Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-02-05, 00:27
  #1
Medlem
Magee89s avatar
Tjenare FB!
Tror jag lagt detta på rätt ställe, kunde inte hitta något annat ämne när jag sökte så.

Så här är de, jag och min fästman vill gifta oss nästa år, ett vårbröllop, problemet är bara de
att vi har inga pengar vid tillfället men hoppas på att vi båda får ett jobb och en inkomst nu i år.

Min "maid of honor" är min lillasyster som inte kan ett skit om bröllop och min sambos best mans är två av hans bästa polare som jag tror är mer intresserad av själva festandet. Inga problem med de, vill att alla ska ha kul, men eftersom jag har noll koll på bröllop så skulle de vara bra om jag hade nån som kunde hjälpa mig.

Så min fråga till er är, vad fan ska man tänka på? Vad ska man göra? Sen hur håller man de så billigt som möjligt då vi inte kan lägga så mycket pengar på de eftersom vi är arbetslösa just nu?

Sen har jag ytterligare ett problem, jag är född och uppvuxen på ena sidan av sverige och sambon på andra, vi båda har släktingar som har problem att resa halva sverige så vart fan kan man ha bröllopet för att de ska passa alla? Kan man gifta sig i en kyrka man inte är bokförd i?

Vill mer ha lite mer koll på allt så om någon vet en bra lista som man behöver följa vore de kanon.
Vad man bör tänka på, vad man ska vara berädd på som kan gå fel, vad man ska betala för och vad gäster själva betalar för. Jag ska väl tex inte behöva betala bensin pengar för att de ska kunna resa till kyrkan?

Tur att de är minst ett år kvar tills den stora dagen för jag är behov av stoor hjälp.
Citera
2013-02-05, 05:43
  #2
Medlem
Ronilles avatar
Säger bara brollopstorget.se regga dig där så kommer du få bra tips och finna personer som är i exakt samma sits som dig.
Citera
2013-02-05, 09:06
  #3
Medlem
Ni behöver inte gifta er i nån kyrka heller, min bror o hans fru gifte sig borgerligt i en fästning, hur coolt som helst. I nån båt eller nåt billigt vandrarhem. Den som letar kan finna En kompis gifte sig på öland fast de inte bor där. Så jag tror inte det spelar någon roll om du bor där eller inte. Hitta nåt medelställe dit alla anhöriga kan få ungefärlig resväg. Det går att finna billiga sätt. Googla och lycka till
Citera
2013-02-05, 21:32
  #4
Medlem
Magee89s avatar
Tack för svar, får kolla på brölloptorget. googla har jag gjort men får ingen rättsida på något. Jag förstår inte mycket av de. Ingen som har gift sig som vet vad som man måste tänka på och vad som kan gå fel så man ska ha de i åtanke under planeringen? Jag får bara ångest av allt
Citera
2013-02-06, 12:07
  #5
Medlem
Ni börjar i tid. Det krävs att vara ute tidigt för att få ihop allt om man inte väljer lite genvägar.

Billigast är att hålla festen i sin egen (eller föräldrarnas) trädgård/hem och köra egen mat och dryck. Där kan du utan tvekan spara in huvuddelen av slantarna. Att lägga fest på ett "ställe" av lite klass kostar runt en tusenlapp per person. Kör du hemma kan du ordna bra mat för ett par tusen och med smarta dekorationer och kanske i bästa fall att du känner någon som har tillgång till partytält, bord och stolar så blir det ingen kostnad där. I annat fall inte en så stor kostnad.

A och O är en toastmaster (eller två) som kan konsten. De lyfter festen och är ovärdeliga i att styra upp det som rör festligheterna så att ni slipper det. När jag gifte mig var toastmastern absolut den viktigaste personen vi hade på plats. Perfekt timing av snittar, brudskålar, tal, när varmrätten skulle in, när avdukning skulle ske, lekar, sent kvällsmingel osv osv.

Ta så mycket hjälp från folk som ni kan. Någon kan ansvara för att ordna vägbeskrivningar och sköta anmälningar samt presentlistor, en kan ansvara för maten, en för dryck (se till så de två synkar sig) osv. Ju mer ni kan delegera desto bättre. Ni kommer att ha fullt upp ändå.

Angående pengar så bjuder ni på festen, de som deltar får pröjsa övernattning, resor osv. Samma upplägg som en vanlig bjudning/fest hemma, dvs ni står för musik, lokal och käk med dryck, de som kommer får ta med sig present och sköta sina delar själva. Ni kan dock med fördel arrangera boendealternativ med hotell/vandrarhem i närheten och förhandla fram rabatter.

Gifta sig kan du göra var du vill. Leta upp en kyrka som är lämplig i närheten av där ni skall ha festen, eller kör borgerligt i trädgården etc. Boka vigselförrättaren i tid.

När det gäller resor kan folk knorra lite över att det är långt, men å andra sidan så vill man inte ha någon på plats som inte kan ta sig en 30 mil för att vara med på ens stora dag utan att bli kinkig. Jag har många vänner som reser runt halva jordklotet för att vara med på bröllop utan att tjura, och det är sådana människor man vill ha med.


Nu är ni ute i god tid, så börja diskutera och fundera på det övergripande: Typ av bröllop? Intimt, stort? Hur många bjuder ni? Ta fram en gästlista som är preliminär redan nu! Utifrån mängden personer kan ni fundera på lokal. Kan ni ha det hemma hos någon eller måste ni boka? Börja leta runt efter ställen. Fundera även på tema. Romantiskt? Modernt? Borgerligt eller kyrka? Enklare eller påkostat? Förmiddagsbröllop eller eftermiddag? Utifrån detta kan man sedan börja avgränsa och stötta bättre med idéer och planering.
Citera
2013-02-07, 15:52
  #6
Medlem
Maledictuss avatar
Är det inte bättre att ni väntar till dess att ni har en stabil ekonomi innan ni gifter er? Varför måste ni gifta er just nästa vår?

Vill du verkligen ha ett budgetbröllop där du måste vända på varenda krona och spara in på allt? Kul minne efteråt annars när man vet att man inte fick det man ville.
Citera
2013-02-07, 21:45
  #7
Medlem
Magee89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maledictus
Är det inte bättre att ni väntar till dess att ni har en stabil ekonomi innan ni gifter er? Varför måste ni gifta er just nästa vår?

Vill du verkligen ha ett budgetbröllop där du måste vända på varenda krona och spara in på allt? Kul minne efteråt annars när man vet att man inte fick det man ville.

Tur att de inte är du som ska gifta dig. Ekonomin tänker vi på så oroa dig inte för det. Jag bad om hjälp om vad man ska göra och vad man behöver veta. Och nog Fan får jag de jag vill så länge de är mannen jag älskar jag gifter mig med och att bådas familjer är där och stöttar oss. Jag är ingen jvl prinsessa som ska ha miljonbelopp bröllop.
Citera
2013-02-08, 00:20
  #8
Medlem
JakeTheMusss avatar
Hur mycket ska man punga ut på ett bröllop? 10-15k max?
Citera
2013-02-08, 02:02
  #9
Medlem
Pangon90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JakeTheMuss
Hur mycket ska man punga ut på ett bröllop? 10-15k max?

Vadå ska?

Det beror väl på vem som ska gifta sig. TS och hennes blivande verkar vara ett klassiskt WT-par och lär väl punga ut något i den stilen du gissar på.

Kronprinsessans bröllop kostade runt 20 miljoner har jag för mig.
Citera
2013-02-08, 08:24
  #10
Medlem
Maledictuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magee89
Tur att de inte är du som ska gifta dig. Ekonomin tänker vi på så oroa dig inte för det. Jag bad om hjälp om vad man ska göra och vad man behöver veta. Och nog Fan får jag de jag vill så länge de är mannen jag älskar jag gifter mig med och att bådas familjer är där och stöttar oss. Jag är ingen jvl prinsessa som ska ha miljonbelopp bröllop.

Hjälp uppskattas med andra ord inte? Jag kan formulera mig annorlunda och anpassa mina tips till vad du vill. Här kommer ett tips på vad man behöver veta:

Bröllop kostar mycket pengar! I alla fall om ni hade tänkt bjuda era gäster på något annat än varmkorv och pripps blå.

Min svägerska gifte sig nyligen och det bröllopet var absolut inget överflådigt men det kostade ändå en bit över 100 000. Hur ni ska lösa finansieringen är naturligtvis upp till er men tror du verkligen att det kommer kännas som ett trevligt minne när du vet att du behövde snåla in på allt istället för att vänta ytterligare ett år?
Citera
2013-02-08, 10:48
  #11
Medlem
Magee89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JakeTheMuss
Hur mycket ska man punga ut på ett bröllop? 10-15k max?

Vi räknar med något sådant i alla fall. Tycker inte de ska behöva kosta mer än så.
Citat:
Ursprungligen postat av Pangon90
Vadå ska?

Det beror väl på vem som ska gifta sig. TS och hennes blivande verkar vara ett klassiskt WT-par och lär väl punga ut något i den stilen du gissar på.

Kronprinsessans bröllop kostade runt 20 miljoner har jag för mig.

WT-par? För att vi inte vill ha ett påkostat bröllop? Hur tänker du nu?

Citat:
Ursprungligen postat av Maledictus
Hjälp uppskattas med andra ord inte? Jag kan formulera mig annorlunda och anpassa mina tips till vad du vill. Här kommer ett tips på vad man behöver veta:

Bröllop kostar mycket pengar! I alla fall om ni hade tänkt bjuda era gäster på något annat än varmkorv och pripps blå.

Min svägerska gifte sig nyligen och det bröllopet var absolut inget överflådigt men det kostade ändå en bit över 100 000. Hur ni ska lösa finansieringen är naturligtvis upp till er men tror du verkligen att det kommer kännas som ett trevligt minne när du vet att du behövde snåla in på allt istället för att vänta ytterligare ett år?

Jag kanske var på dåligt humör igår när jag skrev de och kanske missuppfattade dig, men jag såg inte hur du försökte hjälpa. De lär vara en dag jag kommer minnas resten av mitt liv oavsett vad de kostar och jag vill inte behöva skuldsätta mig bara för "en dag". Om vi får jobb i år, så kommer vi kunna röra oss med nästan 50.000kr när dagen kommer, får vi inte jobb kommer vi givetvis vänta, men vi siktar på att gifta oss nästa vår. Funkar de, behöver jag hjälp med hur man planerar, vad man ska tänka på, hur man kan lösa resa och ev. övernattning till vissa gäster etc. Funkar de inte för att vi får jobb "försent" så väntar vi givetvis till året därpå, men då har jag ändå fått hjälp här ifrån och har därför koll på vad jag håller på med. Snacka med morsan nyss och när mina föräldrar gifte sig hade de släkt och vänner som hjälpte med nästan allt och deras kosta inte mer än 10-15.000, dock var detta på 70-talet men ändå. Brorsans kostade inte mer än så heller så och deras var fantastiskt vackert.
Citera
2013-02-08, 11:03
  #12
Medlem
Maledictuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magee89
Jag kanske var på dåligt humör igår när jag skrev de och kanske missuppfattade dig, men jag såg inte hur du försökte hjälpa. De lär vara en dag jag kommer minnas resten av mitt liv oavsett vad de kostar och jag vill inte behöva skuldsätta mig bara för "en dag". Om vi får jobb i år, så kommer vi kunna röra oss med nästan 50.000kr när dagen kommer, får vi inte jobb kommer vi givetvis vänta, men vi siktar på att gifta oss nästa vår. Funkar de, behöver jag hjälp med hur man planerar, vad man ska tänka på, hur man kan lösa resa och ev. övernattning till vissa gäster etc. Funkar de inte för att vi får jobb "försent" så väntar vi givetvis till året därpå, men då har jag ändå fått hjälp här ifrån och har därför koll på vad jag håller på med. Snacka med morsan nyss och när mina föräldrar gifte sig hade de släkt och vänner som hjälpte med nästan allt och deras kosta inte mer än 10-15.000, dock var detta på 70-talet men ändå. Brorsans kostade inte mer än så heller så och deras var fantastiskt vackert.

Som sagt, ni gör som ni vill. Jag tror att ni garanterat kommer spräcka budgeten flera gånger om ifall ni räknar på 10-15.000. Att dina föräldrar gifte sig för samma summa för 40 år sedan är knappast relevant. Snarare bör det ju få er att tänka om angående budgeten. Lite löst tänkande kring detta:

Hur många gäster ska ni bjuda?
Vad för typ av mat ska ni bjuda på? 200-700 kr/person
Bröllopstårta? 40kr/person
Vilken lokal hade ni tänkt ha? Ca 4000kr
Bröllopsklänning? 2000<
Frack? 2000<

Du ser, redan här kommer du vara uppe i ganska höga summor.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback