking point". Nu kan du sätta upp nya mål. Till exempel att göra tjugo chins på ett pass. Säg att du klarar tre st och sedan två st och sedan en enda. Nu fortsätter du med fjorton till, en åt gången, tills du gjort tjugo totalt. Nästa vecka ska du se att du orkar fem st första setet och tre nästa set osv. Senare kan du se om du kan göra trettio totalt osv. Känns detta för brutalt kan du sätta tio st som gräns i början men du fattar principen.

Suverän övning för överkroppen!

Tack!
Jag skall ta och testa det. Känns bra att kunna utvidga träningspaletten med chins, speciellt som jag gillar enkelheten i övningar där man - förutom stången förstås - bara använder sin egen kropp.
Citera
2018-10-29, 14:14
  #270
Medlem
Ca 15st strikta med stopp i bottenläget. Gått från 76 till 84kg kroppsvikt på 183 så det får räknas som progress antar jag?

Är för övrigt starkare i chins som pratas om i tråden kontra chins med handflatorna mot mig. Muskulär imbalans?
Citera
2018-10-29, 20:22
  #271
Medlem
Ska man säga vikt borde man ju säga längd eller allra helst längd på armar eftersom vikt blir ganska meningslöst annars.
Citera
2018-10-29, 21:24
  #272
Medlem
10
Citera
2018-10-29, 21:32
  #273
Medlem
110kg
Tränat i 13år och klarat som mest 45-50st
Senast jag provade gjorde jag 35 strikta. Har Dock hoppat över den övningen mycket senaste året.
Citera
2018-10-29, 21:36
  #274
Medlem
Väger 78kg.

Jag brukar köra 7*4 st i vanliga fall, har faktiskt inte testat hur många jag klarar på en gång... Men jag antar att jag skulle utan problem klara minst 14 st.
Citera
2018-10-29, 21:51
  #275
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lastmaskin
110kg
Tränat i 13år och klarat som mest 45-50st
Senast jag provade gjorde jag 35 strikta. Har Dock hoppat över den övningen mycket senaste året.

Hur många klarar du odopad då? Aj. Det lär vi aldrig få veta.
Citera
2018-10-29, 22:02
  #276
Medlem
Väger 85 kg
Kört 22st med fullt utsträckta armar o lats!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback