Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2013-09-07, 14:19
  #25
Medlem
meinhoonkauns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isinbayeva
Köpte en flaska Gekkeikan på systemet, hur dricker man den egentligen? det står på flaskan att den ska drickas varm eller väl kyld ?? vad är det som gäller egentligen. Det är inte så hög procent så jag antar det är ris vin och inte destillerad sprit.

Viktig fråga, är det som med vanligt vin att flaskan är "förbrukad" när man har öppnat den eller kan jag ta ett glas och lugnt ställa in flaskan i kylen utan att vara rätt att den oxideras?
Gekkeikan är inget vidare att dricka, fungerar bättre att använda i matlagning. Från bolagets sortiment tycker jag att "Kozaemon" är bra. Billig matlagningsake som Gekkeikan kan du blanda "Oolong High" på om du envisas med att dricka det. Fyll då ett highball-glas med ca 1/5 sake och fyll upp med kallt oolong-te och massor av isbitar.
Citera
2013-10-20, 00:27
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meinhoonkaun
Gekkeikan är inget vidare att dricka, fungerar bättre att använda i matlagning. Från bolagets sortiment tycker jag att "Kozaemon" är bra. Billig matlagningsake som Gekkeikan kan du blanda "Oolong High" på om du envisas med att dricka det. Fyll då ett highball-glas med ca 1/5 sake och fyll upp med kallt oolong-te och massor av isbitar.
Systemets sake är skitkassa. Rekomenderas inte.
Citera
2013-10-20, 12:46
  #27
Medlem
meinhoonkauns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mansen66
Systemets sake är skitkassa. Rekomenderas inte.
Kozaemon är iallafall en mer än godkänd sake som serveras på många izakayor i Japan. Överhuvudtaget så är den sake (och umeshu och choshu) som Akebono marknadsför i Sverige av hög klass (om än inte av allra högsta toppklass). Tyvärr så måste det mesta privatimporteras, men det är ju numera enkelt att göra genom Systembolagets hemsida.
Citera
2013-10-20, 15:03
  #28
Medlem
morkfromorks avatar
Man kan ju också servera sin sake varm, eller kall, vad man nu föredrar, och inte lyssna på vad som rekomenderas

Jag beställer alltid min som varm, ute

och hemma, iskall.
Citera
2018-10-09, 12:24
  #29
Medlem
JustZlatans avatar
Funderar på att köpa en flaska sake. Jag drack sake första gången när jag var i USA och var inneboende med några japaner. Blev full som en kastrull. Jag trodde att sake var typ som vodka men när jag tittar på Systemets utbud är alkoholhalten ungefär som vin.
Citera
2018-10-09, 12:33
  #30
Medlem
Kongruensbojds avatar
I Japan dricker man inte så mycket saké som folk tror. Det är framförallt öl och shochu, men även whisky (som finns för husbehov i fyralitersflaskor - det ni!).

Saké har ingen dålig smak, ganska lättdrucken också, men sällan man känner sig riktigt sugen på’t.
Citera
2021-08-17, 15:00
  #31
Medlem
JustZlatans avatar
Köpte denna sake: Masumi Karakuchi Ki-ippon Junmai Ginjo

Skall man dricka den kall eller i rumstemperatur?
Citera
2023-08-09, 13:05
  #32
Medlem
JustZlatans avatar
Jag har sett många japanska vloggare på sistone så nu känner jag mig sugen på sake.

Dewatsuru Choinama Futsu-shu köpte jag för några år sen, tyckte den var helt okej.
https://www.systembolaget.se/produkt...hoinama-12702/
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback