Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2014-09-29, 14:50
  #97
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rogerQ
Bara för att du inte får hjälp av mina tips så betyder inte det att frågeställaren fått hjälp av mig. Hur vore det om du istället försökte hjälpa någon som ställde frågor istället för att märka ord och vara otrevlig?

Det är ju det jag och andra gör genom att ifrågasätta dina felaktiga påståenden.
Citera
2015-01-02, 18:52
  #98
Medlem
Någon annan än jag som upplevt att röd-ceder-galgar eller skoblock i samma material behöver torkas av med en trasa innan användning då de ger ifrån sig ett rödbrunt trä-damm?

Köpte precis 4 galgar till mina kostymer och till förvåning fick jag dammet på byxorna när jag test-hängde dem.

Var dessa jag köpte:
https://herrstil.se/product.html/kos...category_id=16
Citera
2015-06-07, 21:47
  #99
Medlem
Jag skapade en tråd som sedan blev hänvisad hit.
Jag orkar inte skriva om allt som stod så med risk att låta brysk så dammanfattar jag det bara

Jag frågade specifikt efter följande:
Hur ni förvarade era
Slipsar
Hankies
Cufflinks
Slipsnålar
Citera
2015-06-08, 09:49
  #100
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maathio
Jag skapade en tråd som sedan blev hänvisad hit.
Jag orkar inte skriva om allt som stod så med risk att låta brysk så dammanfattar jag det bara

Jag frågade specifikt efter följande:
Hur ni förvarade era
Slipsar
Hankies
Cufflinks
Slipsnålar

Slipsar förvarar man lättast på en slipsgalge, finns att köpa på t.ex. Skolyx.
Med hankies antar jag att du menar näsdukar, vilka jag förvarar hopvikta i en kartonglåda som står i garderoben. Vill man vara mer avancerad kan man använda till exempel en låda i cederträ.

Manschettknapparna (för det är så cufflinks heter på svenska!) ligger i den plastlådan de köptes i. Kan omöjligt spela någon roll hur man förvarar dessa metallbitar så länge det är normal fuktighet och temperatur.

Slipsnålar har jag inga, men inte dessa borde spela någon roll hur man förvarar dessa heller.
Citera
2015-06-08, 10:42
  #101
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av civvik
Slipsar förvarar man lättast på en slipsgalge, finns att köpa på t.ex. Skolyx.
Med hankies antar jag att du menar näsdukar, vilka jag förvarar hopvikta i en kartonglåda som står i garderoben. Vill man vara mer avancerad kan man använda till exempel en låda i cederträ.

Manschettknapparna (för det är så cufflinks heter på svenska!) ligger i den plastlådan de köptes i. Kan omöjligt spela någon roll hur man förvarar dessa metallbitar så länge det är normal fuktighet och temperatur.

Slipsnålar har jag inga, men inte dessa borde spela någon roll hur man förvarar dessa heller.

Jag har tidigare haft alla mina grejer ihoprullade i min kavajväska eller vad man kallar dem.
Slipsar och hängslen låg ihoprullade i botten, men ju fler det blev desto mer oordning blev det när man tog upp en. Nu hänger alla slipsarna istället i min nya garderob.

Jag skrev cufflinks för att jag alltid glömmer hur maschettknappar stavas. Jag skrev från telefonen och var lite för lat för att kolla upp det.

Jag ska ta till mig dina tips
Citera
2015-08-25, 19:58
  #102
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ren-Potatis
Tror inte det finns någon större risk för mal eller annan ohyra.
Bode i en gammal lägenhet och fick några konstiga småhål, men kan ha varit hotell också, så kan tänka mig att de finns i varje fall.
Citera
2015-08-25, 20:02
  #103
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av civvik
Slipsar förvarar man lättast på en slipsgalge, finns att köpa på t.ex. Skolyx.
Med hankies antar jag att du menar näsdukar, vilka jag förvarar hopvikta i en kartonglåda som står i garderoben. Vill man vara mer avancerad kan man använda till exempel en låda i cederträ.

Manschettknapparna (för det är så cufflinks heter på svenska!) ligger i den plastlådan de köptes i. Kan omöjligt spela någon roll hur man förvarar dessa metallbitar så länge det är normal fuktighet och temperatur.

Slipsnålar har jag inga, men inte dessa borde spela någon roll hur man förvarar dessa heller.

Håller med slipsnålar har jag inte heller, och fick reda på att man inte ska stoppa in korta änden bakom etiketten på slipsarna heller när man använder dem. Just det skulle hellre bära väst än slipsnål, ett tips jag tycker värt att överväga.
Citera
2015-08-25, 20:27
  #104
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rogerQ
Okay, okay.

För att undvika att tredje världskriget utbryter ska jag nu förklara vad jag har upplevt vid ett flertal tillfällen. När jag inte har använt ett par skor på 6-12 månader har jag upplevt att de inte sitter skönt på foten. Det tar 3-4 användningar innan de återfår den där perfekta passformen så det känns att skorna bara sugs fast runt foten. Det blir som att jag måste gå in skorna igen efter längre uppehåll. Därför har jag slutat med längre uppehåll och försöker därför använda alla mina skor minst 1-2 ggr i månaden.

Sen vet jag inte om det beror på att lädret stelnar något, skorna tappar passform = de sväller något så att fördjupningarna i bindsulan reser sig något, eller om det beror på att skorna formar sig efter skoblocken istället för fotens form.

Jag vet inte vad det beror på, jag ber om ursäkt om jag förolämpade någon med mitt påstående om passformen. Jag har bara noterat att skorna sitter inte längre perfekt på foten efter längre uppehåll.

Och därför vill jag rekommendera alla att använda sina skor regelbundet.

Tycker din notering är intressant och undanber alla att decikera min teori, men har hört att foten också anpassar sig efter en ny sko. Visst de töjer sig kanske lite hit och dit men man ska inte räkna med för stora förändringar utan en del i anpassningen är foten anpassar sig efter skon.

Sen ska inga skinskor användas varje dag, helst 48 h emellan och skovård innebär lite mer än ett billigt skoblock och lite Kiwiskokräm en gång per säsong.
Citera
2015-08-26, 13:21
  #105
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myran71
Tycker din notering är intressant och undanber alla att decikera min teori, men har hört att foten också anpassar sig efter en ny sko. Visst de töjer sig kanske lite hit och dit men man ska inte räkna med för stora förändringar utan en del i anpassningen är foten anpassar sig efter skon.

Sen ska inga skinskor användas varje dag, helst 48 h emellan och skovård innebär lite mer än ett billigt skoblock och lite Kiwiskokräm en gång per säsong.

Intressant teori om att foten anpassar sig efter skon. Det är säkert inte omöjligt då foten består av diverse mjuka, hårda och mellanhårda strukturer och vävnader rent morfologiskt.

Men var har jag skrivit att man ska använda skorna varje dag? Självklart ska de vila minst en dag mellan användningarna. Jag skrev att jag använder alla mina skor REGELBUNDET, dvs. minst ett par gånger i månaden och undviker längre uppehåll på flera månader.
Citera
2017-03-07, 19:32
  #106
Medlem
Hej!

Har tänkt att köpa in nya kostym-, byxgalgar och lite annat smått och gott till garderoben. Det jag funderar över är vilka galgar som är bäst. Till mina kostymer vill jag köpa cederträgalgar och har hittat dessa:

Liten (43 cm lång) och Mellan (45 cm lång)
En enda storlek tillgänglig (46 cm lång)

Jag är mest sugen på galgarna från Herrstil eftersom de verkar vara smidigare att hänga upp kostymbyxorna i, men känner att 46 cm långa galgar är i längsta laget. Jag pendlar nämligen mellan strl 46 och 48 i kostym. Vad skulle ni säga, är 46 cm långa galgar i längsta laget för en med strl 46 och 48 på kavajerna?

Jag undrar också över byxgalgar. Vilken sort på byxgalgar föredrar ni? De med två klämmor eller sådana med två träblock?

Jag undrar också över såna här kostymfodral som man använder när man ska ta med sig en kostym någonstans. Finns det någon särskild sorts kostymfodral som är bättre än andra? Eller är det bara att köpa första bästa?
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback