Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-06-02, 20:06
  #133
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Du är klok och vettig som jag känner dig här. Så jag vill inte starta nåt.

Men jag har nog allvarlig allergi mot snobbighet som inte Clarityn biter på.

Att vara bildad innebär inte att man kan franska.

Att vara obildad betyder inte att man inte kan franska. Eller är alla fransmän bildade?

Det var provokativt även om jag inte ville gräla om detta.

Min poäng är att "pommes" (med ett s) är helt okej utal. Det må inte vara korrekt enligt franska uttalsregler. Men det är ett svenskt folkligt utal och är helt okej.

Det är bara min syn på det.

Nej, jag menade inte att man måste tala franska för att vara bildad. Min poäng var att korrekt uttal av vissa låneord hör till allmänbildningen.
Citera
2022-06-02, 20:47
  #134
Avstängd
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Nej, jag menade inte att man måste tala franska för att vara bildad. Min poäng var att korrekt uttal av vissa låneord hör till allmänbildningen.
Okej, jag köper den hållningen.

Även om jag inte delar den.

Jag anser att låneord lever sitt eget liv. De utalas och böjs på svenskans sätt och inte på originalspråkets sätt.

Det har inte med bilding att göra. Det är klart att de bildade vill visa hur bildade och nutidsorienterade de är.

Men jag antar att ju mer bildad du är desto lättare har du att förstå folkets åsikt.

För du känner dig trygg att ingen ska förväxla dig med pöbeln. Istället kan du t.o.m. frottera dig med den.

Som ängslig lägre medelklass som är en räntehöjning från att hamna på gatan vill man distansiera så långt det bara går från det under en.

Eftersom dessa antagligen inte läst klassisk litteratur så få de hålla tillgodo med öl och korv när försöker befästa sin plats genom att trycka ner andra.

Medelklassen snobbar sig med öl, korv och bröd när de försöker platta till sina likar eller förringa de under en.
Citera
2022-06-03, 09:14
  #135
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Okej, jag köper den hållningen.

Även om jag inte delar den.

Jag anser att låneord lever sitt eget liv. De utalas och böjs på svenskans sätt och inte på originalspråkets sätt.

Det har inte med bilding att göra. Det är klart att de bildade vill visa hur bildade och nutidsorienterade de är.

Men jag antar att ju mer bildad du är desto lättare har du att förstå folkets åsikt.

För du känner dig trygg att ingen ska förväxla dig med pöbeln. Istället kan du t.o.m. frottera dig med den.

Som ängslig lägre medelklass som är en räntehöjning från att hamna på gatan vill man distansiera så långt det bara går från det under en.

Eftersom dessa antagligen inte läst klassisk litteratur så få de hålla tillgodo med öl och korv när försöker befästa sin plats genom att trycka ner andra.

Medelklassen snobbar sig med öl, korv och bröd när de försöker platta till sina likar eller förringa de under en.

Fast det fetade gäller ju inte alltid. Vi säger t.ex. garasj när vi menar garage.

Håller dock med om att främmande ord ska böjas på svenska, eller inte alls om det inte går. Särskilt plural-s, som vi stöter på i pommes frites, är en styggelse vare sig det kommer från engelskan eller franskan. Lyckligtvis uttalas det inte just här, men hur blir det i bestämd form? Jag misstänker att många svenskar säger "ge mig påmfritsen" och inte "ge mig påmfritten".
Citera
2022-06-03, 14:50
  #136
Avstängd
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Fast det fetade gäller ju inte alltid. Vi säger t.ex. garasj när vi menar garage.

Håller dock med om att främmande ord ska böjas på svenska, eller inte alls om det inte går. Särskilt plural-s, som vi stöter på i pommes frites, är en styggelse vare sig det kommer från engelskan eller franskan. Lyckligtvis uttalas det inte just här, men hur blir det i bestämd form? Jag misstänker att många svenskar säger "ge mig påmfritsen" och inte "ge mig påmfritten".
Själv säger jag inte "påmmes" med s, jag säger "påmm fritt".

Håller med i svårigheten att anpassa ord, särskild som du säger plural s-en. Det är en styggelse som gör ont i mig.

Men jag tycker att det borde landa i vad folket använder. Om "påmmes" används så är det rätt. Jag är inte den som skulle ge nedlåtande kommentar om "hur det borde utalas". Jag tycker låneord ska leva sitt eget liv och till slut, via folklig användning, landa i en accepterad användning/utal.

Jag ogillar dock när press och individer påttalar "hur det egentligen" borde uttalas.

Låter mest som en charterressenärs erfarenhet och möjlighet att klappa andra på huvudet. "Ön heter faktiskt Kallipeis, inte Kalliepios." Brrrr, bort med såna.
Citera
2022-06-03, 15:15
  #137
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Själv säger jag inte "påmmes" med s, jag säger "påmm fritt".

Håller med i svårigheten att anpassa ord, särskild som du säger plural s-en. Det är en styggelse som gör ont i mig.

Men jag tycker att det borde landa i vad folket använder. Om "påmmes" används så är det rätt. Jag är inte den som skulle ge nedlåtande kommentar om "hur det borde utalas". Jag tycker låneord ska leva sitt eget liv och till slut, via folklig användning, landa i en accepterad användning/utal.

Jag ogillar dock när press och individer påttalar "hur det egentligen" borde uttalas.

Låter mest som en charterressenärs erfarenhet och möjlighet att klappa andra på huvudet. "Ön heter faktiskt Kallipeis, inte Kalliepios." Brrrr, bort med såna.

Likafullt finns i Sverige en kontrarörelse enligt vilken det är närmast livsavgörande att uttala främmande ord på deras eget språk. Minns den skrattretande hysterin kring ”Beijing” i stället för det svenska Peking, och på senare år ”Seviyya” i stället för Sevilja. (Men då var det förstås svenska journalister som trodde att det engelska uttalet ägde någon sorts primat över andra språks uttal; med vidgat perspektiv slipper man ofta dras med i den sortens tanklösa malström.)
Citera
2022-06-05, 00:43
  #138
Medlem
Pommes frites är de tjocka, och strips smala.
Jag säger dock alltid strips.
Citera
2022-06-09, 18:07
  #139
Avstängd
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Fast det fetade gäller ju inte alltid. Vi säger t.ex. garasj när vi menar garage.
Jag hänger inte med här. Vilken skillnad är det mellan garasj och garage?
Citera
2022-06-09, 20:19
  #140
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Festligt nog har jag hört många snabbmatsarbetare med utländsk bakgrund säga "pomme". "Ska du ha pomme till det?", "Om du lägger till en tia får du pomme också".
Citera
2022-08-05, 12:22
  #141
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Jag kan kanske komma med "experkunskap" här. Eventuellt, gammal som jag är.

På 70-talet fanns "Pommes frites", dvs den vågiga klassiska pommes fritesen man köper fryst i påsar.

Sedan, runt 1980 kom "Pommes strips" som var släta, utan vågor. Som också fanns i frysdisken.

När man beställde korv med pommes frites på en vägkrogsrestaurang runt -80 fick man vågiga pommes frites.

Men på Big Clock, Mc Donalds och Big Burger så fick man naturligvis pomme strips (vilket det inte kallades, men de var raka).

(Big Clock minns nog det flesta, men kanske inte Big Burger, det var Burger King i princip, för Big Burger-restaurrangerna blev Burger King, och burgarna var identiska fast det var inte Whopper utan Bigger istället man samma burgare).
Jag stödjer den tesen som många i tråden är inne på att de släta amerikanska stripsen kom tillsammans med McDonals och Clock.
Innan så körde gatuköken bara de vågräfflade, en liten fick man i samma långsmala låda som till korv och mos. En stor pommes kom i den större brickan. Nu kör väl alla dedikerade pommesförpackningar samt även en liten burk speciellt för ketchup, förr sprutades ju på bara i hörnet på lådan eller så spritsade den över hela pomfriten det var valfritt.

Raggarna och coola ungdommar sa ofta "frittar".
De säljs fortfarande i frysdisken som förr. Jag köpte ett paket idag efter ha läst i tråden.
Vågformen bidrar ju till en perfekt gräddning in i pommensens mitt, så det har väl en praktisk funktion. Men hemma friterade man ju inte utan körde dem i ugnen. Så frittes ="friterad"
blir en fel benämning. Såg att en del fryspaket bara kallar det för räfflad pommes inte frites. Så det är väl mer korrekt då, men räfflad pommes kan ju också innebära räfflade chips ( inte fish&chips) utan snackset.
Räfflade potatisfritesstrips?
I min familj säger alla dock pomfritt eller pommes enbart.
Citera
2022-08-05, 12:57
  #142
Avstängd
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Vågformen bidrar ju till en perfekt gräddning in i pommensens mitt, så det har väl en praktisk funktion. Men hemma friterade man ju inte utan körde dem i ugnen. Så frittes ="friterad"
blir en fel benämning.
Du har nog helt rätt i att vågformen är mycket lämpligare än raka när man steker dem.

Mamma stekte alltid pommes fritten i stekpanna på 70-talet och då är det nog bättre med vågiga än släta.

Efter jag lämnade barndomshemmet kör jag dem alltid i långpanna i ugnen. Så slipper man hålla på att vända på dem som man gör när man steker potatis i stekpanna.

Friterade var de gamla vågiga pommisarna aldrig. Varken hemma eller på vägkrogsrestaurang.

Sommarjobbade i ett litet resaurangkök på en golfklubb 1987 och hamburgartallrik var ett populärt mål. Det fanns fritös. Samt raka pommes strips.

Har någon sett fritterade kurviga pommes frittes? Minns inte att jag sett det nånsin.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback