• 1
  • 2
2005-05-11, 09:48
Medlem
Ni fr vl tro vad ni vill, men jag har haft utmrka resultat av kinesisk medicin och akupunktur. Det r ju iaf en 4000-6000 r(enl vissa) gammal lkekonst som bygger p emperisk kunskap. Testa den innan ni avfrdar den som mumbo-jumbo.
(Jag kan ju rkna upp exempel dr inte vsterlndska medicinen har hjlp, bde mig och andra. Blir det automatiskt mumbo-jumbo d? )

Googlade lite snabbt, kllorna r ju lite olika:
http://nccam.nih.gov/health/acupuncture/
http://www.newstarget.com/001566.html
http://www.taijichinesemedicine.com/AAcuArticle1.htm

/r
Citera
2005-05-11, 10:07
Medlem
god mats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roben
Det r ju iaf en 4000-6000 r(enl vissa) gammal lkekonst som bygger p emperisk kunskap.
Det hr frstr jag inte. Att den r gammal r vl inget argument? Den bygger vl inte p empirisk kunskap, utan snarare p teorier om hur chi fldar i kroppen?
Citat:
Ursprungligen postat av roben
(Jag kan ju rkna upp exempel dr inte vsterlndska medicinen har hjlp, bde mig och andra. Blir det automatiskt mumbo-jumbo d? )
Nej, och det har vl ingen psttt heller. P samma stt tycker jag inte man ska anta att ngot (vsterlndskt eller sterlndskt) funkar fr att man blir frisk! Frisk blir man frn de flesta krmpor man fr. Jagtycker mnga r lite vl snabba p att ge pillren eller behandlingen de fick ran fr det.
Citera
2005-05-12, 09:22
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohansson
Om det r tillrckligt mnga som vill ha en sammanfattning ur illvet kan jag nog ta mig mdan till skriva en. Annars fr du tyvrr knata dig ner till affren och kpa exet sjlv :]

Har lst artikeln nu, och jag blev inte mindre skeptisk faktiskt. De sger att akupunktur fungerar, men sedan lste jag lite andra artiklar ocks och nu frstr jag varfr Claes Malmberg brukar kalla Illustrerad Vetenskap fr "UFO-nytt"...
Citera
2005-05-12, 09:33
Medlem
mjohanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capone
Har lst artikeln nu, och jag blev inte mindre skeptisk faktiskt. De sger att akupunktur fungerar, men sedan lste jag lite andra artiklar ocks och nu frstr jag varfr Claes Malmberg brukar kalla Illustrerad Vetenskap fr "UFO-nytt"...

"UFO-nytt" psst... vad fr dig att hlla med? Var det NASA-artikeln mjligtvis. Det dr r ju spekulationer, inget illvet-redden sitter och skummar upp och sedan skrivern ner. Knda forskare/vetenskapsmn och deras teorier som illvet vljer att publicera helt enkelt.
Citera
2005-05-12, 09:36
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohansson
"UFO-nytt" psst... vad fr dig att hlla med? Var det NASA-artikeln mjligtvis. Det dr r ju spekulationer, inget illvet-redden sitter och skummar upp och sedan skrivern ner. Knda forskare/vetenskapsmn och deras teorier som illvet vljer att publicera helt enkelt.

Det som fr mig att bli skeptisk mot deras journalism r deras brist p kritiskt tnkande. Ls t.ex om frgan "r det vetenskapligt bevisat att auror finns?".
Citera
2005-05-12, 09:44
Medlem
Den hrstammar (vad jag har lst och ftt hra) inte ur teorier utan i emperiskt kunskap. Det brjade med ngra ftal punkter och sedan byggt vidare p punkt efter punkt. Vad de sedan trodde fr 6000 r sen att punkterna gjorde kanske inte r s relevant.
Det r allts inget system som bygger bara p teorier hur energier fldar, utan vad som fungerar i praktiken enligt erfarenhet. Energifldes teorin har kommit medan man har "upptckt" punkter och banor sas.
Om inte den erfarenheten fanns med s skulle det bara vara flummiga teorier.

Har ocks lst att enligt vissa teorier testade de p krigsfngar under ganska brutala former fr att se vad olika punkter gjorde. Man skar upp dom mer eller mindre fr att underska frndringar i inre organ antar jag(?). Har dremot inga belgg frutom vad vissa kunniga lrare inom omrdet har frtljt.

Vad jag menade med ldern r att om det inte fungerade s skulle den antagligen inte fljt med in i vr tidslder p s utbrett stt.

Du har nog ocks rtt att kroppen blir frisk under rtt frhllanden utan externa hjlpmedel(vissa sjukdomar eller symtom iaf). Min erfarenhet r de kroniska problemen kan frsvinna eller lindras med kinesisk medicin. Det vertygade mig.
Och man ska sjlvklart inte acceptera ngot utan att kritiskt granska det. Enligt min granskning s ligger det ngot i traditionell kinesisk medicin.

Tips, testa qi-gong eller liknande under en duktig lrare s kanske ni kan f knna p chi ocks(om ni nu inte har gjort det). Glm inte att kritiskt granska och ifrgastta bara.
/r
Citera
2005-05-12, 09:50
Medlem
mjohanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capone
Det som fr mig att bli skeptisk mot deras journalism r deras brist p kritiskt tnkande. Ls t.ex om frgan "r det vetenskapligt bevisat att auror finns?".

Tvrtom - Illvets kritiska tnkande framkommer i nst intill alla artiklar. Som exempel i just den artikeln du nmnde som behandlar auror. Illvet pstr att det ha att gra med kinestetik som fr vrigt r ett vetenskapligt accepterad "fenomen".
Citera
2005-05-12, 09:52
Medlem
mjohanssons avatar
Fast nu knns det som att vi r lite off-topic hr. Det gllde akupunktur, inte tillfrlitligheten hos Illustrerad Vetenskap. Kanske r dags fr en ny trd?
Citera
2005-05-12, 17:51
Medlem
Raouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oddman
men d finns ju mngder med folk som gr i god fr att de ftt smrtlindring av akupunktur.
Jag t ex.
Och jag r fortfarande rskeptisk vad gller allehanda andra mumbo-jumbo-freteelser. Dock mste jag erknna att som tillfllig smrtlindring funkar akupunktur fr mig. Vad som hnder, hur och varfr intresserar jag mig inte fr...

Att akupunktur skulle kunna bota ngot sjukdomstillstnd r jag fortfarande ytterst skeptisk till.
Citera
2005-05-12, 19:04
Medlem
Croatons avatar
Snubblade fr ngra dagar sedan ver en artikel p ntet angende en underskning om just akupunktur och eventuella placebo-effekter. Det var ju inga direkta revolutionerande resultat som bevisade att cancer kan botas eller s men underskningen visade att patienter som ftt verklig akupunkturbehandling reagerade mer (fler delar av hjrnan stimulerades) n patienter som fick "fejkad" akupukturbehandling.

Skert jvligt dligt frklarat men i klarsprk visade underskningen p att det verkar finnas en strre nytta av akupunktur n bara som placebo-effekt.

Personligen har jag bara upplevt effekterna genom muskelavslappning och fr att "lsa upp" muskelknutar i skulderpartiet. Fr snt fungerar det utmrkt i alla fall och r faktiskt vldigt sknt. Dock r det ju ingen mumbo-jumbo utan kan skerligen frklaras fysiologiskt.
Citera
2005-05-12, 20:31
Medlem
r medveten om att detta r lite off, men det rr iallafall smrtlindring.
fr ngra r sedan talade jag med ngra reumatiker och de berttade att deras frening hade brjat utbilda ngra av sina medlemmar till massrer pga att det blev vldigt dyrt fr mnga att g och f behandlingar. till deras frvning visade det sig att ven den som gav behandlingen blev hjlpt, allts inte enbart den som fick behandling... ibland blir d riktigt bra
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in