Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-02, 14:17
  #157
Medlem
SektenAnderssons avatar
att den skulle ha många gudar hör hinduismen till
Citera
2018-05-02, 20:00
  #158
Medlem
KortStubins avatar
OT raderat. Mer diskussioner om bl.a Jesus och antikrist kommer att belönas med varningar.
Läs trådrubriken och startinlägget innan ni postar.

/Moderator
Citera
2018-05-02, 22:08
  #159
Medlem
Frågan är bra.
Visst är det lite provokativt, så kanske trådstartaren (Adelaid) inte är fullt seriös?
Men ändå berättigad fråga.
När jag studerat livet länge nog för att inse att det inte bara är kroppsligt, så får har jag fått större perspektiv. Inte bara fysiskt. Utan även en mental/andlig dimension. (en dimension utan tid)
Och jag har kommit fram till att LIV i biologisk form kommer från vatten och energi.
(de två ser jag som kvinnligt resp. manligt)

Det finns alltså en dimension "bortanför" den fysiska. Länge sökte jag den och fann den. Den dimensionen kan man kalla "andlig" - för den har inte fysisk kropp. (jag vet att detta är svårt att ta till sig)..

När man är i det andliga tillståndet, finns inte tid eller rum. Därför är det som finns i det tillståndet evigt. Våra vanliga tankar om före - efter - sekvens, gäller inte. Därför är det ointressant frågeställning vem som skapat vem. Kraften finns. Detta med att skapas, och bli till är kopplat till vår fysiska värld. Inte till vår andliga värld.

Så om man ser det hela på ett tidlöst sätt: Så spelar det mindre roll om skaparen skapade sig själv eller alltid är.

Som en tanke: Kan denna stora mäktiga vara som en kvantdator? Alltså med oändlig kapacitet. Hur ser en kvantdator ut egentligen? Skulle den kunna se ut som kattögenebulosan?
Citera
2018-05-10, 22:41
  #160
Medlem
Mogrens avatar
Mest troligt är att han skapade sig själv.
Citera
2018-05-11, 05:13
  #161
Medlem
Nu tillhör jag inte någon teistisk församling, men en logik skulle kunna vara att Skaparen skapade Skaparen, existens verkar ju definiera sig självt så om det nu skulle finnas en aspekt, till exempel som gravitation, innebär ju att aspekten Skapare, är fenomenet som frammanar existens, precis som graviteraren är fenomenet som orsakar gravitation. Eller hopparen är den som hoppar, hade hopparen inte hoppat, hade hen inte varit hopparen.

En annan logik hade varit: Om Skaparen blev skapad av en annan Skapare, då hade den Skaparen, i dess största beteckning; Inte varit Skaparen. Ett enklare sätt att formulera det på hade varit: Skaparen skapade Skaparen, annars hade han inte varit Skaparen. Människan tänker ju kronologiskt här, så man kanske kan säga att Skaparen är begynnelsepunkten för all kausalitet. För det mesta tänker vi ju i tidsperspektiv, konsekvenstänk, kausalitet, klockrutiner och så vidare. Om man nu tänker på namnet Skaparen, innebär det i så fall att tidsperspektiv, konsekvensordning, kausalitet och händelseförlopp som krävs för att klockan ens skulle kunna uppfinnas, inte kan ha existerat vid begynnelsepunkten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback