Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-22, 18:09
  #217
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Det största frågetecknet jag har är för de svenska pallplatserna i skidskytte. Det är ju bara Lindström som tagit en pallplats men du listar ju 10 pallplatser i ditt föregående inlägg:

Sedan får jag inte ihop din totalrad 16-10-24 med det som du listar för respektive idrott 11-1-38.

Rankinglistorna i det inlägg du hänvisar till visar antalet 1:a-2:a-3:e platser när samtliga tre idrotter räknats samman. För att se statistiken för de enskilda idrotterna hänvisar jag till mitt första inlägg i frågan.

Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
När det gäller längd så anger FIS på sin statsistiksida 12-6-14 (32) https://data.fis-ski.com/global-link...&Submit=Search

Som diskuterats i inläggen ovan så har FIS inte räknat med Stinas jaktstartsseger i Tour de Ski på sidan du länkade till - man har istället noterat en tredjeplats. Utöver det så saknas även resultat från VM (2 silver och 2 brons), samt Stinas tredjeplatser totalt i Tour de Ski, samt i Kanadatouren.
Citera
2017-03-22, 18:19
  #218
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Sedan kompliceras det ju av att FIS på en av sina andra statistiksidor anger att Sverige har färre individuella pallplatser: https://data.fis-ski.com/global-link...&Submit=Search
Den där sidan verkar inte räkna med etappsegrar som världscupsegrar, vilket ändrades i december 2015. Egentligen är den bara inaktuell, men jag håller med om att det blir lite rörigt och problematiskt när FIS på sin officiella(?) statistiksida har inkorrekt statistik. Men håller man sig till åkarnas biografier stämmer siffrorna nästan till 100%.

Såhär tydligt förmedlades det i media när det nya systemet infördes 2015: http://www.langrenn.com/slik-telles-...7304-1743.html
Citera
2017-03-22, 18:24
  #219
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Rankinglistorna i det inlägg du hänvisar till visar antalet 1:a-2:a-3:e platser när samtliga tre idrotter räknats samman. För att se statistiken för de enskilda idrotterna hänvisar jag till mitt första inlägg i frågan.

Fast jag får fortfarande inte det att gå ihop. Går jag till ditt första inlägg så tolkar dig som att Sverige har 11 pallplatser i alpint, 1 i skidskytte och 15 i längdskidor. Tolkar jag dig rätt då?

I ditt andra inlägg tolkade jag dig som att du listade antalet pallplatser i alpint, skidskytte och längd (16-10-24). Nu menar du alltså att det är antalet 1:a, 2:a och 3:e-platser totalt i dessa tre idrotter som du listar. Är det korrekt? (Jag tycker inte det framgår med någon klarhet ditt inlägg)
Citera
2017-03-22, 18:46
  #220
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Fast jag får fortfarande inte det att gå ihop. Går jag till ditt första inlägg så tolkar dig som att Sverige har 11 pallplatser i alpint, 1 i skidskytte och 15 i längdskidor. Tolkar jag dig rätt då?

Nej, jag vet inte var du får 15 ifrån? Under längdskidor står det klart och tydligt: "2. Sverige: 13-8-17 (38)", d.v.s. 38 pallplatser.

Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
I ditt andra inlägg tolkade jag dig som att du listade antalet pallplatser i alpint, skidskytte och längd (16-10-24). Nu menar du alltså att det är antalet 1:a, 2:a och 3:e-platser totalt i dessa tre idrotter som du listar. Är det korrekt? (Jag tycker inte det framgår med någon klarhet ditt inlägg)

Det stämmer och jag ber om ursäkt om det inte var tydligt nog. I mitt första inlägg skrev jag: "Den första kategorin avser antalet pallplatser i världscupen under säsongen 2016/17, ordnade efter 1:a-2:a-3:e (totalt)". Då jag försöker vara konsekvent gäller alltså detsamma för mitt andra inlägg, även om jag inte tyckte att det behövde påpekas igen.
Citera
2017-03-22, 18:55
  #221
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Det stämmer och jag ber om ursäkt om det inte var tydligt nog. I mitt första inlägg skrev jag: "Den första kategorin avser antalet pallplatser i världscupen under säsongen 2016/17, ordnade efter 1:a-2:a-3:e (totalt)". Då jag försöker vara konsekvent gäller alltså detsamma för mitt andra inlägg, även om jag inte tyckte att det behövde påpekas igen.

Du skrev "Pallplatser i Alpint + Skidskytte + Längdskidor" vilket gjorde att jag tolkade som att det var det totala antalet pallplatser i dessa tre idrotter som du presenterade i den ordningen. Men nu har du tydliggjort hur du redovisar.
Citera
2017-03-22, 19:20
  #222
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
Åkarnas biografier har en statistikflik där man kan filtrera fram världscuppallplatser. (Visserligen verkar vissa av de äldre jaktstarterna ha fel pall, men det är de enda felen jag känner till.)

Stämmer dessa nu? Tidigare i vinter var det på en del åkare (dubbla andraplatser och trippla tredjeplatser). Kan instämma att FIS har brister i sin statistikbas. Och värdefull info som är utebliven, t ex så är i damernas WC-slutställning (1984) åkare med 3, 2 och 1 poäng uteblivna. https://data.fis-ski.com/cross-count...&search=Search

Svetlana Nagejkina, med en massa fina WC-resultat verkar ha blivit glömd en massa år. https://data.fis-ski.com/dynamic/ath...828&type=st-WC Hon blev väl vitryska på gamla dar, kanske är det som spökar?

Tackar Stefan4 för härlig statistik. Detta går jag igång på Går det att beställa mer statistik? Jag hade uppskattat historiken. Hur ser dagens resultat ut nationsvis jämfört med tidigare år? Får bli en (iom färre lopp tidigare) procentsats istället för antal för en rättvis bedömning.

Kollar man på längdsidan så har i princip Kazakstan försvunnit från kartan. Ukraina famlar. Även Estland har sett bättre dagar. Tjeckoslovakien har även de försvunnit, ja i dubbel bemärkelse kan man torrt konstatera.

Edit: Nationscupen, alpint damer:

Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Österrike har vunnit varje Nationscup på herrsidan sedan 1992 (24 raka) och leder även denna upplaga trots inte helt övertygande resultat generellt. Kul annars på damsidan där Österrike har vunnit alla sedan 1998 (18 raka), där ligger just nu Österrike bara trea. Italien leder med 1580p, Schweiz tvåa på 1461p och Österrikes 1204p. Italien har aldrig vunnit på damsidan! Heja Italien och då speciellt Goggia...

Italien vann! En riktig kross...kul!
__________________
Senast redigerad av rainbowia 2017-03-22 kl. 19:39.
Citera
2017-03-22, 20:42
  #223
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Stämmer dessa nu? Tidigare i vinter var det på en del åkare (dubbla andraplatser och trippla tredjeplatser).
Jag tror du menar den summeringen som finns längs ned på fliken Summary som ser lite tokig ut. Men det är väl snarare någon form av programmeringsmiss än att statistiken i sig är fel. Kläbo har tex 3-4-6 (total podiums 7) vilket alltså är 3 vinster, 2 andraplatser och 2 tredjeplatser. Här: https://data.fis-ski.com/dynamic/ath...titorid=184205

Men i biografin finns också en statistikflik. https://data.fis-ski.com/dynamic/ath...205&type=stats

Skrolla ned till "Number of individual podiums for..." och filtrera fram den information du vill ha.
Citera
2017-04-11, 16:34
  #224
Medlem
rainbowias avatar
Någon som vet när Låglands-VM slutade arrangeras?

1983 så gick mästerskapet i Fredriksberg, Dalarna (p g a snöbrist på ordinarie mästerskapsort). Tävlande var Danmark, Frankrike, Italien, Storbritannien, Nederländerna och Skåne. Robert Wångå tävlandes för Härlövs IF, men dock boendes i Burträsk (var inte det lite fusk? ) tog dubbla guld på såväl 15km före italienaren Masiero och dansken Tom Klausen på bronsplats och även ett guld på 30km för Robban, även där italienskt silver (Grisenti) och danskt brons (Ulrik Frandsen). Robert krossade allt och alla på fjärde sträckan i stafetten. Tyvärr var utgångsläget sådär och det räckte "bara" till silver efter de omöjliga italienarna fast knappt före danskarna.

Medaljligan Låglands-VM 1983:

Italien 6-4-1
Skåne 2-3-1
Storbritannien 2-3-0
Danmark 0-0-8

Edit: Hittade den här: http://www.rbkultur.se/RB%2012_nr1_p12_skidort.pdf
Det var alltså i Röstånga mästerskapet skulle gå om det nu inte hade blivit snöbrist. Intressant läsning.

Citat:
Ett 30-tal skidåkare ställde upp i söndagens Odensjölopp i Röstånga, som ingick i ett arrangemang som av anordnarna, Röstånga IS och ortens arbetarkommun, döpts till Odensjöloppet. De omfattade förutom skidtävlingen även prov för Snöstjärnemärket. Vid sidan av tävlingen var det tefatsåkning för de minsta
i backarna och servering av glögg med varm korv vid målet. En av initiativtagarna bankkamrer Harry Franzén har en viss rutin på skidtävlingar sedan sin tid i Kopparberg. För tävlingsåkarna hade lagts en 5,5 km lång bana i den vackra Nackarpsdalen med närmaste omgivning. Priser utdelades till samtliga deltagare och det var inga dåliga saker som skänkts av ortens affärer och företagare. I prissamlingen förekom bl.a. ett par biljetter till middag på Röstånga Gästis
.”

Och det är verkligen sagolik natur i dessa omgivningar, ett tips är ett besök snart när bokskogen slår ut. Riktigt magiskt!

Ursäkta offtopic
__________________
Senast redigerad av rainbowia 2017-04-11 kl. 17:11.
Citera
2017-04-11, 18:05
  #225
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
”Ett 30-tal skidåkare ställde upp i söndagens Odensjölopp i Röstånga, som ingick i ett arrangemang som av anordnarna, Röstånga IS och ortens arbetarkommun, döpts till Odensjöloppet. De omfattade förutom skidtävlingen även prov för Snöstjärnemärket. Vid sidan av tävlingen var det tefatsåkning för de minsta
i backarna och servering av glögg med varm korv vid målet. En av initiativtagarna bankkamrer Harry Franzén har en viss rutin på skidtävlingar sedan sin tid i Kopparberg. För tävlingsåkarna hade lagts en 5,5 km lång bana i den vackra Nackarpsdalen med närmaste omgivning. Priser utdelades till samtliga deltagare och det var inga dåliga saker som skänkts av ortens affärer och företagare. I prissamlingen förekom bl.a. ett par biljetter till middag på Röstånga Gästis.”

För att knyta ihop säcken. Harry Franzén låter välbekant, ja. För den stora massan mest känd för att han sålde vin i sin livsmedelbutik.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Harry_Franz%C3%A9n

http://www.hd.se/2015-12-24/han-skak...nska-monopolen

Driftig man.
Citera
2017-05-05, 16:10
  #226
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Statistik-söndag 2017!

Försäsongen i längdskidor och annan vintersport är lång, väldigt lång. Det ger oss utmärkt med tid att undersöka vad som hände förra säsongen. Ett sätt jag gärna gör det är med statistik-söndag, där jag vissa av sommarens söndagar plockar fram statistik från året och analyserar vad som skedde och vad som kan ske.

Som en del kanske märkt har jag varit lite kritiskt till de så kallade FIS-punkterna, det är väldigt mycket lättare att skaffa sig låga punkter i undercuperna än i världscupen (allra mest i damernas distanslopp). Därför kommer sommarens tema handla om något jag, högst ödmjukt, valt att kalla: Riktiga Och Särskilt Hedersamma punkter, så kallade ROSH-punkter.

Dessa fungerar precis likadant som vanliga FIS-punkter med här tittar jag bara på de lopp som är på högsta nivå, alltså VM och världscup (och OS nästa säsong). I korthet handlar det om att man får en punkt för varje lopp man åker, ju bättre motstånd och ju närmare segraren man är desto lägre punkt får man. För att räkna ut slutliga FIS-punkt tar man medelvärdet av sina 5 bästa lopp under den senaste 12-månadersperioden. Vill ni läsa mer om FIS-punkter finns det här: http://www.fis-ski.com/mm/Document/d...ts_English.pdf

Så ROSH-punkterna är vad ni har att se fram emot i sommar. Det blir nedbrytningar på totalen, på distans och sprint, fristil och klassiskt, intervallstart och masstart. Och så en riktig stafettuträkning på slutet. Det blir sammanställningar på individnivå men också på nationsnivå och åldersnivå. Redan på söndag drar jag igång och håller på med ojämna mellanrum till oktober eller nåt, beroende på hur mycket jag har att presentera. Mycket nöje!
Citera
2017-05-07, 16:06
  #227
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Statistik-söndag 2017 - del 1

Sommaren är kort sjöng Tomas Ledin. Det var onekligen inte skidåkarnas sommarträning han åsyftade. Det ger mig gott om tid att göra denna sammanställning så jag börjar långsamt. Frankk har redan varit inne på det men jag tycker ändå det är intressant att visa hur många lopp varje åkare gjort. Dels för att ju fler lopp man gjort desto större chans att man fått ihop 5 bra lopp, men även för att se om de uttagningar och prioriteringar landslagen gör är korrekta. Är det de bästa åkarna som syns flest gånger?

Resultaten presenteras i två delar. Först kommer alla åkare i nationsordning och därefter en topp-30-lista. Åkarnas presenteras från sämst till bäst (fast idag från minst till flest lopp). Dessutom är topp-30-listan idag något nedkortad pga delade placeringar (28-29 åkare).

Det blev lite större än vad jag tänkt mig. Men ett lästips är att först titta på de länder ni är intresserade av och sedan topp-30-listan. Läs inte allt, det går inte att ta in.

Herrar
__________________
Senast redigerad av R.O.S.H 2017-05-07 kl. 16:26.
Citera
2017-05-07, 16:08
  #228
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Fortsättning herrar

Topp 28
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback