Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-02-07, 20:50
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Bombadill
Alla som har en hjärna förstår att fri invandring endast är en princip om resten av politiken är lika liberal, det är inte liberalt att ha fri invandring samtidigt som man tvingar alla att betala för de som invandrar.

Samma sak med barnafödande. Väldigt icke-liberalt system vi har nu när vilka som helst får lov att skaffa barn utan att genomgå en statlig undersökning för att se om deras barn blir en skattebördnad eller skatteproducent i framtiden. Men, var har vi frihetsförespråkarna i den här debatten?! Har de något att säga alls? Det är ganska klart att folk med låg IQ tenderar att vara överrepresenterade bland brottslingar och att IQ är ärftligt. Det går att mäta, det går att se vilka potentiella föräldrar som är i riskzonen, men ingen står på barrikaden för en sådan förädling av folkslaget! Och varför inte det? Jo, för att det inte finns ett stort gigantiskt parti i bakgrunden som hejar på det, och som dämpar alla rationella röster för att genomföra några förändringar i lagstiftningen för att göra dessa individer till produktiva deltagare i samhället.
Citera
2013-02-07, 23:26
  #26
Medlem
Jonblunds avatar
  • En Nv-stat tillhandahåller skydd för liv och egendom, inget annat.
  • Detta innebär en nästan total individuell frihet att forma sitt liv vars gränd går vid den andres frihet, som inte får kränkas.
  • Denna rättvisa och lika behandling av all medborgare, kräver en konstitution och en ur denna tolkad positiv rättssapparat.
  • I nv-saten såsom i välfärdsstaten gäller den positiva rätten även icke-medborgare.
Utifrån detta ser jag inte något skäl att införa någon gränskontroll. Alla är välkomna att bli en del av denna stat. Det enda kravet är självförsörjning och laglydnad.
Citera
2013-02-08, 01:05
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonblund
  • En Nv-stat tillhandahåller skydd för liv och egendom, inget annat.
  • Detta innebär en nästan total individuell frihet att forma sitt liv vars gränd går vid den andres frihet, som inte får kränkas.
  • Denna rättvisa och lika behandling av all medborgare, kräver en konstitution och en ur denna tolkad positiv rättssapparat.
  • I nv-saten såsom i välfärdsstaten gäller den positiva rätten även icke-medborgare.
Utifrån detta ser jag inte något skäl att införa någon gränskontroll. Alla är välkomna att bli en del av denna stat. Det enda kravet är självförsörjning och laglydnad.

Hur tänker du kring medborgarskap? Kommer det att finnas språkkrav. Kanske överges det svenska språket och vi övergår till engelska och arabiska som i praktiken officiella språk?
Citera
2013-02-08, 05:08
  #28
Medlem
Tom.Bombadills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daemon3.14
Samma sak med barnafödande. Väldigt icke-liberalt system vi har nu när vilka som helst får lov att skaffa barn utan att genomgå en statlig undersökning för att se om deras barn blir en skattebördnad eller skatteproducent i framtiden. Men, var har vi frihetsförespråkarna i den här debatten?! Har de något att säga alls? Det är ganska klart att folk med låg IQ tenderar att vara överrepresenterade bland brottslingar och att IQ är ärftligt. Det går att mäta, det går att se vilka potentiella föräldrar som är i riskzonen, men ingen står på barrikaden för en sådan förädling av folkslaget! Och varför inte det? Jo, för att det inte finns ett stort gigantiskt parti i bakgrunden som hejar på det, och som dämpar alla rationella röster för att genomföra några förändringar i lagstiftningen för att göra dessa individer till produktiva deltagare i samhället.
Fast nu gör du fel liknelse. I mitt exempel så är avsaknaden av skatter och bidrag liberalt till akillnad från nu. I ditt exempel tror du att iq-test ochkontroll av barnafödande skulle vara mer liberalt än nu.
Citera
2013-02-08, 07:25
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Bombadill
Fast nu gör du fel liknelse. I mitt exempel så är avsaknaden av skatter och bidrag liberalt till akillnad från nu. I ditt exempel tror du att iq-test ochkontroll av barnafödande skulle vara mer liberalt än nu.

Jag var ironisk. Min poäng är att det är lika icke-liberalt att kräva statliga barn-kontrollanter som det är att kräva invandringskontrollanter, och att folk som påstår att det senare är liberalt men inte det förra är inkonsekventa.
Citera
2013-02-08, 22:05
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daemon3.14
Läs om vad du skriver. Du säger att man inte kan stå för fri invandring förrän allt tvång är borttaget, och den idén är galen.
håller med fullständigt
Citera
2013-02-08, 23:32
  #31
Medlem
Doktor Muggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offsure
Inte fri invandring i den mening som oftast framställs i samhällsdebatten idag.

I anarkokapitalism är all mark privat ägd, och närapå all mark i en NV-stat. Ägarna av marken bestämmer vem som ska släppas in, och då kan man ta hänsyn till såväl ekonomiska som sociala kriterier för att avgöra om personen är önskvärd. Vissa kanske ställer hårda krav, andra ställer mindre hårda krav.

Detta. I ett anarkokapitalistiskt land kommer den som äger vägnätet att ha en stor påverkan på vilka som kan flytta till ett land. Om vägnätet på en viss plats (exempelvis en stad) ägs av en stiftelse/företag som inte vill att en viss sorts personer (negrer, vita, bögar, judar, kommunister eller vad ni nu vill) vistas på deras mark (läs: vägnätet) så kommer dessa inte kunna flytta dit.

Beträffande fri invandring har jag själv vissa förbehåll för detta:
1) då man passerar över gränsen skall man kunna visa upp någon form av rimlig ID-handling
2) gränspolisen genomför en sökning i databas över efterlysta personer, dvs inga efterlysta brottslingar tillåts komma in, liksom inte heller våldsbrottslingar även om dessa avtjänat sitt straff
3) man måste kunna uppvisa rimlig potential att kunna försörja sig närmaste tiden, dvs kontanta medel, guld, anställningskontrakt eller liknande.

Om punkt 3 saknas har man vidöppet mål för diverse ljusskygga grupperingar (zigenare etc) som enbart har för avsikt att begå brott i landet.
Citera
2013-02-11, 15:21
  #32
Medlem
Vireks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Mugg
Detta. I ett anarkokapitalistiskt land kommer den som äger vägnätet att ha en stor påverkan på vilka som kan flytta till ett land. Om vägnätet på en viss plats (exempelvis en stad) ägs av en stiftelse/företag som inte vill att en viss sorts personer (negrer, vita, bögar, judar, kommunister eller vad ni nu vill) vistas på deras mark (läs: vägnätet) så kommer dessa inte kunna flytta dit.

Beträffande fri invandring har jag själv vissa förbehåll för detta:
1) då man passerar över gränsen skall man kunna visa upp någon form av rimlig ID-handling
2) gränspolisen genomför en sökning i databas över efterlysta personer, dvs inga efterlysta brottslingar tillåts komma in, liksom inte heller våldsbrottslingar även om dessa avtjänat sitt straff
3) man måste kunna uppvisa rimlig potential att kunna försörja sig närmaste tiden, dvs kontanta medel, guld, anställningskontrakt eller liknande.

Om punkt 3 saknas har man vidöppet mål för diverse ljusskygga grupperingar (zigenare etc) som enbart har för avsikt att begå brott i landet.

Man borde även ha en punkt 4, som handlar om värderingar och moral. Att komma hit med åsikter som att alla bögar(däremot kan man förstås få tycka väldigt illa om dem om man nu vill) borde mördas eller att man vill propagera för vapenförbud för den enskilde är typiskt antiliberala åsikter som man inte tjänar på att låta invandra.
Citera
2013-02-11, 17:15
  #33
Medlem
andrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virek
Man borde även ha en punkt 4, som handlar om värderingar och moral. Att komma hit med åsikter som att alla bögar(däremot kan man förstås få tycka väldigt illa om dem om man nu vill) borde mördas eller att man vill propagera för vapenförbud för den enskilde är typiskt antiliberala åsikter som man inte tjänar på att låta invandra.

Jag har också funderat på detta, men man behöver mycket av den invandrande kunskapen. Snarare ska rösträttigheten förtjänas på något sätt.
Citera
2013-02-11, 23:32
  #34
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BullConnor
Hur tänker du kring medborgarskap? Kommer det att finnas språkkrav. Kanske överges det svenska språket och vi övergår till engelska och arabiska som i praktiken officiella språk?

Inga språkkrav, sådant är överflödigt i en nv-stat. Där är det medborgarens rätt att utforma sitt liv, om det innebär att tala Latin så är det ok.
Citera
2013-02-12, 02:52
  #35
Medlem
Vireks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andrer
Jag har också funderat på detta, men man behöver mycket av den invandrande kunskapen. Snarare ska rösträttigheten förtjänas på något sätt.

Det har du rätt i, alltifrån hantverkare till oljekonsulter kan ju behövas och dessa kan ju förstås arbeta här utan medborgarskap och rätt till politisk påverkan.
Citera
2013-02-14, 19:56
  #36
Medlem
DogDylan4.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheYesMan
Du argumenterar inte som en libertarian/nyliberal utan snarare utifrån idéer förknippade med (klassisk) liberalism. Enligt John Locke så är ägandet bestämt till vad man inhägnat. Skulle du flyga ett varv runt månen så kan du kräva äganderätt till månen. Nozick diskuterar detta utifrån ägande som skett legalt eller illegalt.

Det är ingen skillnad på neo-liberalism, klassisk liberalism, nyliberal och libertarianism. Däremot är det så att dagens libertarianer inte förvalta arvet från John Locke. Sedan har vi en mängd versioner av libertarianismen och den klassiska liberalismen. En av de mer kända är Ayn Rands ”objektivism”, men den erkänner också nationella gränser och vikten av civilisation.

[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av Visf
Har ju varit libertarian party's ståndpunkt sen det skapades. Det är knappast unikt "svenskt". Det är snarare "unikt svenskt" att ha folk som kallar sig liberaler som är kritiska till all invandring.

Sen vet jag inte vad som skulle vara kosmopolitiskt att inte känna national-etisk national-stats national-gemenskap. Argument 2 säger ju i sig självt emot detta.

Tanken att vi ens "skadas" av invandringen är dessutom antingen en rent normativ rasistisk ståndpunkt, man gillar inte att se folk som ser lite olika ut i sin närmiljö, eller så är den beroende av offentliga transfereringar.
Jag har inte sagt att all invandring skall stoppas. Jag har sagt att det står medborgarna fritt att reglera invandringen om de finner detta nödvändigt. Vi skadas av en viss typ av invandring. Jag behöver inte ta till normativa argument för detta. Det är empiriskt belagt. Det är bara crackpot liberaler som Johan Norberg som tror att Sverige gynnas av "allt som är olikt oss" - även om det är nedknarkade pirater from Somalia. Från min vy skall invandring som är skadlig för Sverige - vilket nedknarkade pirater är - inte få komma hit.

Citat:
Nattväktarstatens uppgift är att skydda oss mot överfallsvåld. Folk som flyttar hit överfaller inte någon genom den aktionen. Därefter är konversationen överflödig.
Om du inte låter en stat reglera gränser så finns det ingen stat. Gränser är en förutsättning för att ens stats fysiska konstruktion och metafysiak väsen. Det sunda förnuftet (som de gamla liberalerna trodde på) säger också att en stat inte kan fortsätta om dess gränser inte skyddas. Så här låter Ron Pauls reklam:

http://www.youtube.com/watch?v=WWes9BP5va8


Citat:
Se senare om "balkaniserade samhällen". Ivardera? Lol. Det innebär att din rätt att etablera dig i ett land beror på din egen lust, vilja och förmåga. Således inte en rätt, eftersom det inte innebär att du får någonting. Det är en frihet, att inte bli hindrad.
Du har inte rätt att etablera dig på något som inte tillhör dig och vad jag så tillhör inte Sverige Somaliland.

Citat:
Vi har för övrigt idag inga "kvoter" på invandringen, ändå har vi inte oändligt med invandrare. Detta för att bärkraft för migration inte är en del av svensk invandringspolitik, det baseras på andra kriterier, framför allt internationella avtal.
De där avtalen skall brytas. En libertariansk regering skulle direkt avsäga sig en typen av oresonliga avtal. Problemet är dock inte avtalen men att staten inte implementera redan befintlig lagstiftning.

Citat:
Fri invandring innebär för det första att alla dessa avtal rivs. Det innebär att vi inte har några specifika bidrag för folk som kommer hit. Det innebär inte fritt medborgarskap. Det innebär enbart rätten att ta sig hit och göra ett liv för sig själv. Det innebär således en väldigt annorlunda invandring än vad vi har idag.
Du har inte rätt att bo vad du vill.

Citat:
Stater definieras inte utifrån kulturella, religiösa eller etniska skäl utan snarare "kosmopolitiska skäl", som du var så emot (av den internationella gemenskapen, av FN således). Där statens makt begränsas utefter det som erkänns som dess gränser.
Staten är en jurdisk konstruktion men de flesta stater är nationalstater, inklusive vår. Det bör vi naturligtvis bevara.

Citat:
Många liberertarianer vill inte ha en stat, alls. Många libertarianer beskriver sig t.om. som anti-stat.
Libertarianismen är kidnappad av hedonister och internationalister. De är vänsterliberaler som bara råkar kalla sig för "libertarianer". Libertarianismen är inte "anti-stat".

Citat:
Varför ska de kunna bestämma det? De har legitimt maktutövande över ett territorium, ur det följer på inget vis att de kan bestämma vilka som finns där. Oavsett som det är restriktioner på emigration eller migration.
Du kan inte bestämma över det som är ditt om du inte kan reglera migration.

Citat:
För det första betyder invadera någonting väldigt annorlunda än att komma till ett land under definitionen "invandring". Säg att de kommer hit, etablerar fabriker långt över vår tekniska förståelse. De lyfter vår standard av välstånd någon enormt. Är detta dåliga? Säg att de inte har mycket teknik, de kommer hit och jobbar istället. Så vi får billigare tjänster och ekonomin växer. Är detta dåligt? Du hittar ju på konsekvenser precis som jag gör, enbart inom ramen för dessa konsekvenser du ställer upp finns det något riktigt argument emot. Du kanske kan ställa upp andra argument än "det blir dåligt", det gör du dock inte här.
Jag är inte emot invandring. Jag är emot att den här iden om att staten inte skall få skydda sina gränser från invandrare och inkräktare. Människor som inte ska vara här och som vi inte vill ha här.

Citat:
Men i vilket fall, vari kommer vår rätt att utesluta andra som vill vara del av vårt samhälle från att vara det? Du säger att staten har en rätt att bestämma vilka som är medborgare. Nåväl, har de då även rätten att deportera folk? Varför inte? Annat än markägare, arbetsgivare, osv. ser jag inte varför staten ska ha en roll i det. Varför anser du att staten ska kunna säga till mig som arbetsgivare att jag inte får anställa någon från ett annat land? En annan planet?
Ja, staten skall kunna säga till företag att de inte får anställa vem som helst - tex. om dessa är terrorister. Personer som hotar samhället i stort.

Citat:
Om det är som du säger att vi inte vill ha dem här undrar jag hur de ens kan flytta hit. Hur ska de kunna ta sig hit utan att någon medborgare erbjuder transport, arbete, boende eller något i den stilen här? Åka hit och dö? Det vill inte folk göra, inte ens marsianer skulle jag tro.
De får det bättre här ändå - i alla fall om de kommer från tredje världen. Hur som helst är det inte vår uppgift att ta hand om resterande av världen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback