Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-25, 19:05
  #3769
Medlem
Korders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crash
Är serien förbi böckerna nu? Har inte läst böckerna och undrar

Ja. En hel del plotlines har man skippat, hittat på eller gjort helt annorlunda gentemot böckerna dock, och då är det svårt att säga att man är "förbi". Serien lever i mångt och mycket sitt eget liv nu.
Citera
2017-07-25, 20:49
  #3770
Medlem
Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korder
Ja. En hel del plotlines har man skippat, hittat på eller gjort helt annorlunda gentemot böckerna dock, och då är det svårt att säga att man är "förbi". Serien lever i mångt och mycket sitt eget liv nu.

Ok tackar för info
Citera
2017-07-30, 22:23
  #3771
Medlem
Giggsys avatar
Ska bli intressant att se hur Jaime och Tyrion reagerar när dom väl återförenas.

I boken så är det Tyrion som blir förbannad efter Jaimes erkännande när han befrias. I serien däremot är det Jaime som är fylld med hat pga mordet på Tywin.
Citera
2017-09-10, 00:25
  #3772
Medlem
2MuchIsNeverEnoughs avatar
Jag funderade över det här lite med att Rhaegar och Elias äktenskap skulle ha annullerats i serien... När jag läste böckerna fick jag den uppfattningen att det inte "gick" att annullera ett äktenskap om det fullbordats och det finns barn? Utan att de bara kan gifta om sig när den andra har dött.

Min teori är att det gjorts i serien för att slå ihop Jon Snow med Aegon Targaryen (Young Griff) eftersom han inte alls verkar dyka upp i serien... För det känns lite konstigt att Rhaegar/Lyanna skulle ge Jon namnet Aegon när Rhaegar redan har en son i nästan samma ålder som också heter Aegon?
Citera
2017-09-10, 09:07
  #3773
Medlem
bringeroflights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2MuchIsNeverEnough
Jag funderade över det här lite med att Rhaegar och Elias äktenskap skulle ha annullerats i serien... När jag läste böckerna fick jag den uppfattningen att det inte "gick" att annullera ett äktenskap om det fullbordats och det finns barn? Utan att de bara kan gifta om sig när den andra har dött.

Min teori är att det gjorts i serien för att slå ihop Jon Snow med Aegon Targaryen (Young Griff) eftersom han inte alls verkar dyka upp i serien... För det känns lite konstigt att Rhaegar/Lyanna skulle ge Jon namnet Aegon när Rhaegar redan har en son i nästan samma ålder som också heter Aegon?
Annulleringen kändes lite så där. Väldigt ologiskt att det inte kommit ut om en maester var närvarande och godkände annulleringen och nya giftermålet.
Jag ser inget syfte med att slå ihop Jon med Aegon. Visst kan Martin berättat något för serieskaparna som vi inte vet men Jon är lika mycket Rhaegars son som oäkting eller ej om det på något sätt behövs för att kontrolllera drakar.
Citera
2017-09-12, 05:07
  #3774
Medlem
Dathugs avatar
Citat:
Ska bli intressant att se hur Jaime och Tyrion reagerar när dom väl återförenas.
I boken så är det Tyrion som blir förbannad efter Jaimes erkännande när han befrias. I serien däremot är det Jaime som är fylld med hat pga mordet på Tywin.

Gillade deras återförening i slutet av serien kändes verkligen Lannister, kärleksfullt på ett subtilt Tyrion skojar lite sätt. inga kramar där inte.


Så sjukt besviken på Jamies karaktär i serien vs boken hans kapitel i AFC är riktigt bra o hans karaktär är så annorlunda i boken att man inte känner igen honom i serien.

WTF! liksom han är ju en Lannister inte något pucko.
Vad hände med bok Jaime serien dödade honom efter säsong 3.


Citat:
Jag funderade över det här lite med att Rhaegar och Elias äktenskap skulle ha annullerats i serien... När jag läste böckerna fick jag den uppfattningen att det inte "gick" att annullera ett äktenskap om det fullbordats och det finns barn? Utan att de bara kan gifta om sig när den andra har dött.

Min teori är att det gjorts i serien för att slå ihop Jon Snow med Aegon Targaryen (Young Griff) eftersom han inte alls verkar dyka upp i serien... För det känns lite konstigt att Rhaegar/Lyanna skulle ge Jon namnet Aegon när Rhaegar redan har en son i nästan samma ålder som också heter Aegon?

fast jag tror inte att Young gryff/Aegon kommer ha en roll som liknar den Jon kommer ha. Det lilla vi läst i boken om honom flippar han när han förlorar i ett spel mot Tyrion och kommer antagligen inte vara en bra "Targeryan".




Citat:
Sedan kommer vi in på ämnet av våldtäkt mot kvinnor. Från vissa håll har det ju klagats på hur mycket våldtäkter Game of thrones har och de har ju rätt. Försvararna har ju sagt att "det är så det funkar i feudalsamhällen", men jag tycker det går djupare än så. Det har handlat om att han målar upp en massa "oskyldiga" flickor som först växer upp när de blivit våldtagna. Sansa är det bästa exemplet, men även Daenerys då hennes bror gifte bort henne till Khal Drogo.

George RR martin skriver inte en bok som är klassisk fluffy fantasy, Han skriver en bok med massa kontroversiella scener i sig antagligen för att det är hans livs stora verk där han tar upp händelser som han ser som realistiska.

Skumt att han inte har med än enda manlig karaktär som har blivit utsatt. Eller jag har för mig att han antyder att Aeron Damphair kanske blev det av sin äldre bror Euron som barn.

Sen blir inte Deanerys direkt våldtagen i boken av Khal Drogo den scenen är väldigt annorlunda i boken. Dock alldeles för kontroversiell, i boken har Deanerys också sex med en 12 åring något som självklart inte kan vara med i TV-serien hon är hjältinna och det är viktigt att tittarna tycker om henne.

Nu har ju serien vågat visa Deanerys i lite av hennes sämre väder när hon titlar sig som the breaker of chains och direkt efter säger "Join me or DIE!"



Renly är en annan karaktär som är väldigt annorlunda i serien från boken för att han skulle passa bättre in under stereotypen bög. Tråkigt.
Citera
2017-09-12, 13:49
  #3775
Medlem
JayGatsbys avatar
Om man lyckas besegra Night King och White Walkers; hur tror ni framtiden ser ut? Kommer muren vara kvar eller upplöser man Nights Watch och allt blir The North?
Citera
2017-09-12, 19:37
  #3776
Medlem
Dathugs avatar
Om dom blir totalt besegrade tror jag nightwatch blir upplöst. Har ju mest haft funktionen att hålla bort wildlings från the north något som inte borde ses som bra nu när wildlings är med och hjälper till att besegra dem och har vart grunden tills deras arme av döda.
Citera
2019-01-14, 17:36
  #3777
Medlem
Korders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Tack.

Har du någon koll på hur mycket annorlunda böckerna är jämfört med serien?
Fundera på om jag ska ta och läsa böckerna.

Första säsongen av serien är överlag väldigt lik den första boken, så till den grad att väldigt mycket av dialogen är direkt lyft från boken. Efter det skiljer det successivt mer och mer, så småningom rejält, i min mening till böckernas favör.
__________________
Senast redigerad av Korder 2019-01-14 kl. 17:42.
Citera
2019-04-16, 23:25
  #3778
Medlem
Korders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qirtero
Förklaring på det tack.

Som läsare av böckerna är jag väl medveten om de gamla teorierna kring Jon och Daenerys (liksom andra karaktärer), men den troligaste kandidaten är i mina ögon Jaime. Här är analysen jag pratade om, den och kommentarerna i tråden förklarar teorin på ett mycket bra sätt (även om jag inte håller med om allt). Noterbart att den, som jag nämnde tidigare, tar upp både TV-serien och böckerna, och hur ändringarna i TV-serien mot böckerna får det hela att luta ännu mer mot Jaime.

Den enda egentliga, reella, kandidaten till Jaime är Jon Snow. Jag kan pga seriens popularitet och dess mer "lättsamma" manus på senare säsonger efter bokmaterialet tog slut tänka mig att man eventuellt kör på Jon Snow i serien. Mest eftersom han och Daenerys vid det här laget ses som de primära protagonisterna och det därmed är lättast att nöja TV-tittare med den lösningen. Ska även sägas att det är lättare att naturligt förklara Jaime som Azor Ahai i litterärt format än det är i TV-serien utan att mata exposition. Böckerna är jag nästan 100% (helt säker kan man givetvis inte vara - två böcker kvar för fan!) på att det är Jaime, och jag lutar alltjämt mot honom även i TV-serien, men vi får se.
__________________
Senast redigerad av Korder 2019-04-16 kl. 23:32.
Citera
2019-04-29, 21:30
  #3779
Medlem
Korders avatar
Intressant nu när man bekräftat i TV-serien att Night King bara är en vanlig bad guy som är elak för elakhetens skull. Jag undrar hur the Others kommer behandlas jämförelsevis i böckerna? Night King har ju inte introducerats där, och om han gör det lär det vara med ett annat namn (the Great Other, kanske?). Martin har ju uttryckligen sagt att han "don't like to write about a character who's just a dark lord that come do bring darkness to the world", så vi lär ju onekligen få en annan upplösning på hotet från the Others (under förutsättningen att han får tummen ur och skriver klart skiten, dvs).

Nu är förvisso TV-serien över huvud taget väldigt onyanserad i det avseendet kontra böckerna - merparten av TV-karaktärerna är antingen goda hjältar eller elaka skurkar - men det känns mer intressant här eftersom vi ju i böckerna fortfarande knappt vet ett skit om the Others eller deras motiv men nu rimligen kan förkasta TV-seriens tolkning.
Citera
2019-04-30, 11:05
  #3780
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Night Kings öde var ju skitdåligt, "a character who's just a dark lord that come do bring darkness to the world" är ju exakt vad det blev. Att mr Martin godkände det här, snopet.... Jag trodde NK var nåt mycket mer än en simpel skurk som hade makt att uppväcka zombies.

Samma sak med kryptan. Det har ju varit med ända från början både i böckerna och serien. Skulle det vara så simpelt att det bara var helt vanliga döda som låg där? Tror ni inte Martin har nåt mer storslaget på gång?

Inte fick vi veta mycket om loren bakom WW heller. Vi fick inte veta vad som gjorde de började slåss efter alla dessa år.

Och de blåögda bäbisarna, vad det blev av dem? De borde inte hunnit bli vuxna nog att slåss i NKs armé. Hur föddes de upp? Vill minnas att Crasters söner "försvann" i böckerna också, men inte fick man veta nåt om deras öde? Eller?

Det spekuleras i TV-tråden att NK kunde vara en Targeryen eftersom han var immun mot drakeld. Nu har vi inte fått nån hint om det vad jag vet. Det stämmer inte med tidsperspektivet heller, om han nu kommer skapas på samma vis i böckerna som i TV-serien. Men det vore lite coolt för då skulle NK vara The song of Ice and Fire. Har tänkt mig att the Others inte ska vara bara genomonda massmördare.

Måtte mr Martin skriva klart böckerna innan han dör. Han prokrastinerar verkligen och håller på med allt möjligt annant.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback