Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-05-05, 00:25
  #3781
Medlem
Korders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Night Kings öde var ju skitdåligt, "a character who's just a dark lord that come do bring darkness to the world" är ju exakt vad det blev. Att mr Martin godkände det här, snopet.... Jag trodde NK var nåt mycket mer än en simpel skurk som hade makt att uppväcka zombies.

Samma sak med kryptan. Det har ju varit med ända från början både i böckerna och serien. Skulle det vara så simpelt att det bara var helt vanliga döda som låg där? Tror ni inte Martin har nåt mer storslaget på gång?

Inte fick vi veta mycket om loren bakom WW heller. Vi fick inte veta vad som gjorde de började slåss efter alla dessa år.

Och de blåögda bäbisarna, vad det blev av dem? De borde inte hunnit bli vuxna nog att slåss i NKs armé. Hur föddes de upp? Vill minnas att Crasters söner "försvann" i böckerna också, men inte fick man veta nåt om deras öde? Eller?

Det spekuleras i TV-tråden att NK kunde vara en Targeryen eftersom han var immun mot drakeld. Nu har vi inte fått nån hint om det vad jag vet. Det stämmer inte med tidsperspektivet heller, om han nu kommer skapas på samma vis i böckerna som i TV-serien. Men det vore lite coolt för då skulle NK vara The song of Ice and Fire. Har tänkt mig att the Others inte ska vara bara genomonda massmördare.

Måtte mr Martin skriva klart böckerna innan han dör. Han prokrastinerar verkligen och håller på med allt möjligt annant.

Targaryens är inte immuna mot drakeld, har GRRM bekräftat. Hur överlevde då Daenerys? Vem fan vet, den huvudsakliga teorin är att maegin hon senare lät döda (minns inte hennes namn) gjorde något. Som jag skriver nedan i svar till Aviart är jag övertygad om att, precis som du tror, the Others kommer att porträtteras annorlunda i böckerna och inte alls vara random onda skurkar.

Citat:
Ursprungligen postat av Aviart
Nej, ditt jävla fittsepe. NK och WW har ALLTID varit huvudstoryn, vilket GRRM själv har förklarat. Politiken kring The Iron Throne har alltid varit sekundär och förminskad i kampen över liv och död. Vem fan bryr sig om vem som sitter på tronen om alla är döda?

Förihelvete, undertiteln till serien är "Winter is coming".

Njäe, per GRRM har böckerna alltid varit karaktärsdrivna snarare än storydrivna, något som även känns igen i hans mantra om att "the fight between good and evil is fought within the human heart" (parafrasering), dvs en individuell kamp inombords och inte mellan De Goda Snubbarna och De Onda Snubbarna (vilket är vad serien porträtterar istället).

EDIT: Hittade ett direktcitat; "The battle of good and evil is a great subject for any book and certainly for a fantasy book, but I think ultimately the battle between good and evil is weighed within the individual human heart and not necessarily between an army of people dressed in white and an army of people dressed in black."

"Kul" att avsitt tre då handlade om precis det han inte vill skriva om. Jag tror vi kan vänta oss betydligt mer humaniserade Others i böckerna än i TV-serien.
__________________
Senast redigerad av Korder 2019-05-05 kl. 00:31.
Citera
2019-05-25, 04:10
  #3782
Medlem
Korders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jay.simpson
Ni som läst böckerna är det värt att ta upp böckerna? Funderar på ebok.

Självklart! De första säsongerna av serien är mer eller mindre kopierade från böckerna, sedan skiljer det sig mer och mer. Storyn är betydligt större i böckerna med många fler karaktärer och sub plots (vilket förstås är en av anledningarna till att slutförandet av dem dröjer). Böckerna ger även en jäkla massa mervärde i form av diverse lore om platser, karaktärer och historia som aldrig tas upp i serien. Som någon annan skrev bör du dock läsa dem på engelska om det inte är ett problem, då den svenska översättningen är rätt torftig.

Läste själv böckerna efter att säsong 4 sänts och tycker att de är betydligt bättre än TV-serien, men smaken är som baken.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback