Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2013-02-04, 15:57
  #73
Medlem
BRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reymont
Nja, inte riktigt va! Vissa kroppsliga aktiviteter är ju inte synd; som att göra barn och att arbeta och att äta måttligt.

Om man arbetar bara för att få det bättre ställt själv är det synd. Gör man det för att hjälpa andra är det bra. Arbetet i sig är förstås inte synd däremot, man tuktar ju hellre än "belönar" kroppen med arbete. Kroppsliga aktiviteter är inte synd; aktiviteter som behagar kroppen är synd, ifall man ska göra en asketisk tolkning. Att göra barn är må hända inte synd, men det är inte optimalt heller (enligt NT). Det bästa är, enligt Jesus i Matteusevangeliet och Paulus i 1 Kor, att leva i celibat - att inte gifta sig och inte ha sex alls (alla klarar däremot inte av detta, enligt båda stycken, och gör man inte det är det bäst att gifta sig).
Citera
2013-02-04, 16:05
  #74
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MilefactorY
Det finns en hel del konstiga antaganden här. Fri vilja försvinner inte föutom i moraliska val. Eftersom det finns inga fel moraliska val att välja i himmelen. När vi dör har allla gjort sitt val, mörker eller ljus.

Uppenbarligen har du inte förstått tanken med Guds avbild. Och även om den skulle vara så som du säger så gör ju inte det bättre att leva en evighet i plågor och skam. Om du tycker det har du inte upplevt varken plågor eller skam.

Okej. Antingen har man fri vilja eller så har man det inte. Du tar dessutom bort valmöjligheterna i moraliska frågor. De är ju med moral som grund som vi gör de ställningstaganden som formar oss, som gör oss till individer. De flesta val av något som helst intresse förutsätter något sorts moraliskt övervägande.

Vad är kvar när din Gud berövat oss detta? Ja, vi kanske får välja vad vi vill ha till frukost.

Jag undrar även hur kan himlen kan sägas vara perfekt för dem som vistas där när de samtidigt har vetskap att nära och kära vrider sig för evigt i mörker, plågor och skam? Vad gör Gud åt det? Raderar han minnet av alla dem vi någonsin känt och älskat?
Citera
2013-02-04, 16:12
  #75
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MilefactorY
Det finns en hel del konstiga antaganden här. Fri vilja försvinner inte föutom i moraliska val. Eftersom det finns inga fel moraliska val att välja i himmelen. När vi dör har allla gjort sitt val, mörker eller ljus.

Uppenbarligen har du inte förstått tanken med Guds avbild. Och även om den skulle vara så som du säger så gör ju inte det bättre att leva en evighet i plågor och skam. Om du tycker det har du inte upplevt varken plågor eller skam.

Så du menar att livet i himlen skulle vara med moral och samtidigt med fri vilja. Förklara hur det skulle se ut; tack.

Jo, jag har upplevt både plågor, skam och mörker och jag tycker fortfarande att ett liv i evig tristess skulle vara värre. Nu behöver vi lyckligtvis inte välja mellan pest och kolera eftersom din avskyvärda gud inte finns: tack och lov.
Citera
2013-02-04, 16:17
  #76
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BRT
Om man arbetar bara för att få det bättre ställt själv är det synd. Gör man det för att hjälpa andra är det bra. Arbetet i sig är förstås inte synd däremot, man tuktar ju hellre än "belönar" kroppen med arbete. Kroppsliga aktiviteter är inte synd; aktiviteter som behagar kroppen är synd, ifall man ska göra en asketisk tolkning. Att göra barn är må hända inte synd, men det är inte optimalt heller (enligt NT). Det bästa är, enligt Jesus i Matteusevangeliet och Paulus i 1 Kor, att leva i celibat - att inte gifta sig och inte ha sex alls (alla klarar däremot inte av detta, enligt båda stycken, och gör man inte det är det bäst att gifta sig).

Synd, tycker jag, att inte fler judar/muslimer/kristna lärde sig att leva optimalt.
Citera
2013-02-04, 16:28
  #77
Medlem
Norrbottenss avatar
Vissa teister anser att onani är en synd så att de har något att gråta över när de runkar.

Citera
2013-02-04, 16:37
  #78
Medlem
Mortiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Det står väl nåt om det i bibeln va? Men bibeln kan ju så flummig och kan tolkas lite hur som helst. Vad exakt är anledningarna/argumenten för att onani är en synd? Att ha sex innan äktenskapen kan man ju på ett vis förstå eftersom det kan bli ett barn fast föräldrarna går skilda vägar eller det kan bli sjukdomar och sårade känslor. Men onani? Det skadar väl ingen...?
Det är, vilket fortfarande existerar, ett förtryckande, kränkande påstående. Dogmer finns kvar. det är rätt - detta är synd. Färdiga lösningar som är okränkbara att ifrågasätta. För bara en generation sedan, samt existerar idag, är predikningarna - tro på detta och genomför dessa handlingar, motsätter ni er, kommer ni till helvetet. Långt, mycket långt från det essentiella i den kristna kärnan. Handlar mer om makt, styrning, omnipotens, positioner, privilegier mm.
Citera
2013-02-04, 16:52
  #79
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mortis
Det är, vilket fortfarande existerar, ett förtryckande, kränkande påstående. Dogmer finns kvar. det är rätt - detta är synd. Färdiga lösningar som är okränkbara att ifrågasätta. För bara en generation sedan, samt existerar idag, är predikningarna - tro på detta och genomför dessa handlingar, motsätter ni er, kommer ni till helvetet. Långt, mycket långt från det essentiella i den kristna kärnan. Handlar mer om makt, styrning, omnipotens, positioner, privilegier mm.

Vilken är den kristna kärnan. Markus, Lukas, Matteus, Johannes eller Paulus eller: Tomasevangeliet * Petrusevangeliet * Judasevangeliet * Filippusevangeliet * Nikodemusevangeliet * Maria Magdalenas evangelium * Tomas barndomsevangelium * Jakobs protoevangelium * Ebjoniterevangeliet * Hebreerevangeliet * Egypterevangeliet * Nasaréerevangeliet * Sanningens evangelium De apokryfiska evangelierna.
Citera
2013-02-04, 17:48
  #80
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MilefactorY
Vad har du för anledningar att tro att en (överkill) sexual-lust skulle finnas innan syndafallet?


Frågan är OM den fanns, ..... det är ju du som har dragit in okontrollerbar sexualitet, så det är väl rimligt att du som kristen etiker ger en förklaring på dom olika skeden av sexualitetens utveckling. På ett något mer substantiellt sätt än endast att hänvisa till 'dyrka skapelsen framför skaparen'.

Citat:
Vad menar du med "överkill"?

Mera än vad som behövas.

Citat:
Har ju påpekat att en start sexual-lust inte nödvändigtvis är synd.

Men det ledar till 'synd' när det manifesterar sig i praxis. Varför kan du inte svara direkt på mina frågor, som du själv har gett upphov till?

Citat:
Jag tror helt enkelt att det var sexuell-lust till fel saker som kom fram efter syndafallet.

Och jag som trodde det var olydnad. Men förklara gärna.

Citat:
Detta utesluter inte dock att en ökad sexuell lust finns vilket ses i vårat översexualiserade samhälle.

Goddag ... yxskaft. Jag efterfrågar en bibel-tolkning om när stark sexual-lust började. Inte en moralpredikan om sedernas förfall i nutid.

Citat:
Med "fri-sex" rörelse mm. Där lust och sex avgudas, likt dom gjordes i antika grekland.

Ät det 'gud', du som talesperson för 'gud' eller bara du som lekar moraltant nu?

Citat:
Min mall (bibeln) är "den rätta".

Men den skall väl tolkas, eller hur?

Citat:
Jo, det verkar som djuren också är fallna. Som jag fattat det så fanns det inga djur som dödade varandra. Får reservera mig lite då jag inte är säker.

I så fall är 'gud' sadist. Djuren hade ingen som helst delaktighet i det anti-fascistiska upproret i gen. 3. Och varför skulle dom etiska påbuden från en sadist vara värda att följa.
Citera
2013-04-02, 00:01
  #81
Medlem
vetenskapliga bevis att det är inte bra att onanera (dvs. det är en synd): https://www.flashback.org/t2110661
https://www.flashback.org/t2045335
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback