Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-02-07, 20:23
  #1
Medlem
Ministry.of.Truths avatar
hej
jag har alltid velat läsa, men av någon anledning har jag inget intresse eller ork att plöja gamla litteraturklassiker, eller ens skönlitteratur i allmänhet. Jag är helt enkelt totalt ointresserad av fiktiva berättelser. Jag känner inte att jag får ut något av det. Däremot fascineras jag mycket av verkligheten, hur saker och ting fungerar här i världen. Verkligheten är, enligt mig betydligt bättre och mer intressant än fiktion. Så med det sagt undrar skulle jag vilja diskutera och rekommendera bra facklitteraturböcker. När jag säger facklitteratur menar jag det i en väldigt vid bemärkelse, egentligen allt som ger information om verkligheten så att säga inom vilket område som helst egentligen, ekonomi, historia, ledarskap, produktutveckling, elektronik, aktier, psykologi, management, personlig utveckling, filosofi... ja vad som helst egentligen med ett perspektiv på verkligheten och vetenskap. Kursböcker funkar naturligtvis också om de är intressanta.

Jag börjar själv med ett urval av några jag gillar så fattar ni vad jag menar

The grand design - stephen hawking

the black swan - nicholas taleb

how to win friends and influence people - dale carnegie

deng xiaoping and the transformation of china - ezra vogel

why nations fail - acemoglu

toyota production system - taiichi ohno

design of everyday things - norman

electrical engineering 101 - ashby

världens ekonomiska historia - schön

the god delusion - dawkins

poorly made in china - paul midler

the nonverbal advantage, secrets of bodylanguage - goman

propaganda - bernays

tribes - godin

Sveriges historia under 1800- och 1900-talen - Lennart Andersson

automate this - how algorithms came to rule the world - steiner

så intressanta relativt lättillgängliga facklitteraturböcker är jag ute efter. ingen stentung kurslitteratur eller vetenskapliga publiceringar torra som fnöske. ja ni fattar
__________________
Senast redigerad av Ministry.of.Truth 2013-02-07 kl. 20:47.
Citera
2013-02-07, 20:46
  #2
Medlem
Testa att registrera dig på boktipset och betygsätt de böcker du gillat där så genererar sidan tips åt dig.
Citera
2013-02-07, 20:47
  #3
Medlem
Shalashaskas avatar
En liten bok som verkligen är helt lysande i sin folkbildande ambition är
Lagom finns bara i Sverige : och andra myter om språk av Mikael Parkvall. Väldigt lärorik och ett måste för alla besserwissers!
Citera
2013-02-07, 21:06
  #4
Medlem
Ministry.of.Truths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shalashaska
En liten bok som verkligen är helt lysande i sin folkbildande ambition är
Lagom finns bara i Sverige : och andra myter om språk av Mikael Parkvall. Väldigt lärorik och ett måste för alla besserwissers!


låter intressant.... precis sånt jag är ute efter
Citera
2013-02-09, 18:17
  #5
Medlem
Ministry.of.Truths avatar
ok, verkar vara få här som delar mitt intresse. men i alla fall kan jag tupsa om den senaste boken jag läste:
you're not so smart av David McRaney
Den handlar om människors psykologi kan man väl säga, hur folk uppfattar sig själv och andra. Hur folk tänker, att alla människor tror de är unika och bättre än genomsnittet
Citera
2013-02-09, 19:27
  #6
Medlem
George Lakoff & Mark Johnson: Metaphors We Live By

En mycket intressant bok om hur språk och tänkande hänger ihop.
Citera
2013-06-08, 14:14
  #7
Medlem
roggeees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ministry.of.Truth
hej
...
Har du några fler tips får du gärna fortsätta skriva i tråden! Brukar inte läsa så mycket men blivit ganska intresserad av popsci litteratur på sistone, främst om paleoantropologi och paleontologi. Men vad som helst går bra, tipsa på! Torrt och tråkigt ska det inte vara, men heller ej sensationalistiskt.
Citera
2013-08-07, 00:39
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ministry.of.Truth
ok, verkar vara få här som delar mitt intresse. men i alla fall kan jag tupsa om den senaste boken jag läste:
you're not so smart av David McRaney
Den handlar om människors psykologi kan man väl säga, hur folk uppfattar sig själv och andra. Hur folk tänker, att alla människor tror de är unika och bättre än genomsnittet

Den lät väldigt intressant! Ska kikas närmare på. Jag tror jag delar ditt intresse för verklighetsbaserade böcker ganska väl, hinner dock inte läsa allt jag vill men det är en annan femma.

Här kommer tre böcker som står ut i mängden i bokhyllan här hemma. Samtliga av dessa är inom ämnet psykologi för att göra det lätt

Kan tipsa dig om Paul Ekmans bok "Telling Lies", han är "the go-to guy" med "the go-to book" när det gäller microexpressions, lögndetektion, mm.
Även Steven Pinkers "The Blank Slate", är riktigt bra. Handlar om hur dagens samhälle inte ser människan som en produkt av evolution och biologi, utan som en produkt av miljön, och vad forskningen säger om det.
Sen har vi en som garanterat kommer få dig att höja på ögonbrynen (inte bara på grund av titeln): "Sperm Wars" av Robin Baker. Väldigt rolig, lättläst och populärvetenskaplig bok som handlar om hur vi påverkas av vårt genetiska arv och biologiska drifter när det gäller sex och allt vad det innebär.
Citera
2017-11-13, 21:20
  #9
Medlem
Gammal tråd, men vad fan...

"Ond kemi" av Ulf Ellervik. Om kemins mörkare sida.

"Likets kulturhistoria" av Mary Roach ("Stiff" på engelska). Om hur man använt och använder lik inom forskning.

"När det otänkbara händer" av Amanda Ripley. Om forskning kring mänskligt beteende vid olyckor och katastrofer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback