Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-06, 19:11
  #13
Medlem
La-Habanas avatar
kanon mina grytor dansar hoppas dem blir gamla som dem som hittades
Citera
2017-10-08, 16:14
  #14
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danneln
Varför?

Att koka med gjutjärn sliter på beläggningen man byggt upp, och särskilt om vätskan har hög syra. Förstör lite principen med att kunna steka allt före om det hela tiden fastnar.

Le Creuset har ett gott rykte för att ha en extremt hållbar emalj.

Jag har en Le Creuset som är 6-7 år gammal nu och flitigt använd utan minsta problem, mina föräldrar har en som är en bra bit över tio år utan några problem. Jag har hört många som tycker att emalj är dåligt för att det inte håller, men det verkar inte vara några problem. Mina föräldrar har också riktigt gamla emaljerade grytor på landstället som har hållit i decennier utan problem.

Sett till hur smidiga och användbara de är tycker jag att Le Creuset-grytorna är rätt prisvärda dessutom. Minns inte vad vi betalade, men det är ofta rabatt på dem så det var inga jättepengar. Klart prisvärt jämfört med mycket annat man köper till köket.
Citera
2017-10-08, 21:34
  #15
Medlem
La-Habanas avatar
fransk grytor kanon jag har en svensk rån ronnyby bruk riktig tung och rustik alltså , som en "matpansarvagn"

ps. deras hemsida har bra tips om vård etc av gjutjärnsgrytor etc
__________________
Senast redigerad av La-Habana 2017-10-08 kl. 21:36.
Citera
2017-10-10, 08:41
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Jag har en Le Creuset som är 6-7 år gammal nu och flitigt använd utan minsta problem, mina föräldrar har en som är en bra bit över tio år utan några problem. Jag har hört många som tycker att emalj är dåligt för att det inte håller, men det verkar inte vara några problem. Mina föräldrar har också riktigt gamla emaljerade grytor på landstället som har hållit i decennier utan problem.

Sett till hur smidiga och användbara de är tycker jag att Le Creuset-grytorna är rätt prisvärda dessutom. Minns inte vad vi betalade, men det är ofta rabatt på dem så det var inga jättepengar. Klart prisvärt jämfört med mycket annat man köper till köket.

Jag kanske var otydlig med mitt inlägg. Jag menade att en gjutjärnsgryta utan emalj är mindre allsidig, då oljebeläggningen man byggt upp förstörs ordentligt av syrerika långkok. En bouf eller en tomatbaserad gryta på 2-3 timmar och köttet som ska stekas nästa gång kommer fastna direkt.

Jag tror även vissa andra billigare emaljerade gjutjärnsgrytor kan hålla bra likaså. Chasseur brukar ligga lite lägre i pris och har åtminstone goda recensioner på Amazon.
Jag har även en billig Pyrex som gått igenom ca 100 brödbak och som förvärmts till 260c i ugnen, vilket bör slita ordentligt. Har inte fått några sprickor, bara en väldigt mörk missfärgning. En polering med bikarbonat fungerar bra för att få bort det.
Citera
2017-10-10, 16:55
  #17
Medlem
La-Habanas avatar
ja, men som han på videon här säger(se minut 4): https://www.youtube.com/watch?v=nPItJS1gtVY så visst kan man göra mat av chili, tomat etc, det ända som man ska göra är att rensa den väldigt bra och "re season" alltså olja åter igen, lägg grytan i ugnen efter du har städat den med borste och låt allt vatten koka bort sen olja den med olivolja. jag gör så och min gryta är precis som nytt jag gör pasta bolognese och allt möjligt det ända jag inte gör är att koka vatten i den för att göra ris eller pasta.
Citera
2017-10-11, 19:56
  #18
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danneln
Jag kanske var otydlig med mitt inlägg. Jag menade att en gjutjärnsgryta utan emalj är mindre allsidig, då oljebeläggningen man byggt upp förstörs ordentligt av syrerika långkok. En bouf eller en tomatbaserad gryta på 2-3 timmar och köttet som ska stekas nästa gång kommer fastna direkt.

Jag tror även vissa andra billigare emaljerade gjutjärnsgrytor kan hålla bra likaså. Chasseur brukar ligga lite lägre i pris och har åtminstone goda recensioner på Amazon.
Jag har även en billig Pyrex som gått igenom ca 100 brödbak och som förvärmts till 260c i ugnen, vilket bör slita ordentligt. Har inte fått några sprickor, bara en väldigt mörk missfärgning. En polering med bikarbonat fungerar bra för att få bort det.

Ja, jag är inget fan av gjutjärnsgrytor utan emalj av det skälet. Mer jobb med dem, mindre flexibilitet och inga avgörande fördelar för mitt bruk. Skulle min Le Creuset förfalla nu skulle jag köpa en ny. Det kanske är rena slit-och-släng mentaliteten för gjutjärnsgrejer, men får jag köpa en ny var tionde eller femtonde år så känns det okej.

Jag tror också att det finns billiga grytor som håller lika bra. Le Creuset kostar dels för märket och dels för designen. Kan man leva utan de sakerna (alla gillar ju inte Le Creusets design heller) så kan man hitta billigare grejer.
Citera
2017-10-12, 09:51
  #19
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Ja, jag är inget fan av gjutjärnsgrytor utan emalj av det skälet. Mer jobb med dem, mindre flexibilitet och inga avgörande fördelar för mitt bruk. Skulle min Le Creuset förfalla nu skulle jag köpa en ny. Det kanske är rena slit-och-släng mentaliteten för gjutjärnsgrejer, men får jag köpa en ny var tionde eller femtonde år så känns det okej.

Jag tror också att det finns billiga grytor som håller lika bra. Le Creuset kostar dels för märket och dels för designen. Kan man leva utan de sakerna (alla gillar ju inte Le Creusets design heller) så kan man hitta billigare grejer.

Min Le Creuset är nog +25 vid det här laget.
Den är missfärgad på insidan men inga sprickor och liknande, funkar hur bra som helst.

Så du bör nog kunna ha din i typ 20 år till.
Citera
2017-10-12, 19:51
  #20
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Min Le Creuset är nog +25 vid det här laget.
Den är missfärgad på insidan men inga sprickor och liknande, funkar hur bra som helst.

Så du bör nog kunna ha din i typ 20 år till.

Ja, räknar med det. Den funkar ju riktigt bra och är inte ens missfärgad ännu. Mina föräldrars som har varit med längre har lite missfärgning, men inga sprickor. Emaljen verkar generellt hålla riktigt bra. Vissa har jag sett skriva att Staub håller ännu bättre, men jag har ingen personlig erfarenhet av dem. De ligger väl snarlikt i pris tror jag?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback