Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-17, 12:06
  #517
Medlem
KattPerssons avatar
Det är kul -och- cykla, istället för att skriva det är kul -att- cykla.
Dra alla över en kant. Knasbollar.
De och dem är inte på frågan att använda rätt.
Att skriva jätte långe meningar utan kommatecken och med särskrivningar verkar vara jättepopulärt haha.

Man behöver inte använda helt korrekt svenska när man skriver, men lite koll kan man ha efter alla år i skolan.
Citera
2014-01-31, 00:55
  #518
Medlem
knutslogknuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag tror att du får läsa på lite innan du kritiserar. Med är exempelvis en fullgod synonym för också i många sammanhang.

http://www.spraknamnden.se/spraklada...;objekttyp=lan

Det stämmer inte. För att två ord ska räknas som synonymer måste man kunna använda båda orden i alla sammanhang som det ena fungerar.

T.ex. "Jag spelar fotboll också Bengan"
Citera
2014-01-31, 08:28
  #519
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knutslogknut
Det stämmer inte. För att två ord ska räknas som synonymer måste man kunna använda båda orden i alla sammanhang som det ena fungerar.

T.ex. "Jag spelar fotboll också Bengan"

Nej så är det naturligtvis inte. Det finns i princip inga perfekta synonymer. De enda som brukar ses som sådana är båda/bägge.
Citera
2014-01-31, 15:18
  #520
Medlem
johanjosefssons avatar
En lista med irritationsmomenten fetmarkerade.

1. "Jag ska ut i skogen idag och hugga ved men en yxa"

2. "Jag älskar han"

3. "Men han ba men dom ba osså ba o ja ba o dom ba"

4. "Jag vet nt"

5. "Orre"
Citera
2014-01-31, 18:52
  #521
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanjosefsson
1. "Jag ska ut i skogen idag och hugga ved men en yxa"

Är det "...me-'n yxa" du menar?
Citera
2014-01-31, 21:01
  #522
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanjosefsson
En lista med irritationsmomenten fetmarkerade. ...

2. "Jag älskar han"

...

4. "Jag vet nt" ...
2. Det är närmast standard i vissa dialekter. Klart rumsrent i talspråk eller i citerat tal.

4. Ja, Tärnaby och Oxford är dom som förstör den rena svenskan.

– Vi flytt int’.

– Gruesome, isn’t it?
Citera
2014-02-02, 16:54
  #523
Medlem
oscarlundgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
2. ("Jag älskar han") Det är närmast standard i vissa dialekter. Klart rumsrent i talspråk eller i citerat tal.

Objection, Your Honor. Det enda sammanhang jag kan tänka mig där detta skulle kunna klassas som rumsrent är när det används i stilistiskt syfte för att porträttera t ex en karaktär med låg bildningsnivå.
Citera
2014-02-02, 17:45
  #524
Medlem
DyingAtheists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oscarlundgren
Objection, Your Honor. Det enda sammanhang jag kan tänka mig där detta skulle kunna klassas som rumsrent är när det används i stilistiskt syfte för att porträttera t ex en karaktär med låg bildningsnivå.

Den invändningen säger mer om din egen inskränkthet än om "karaktärens" bildningsnivå.
Citera
2014-02-02, 18:57
  #525
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DyingAtheist
Den invändningen säger mer om din egen inskränkthet än om "karaktärens" bildningsnivå.

Vilket ju bär syn för sägen vad beträffar mitt inlägg i en annan tråd:

(FB) Varför så mycket rätt/fel när språk diskuteras?
Citera
2014-02-02, 19:40
  #526
Medlem
HinGambleGoths avatar
Mälardalingar som påstår att de talar ren rikssvenska när de uttalar e med glidljud, uttalar ä öppet eller som e. blandar kort ö och u, och uttalar r lite som palatalt surrande ljud.

De blir såklart förbannade när man påpekar detta, de talar ju såklart inte dialekt.
Citera
2014-02-06, 20:28
  #527
Medlem
oscarlundgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DyingAtheist
Den invändningen säger mer om din egen inskränkthet än om "karaktärens" bildningsnivå.

Inskränkt vet jag inte om jag är. Det förefaller väl rätt naturligt att det är förenat med viss risk att uppfattas som smått obildad om man inte kan skilja på subjektsform och objektsform.
Citera
2014-02-06, 20:34
  #528
Medlem
HinGambleGoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oscarlundgren
Inskränkt vet jag inte om jag är. Det förefaller väl rätt naturligt att det är förenat med viss risk att uppfattas som smått obildad om man inte kan skilja på subjektsform och objektsform.

Det förefaller val rätt naturligt att det är förenat med viss risk att uppfattas som smått skriftspråksskadad om man inte kan skilja på enklitisk ackusativform och dativform i talspråk.

Antar att du inte kan uttala tjockt-L heller.
__________________
Senast redigerad av HinGambleGoth 2014-02-06 kl. 20:51.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback