Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-25, 21:11
  #1537
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av parastoo
Du kan ju inte ekonomi. Hur driver inflation export och hämmar import? När saker blir dyrare så säljer man mer? Du har en cykelfabrik. Nu är det inflation och priset går upp. Kan du exportera mer eller mindre?

Sverige har visst råd att bygga 5-gen-plan. Du bara upprepar saker du läst utan egen tanke. Ni har ju byggt ett helt nytt JAS. Varför gör man det? Hur stor kostnad av ett nytt 5-gen-plan är det? 70%?

Nätet är inte allt. Finns även böcker.

Oj, oj, oj. Nu blev det ju pinsamt.

Inflation betyder att jag fortfarande får lika mycket lön. Min svenska hyra är den samma. Min svenska VA- och elräkning är den samma. De svenska produkterna kostar fortfarande lika många svenska kronor. Men eftersom den svenska kronan är värd mindre, så behöver jag betala fler svenska kronor för att köpa in utländska varor. Så t ex blir bensinen dyrare (extra roligt eftersom man räknar skatt i procent och staten alltså kan skratta hela vägen till banken för att ett antal ören dyraren import av bensin plötsligt hamnar runt kronan i slutpris.

Inflation innebär då även att dollar, pund och euro blir värda mer i förhållande till den svenska kronan. Så om jag säljer en cykel jag tillverkar och vill ha 1200 kronor per enhet, så behöver övriga världen betala mindre i sin valuta för att komma upp i dessa 1200 svenska kronor tack vare att deras växelkurs blir fördelaktig för dem. Inflationen i sig ger inte högre lönekostnader eller lokalkostnader. Det är bara när jag behöver köpa in utländska delar som dessa blir dyrare. Så priset på cykeln kommer inte att gå upp med hela inflationen.

Menar du att du aldrig någonson sett några ekonomi-ekon eller liknande där man pratar om valutaförändringar, valutasäkring mm. Du har aldrig någonsin lyckats se att när den svenska kronan går ner blir utländska varor dyrare? Du har aldrig heller lyckats se att om t ex USD eller pundet går ner så blir det tvärt om billigare att köpa produkter från USA eller UK?

Finns en anledning till att jag funderar på om du verkligen uppfyller 18-årsregeln för detta forum. Någonstans på vägen har du levt ett enormt skyddat liv och missat en hel massa regler för hur världen fungerar.

Det märkliga är att det verkar vara smittsamt eftersom "alla" som verkar vara från Iran i denna tråd har en helt horribel uppfattning om hur världen fungerar. Ni tror att det räcker att slänga ihop lite ingenjörer och skaka runt lite så kan Iran få ihop ett 5-gen flygplan, utan behov av att först bygga upp de enorma ekonomiska och tekniska muskler som krävs.
Citera
2017-05-25, 21:31
  #1538
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Oj, oj, oj. Nu blev det ju pinsamt.

Inflation betyder att jag fortfarande får lika mycket lön. Min svenska hyra är den samma. Min svenska VA- och elräkning är den samma. De svenska produkterna kostar fortfarande lika många svenska kronor. Men eftersom den svenska kronan är värd mindre, så behöver jag betala fler svenska kronor för att köpa in utländska varor. Så t ex blir bensinen dyrare (extra roligt eftersom man räknar skatt i procent och staten alltså kan skratta hela vägen till banken för att ett antal ören dyraren import av bensin plötsligt hamnar runt kronan i slutpris.

Inflation innebär då även att dollar, pund och euro blir värda mer i förhållande till den svenska kronan. Så om jag säljer en cykel jag tillverkar och vill ha 1200 kronor per enhet, så behöver övriga världen betala mindre i sin valuta för att komma upp i dessa 1200 svenska kronor tack vare att deras växelkurs blir fördelaktig för dem. Inflationen i sig ger inte högre lönekostnader eller lokalkostnader. Det är bara när jag behöver köpa in utländska delar som dessa blir dyrare. Så priset på cykeln kommer inte att gå upp med hela inflationen.

Menar du att du aldrig någonson sett några ekonomi-ekon eller liknande där man pratar om valutaförändringar, valutasäkring mm. Du har aldrig någonsin lyckats se att när den svenska kronan går ner blir utländska varor dyrare? Du har aldrig heller lyckats se att om t ex USD eller pundet går ner så blir det tvärt om billigare att köpa produkter från USA eller UK?

Finns en anledning till att jag funderar på om du verkligen uppfyller 18-årsregeln för detta forum. Någonstans på vägen har du levt ett enormt skyddat liv och missat en hel massa regler för hur världen fungerar.

Det märkliga är att det verkar vara smittsamt eftersom "alla" som verkar vara från Iran i denna tråd har en helt horribel uppfattning om hur världen fungerar. Ni tror att det räcker att slänga ihop lite ingenjörer och skaka runt lite så kan Iran få ihop ett 5-gen flygplan, utan behov av att först bygga upp de enorma ekonomiska och tekniska muskler som krävs.

Du är riktigt, riktigt dålig. Inflation betyder inte det du skriver utan att saker bli dyrare. Så hela din "analys" blir fel eftersom du börjar fel. Försök igen. Vad är inflation för något?

Det är att priserna går upp. Om kex kostar 10 spänn och höjs till 20 spänn men din lön även den dubblas är det inte inflation.
Citera
2017-05-26, 04:34
  #1539
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
2. Om jag är blind så är du blind och även så många andra blinda .. Jag tror inte du vet vad du riktigt pratar om. Iran kan få satelliterna att spela flamenco.. vilket jävla övertro du har på amerikanska grejer.. det är inte så enkelt du beskriver och dessutom är Qaher ett flygplan som är tänkt för att som sa, utmana F18 och Ögonen..

Detta citat som är ovan citerat och det citatet ifrån Koranen om metallurgi är exempel på sk affirmationer dvs en slags bön, dvs man tror så mycket på en sak att det ska gå i uppfyllelse att man tror att det redan har skett. Vilket är vanligt i bla MÖ religiösa föreställningsvärld. Och säkert har så många affirmationer om Queer-313 uttalats av denna tråds läsare att Queer-313 redan kan flyga i Mach 3,1 och växla till Warp 5,5 emellan varven Och dessutom att satelliterna kan spela flamenco som du skriver, nå får vi höra det då ?
Vilken frekvens ska vi ratta in våra instrument på, så vi får höra på flamencon ? Vilken satellit är target som vi ska ställa in parabolen på ? Har du flamencosatelliternas bankoordinater, eller är de lika hemliga som Qaher-313s prestanda ?

Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Det finns otroligt mycket information på nätet som den oinvigde - vilket i detta fall är du - kan tolka som att det är komplett och bra information, bara för att du inte vet exakt hur mycket information som du inte hittar.

Ja, gapet kan ju vara rent sjukt stort, och extremt svåröverblickbart - Ta tex vanliga konstruktionsstål, hur sjutton kan det var så starkt trots att man kan lätt kan visa att det ofta inte är så homogent som man kan tro på den mikroskopiska nivån ?

Araberna har ju varit kunniga i smide, och kunde göra kroksablar i stora volymer, visserligen antagligen utav stål som förmodligen hade tillverkats här i Sverige. Så ni kan visa lite tacksamhet emot oss, våra förfäder, som producerade stålet så att ni kunde ha kroksablar att slakta era grannar med.
Och stål till plogar och annat nyttigt.

Varför fortsatte ni inte på den linjen och utvecklade tex ett eget stål ?

Citat:
Ursprungligen postat av parastoo
Boko Haram är CIA och Mossad och självklart inte islam.
Haha, ett typiskt försvar ifrån en Islam-troende om babiannegrers självutplånande vansinne,
Jag ringde mina polare på CIA och Mossad igår och de svarade att de inte hade något att göra med Boko Haram alls, så jag litar på det ja
Jag tyckar att Herr parastoo bör åka själv till Nigeria och fråga Boko Haram om deras tro på Islam, och bildningsnivå inom Islam. Jag slår vad om att större delen av dem inte är läskunniga och inte heller ens kan läsa Koranen, Det arabiska språket är inte så jättespritt där och genom att de inte har språket runt omkring sig så är det svårt att lära sig. Och en sann bekännare till Islam påstår ju att man måste kunna arabiska för att kunna förstå Koranen helt, eller hur ?

Citat:
Ursprungligen postat av parastoo
Det finns otroligt mycket info på nätet som man kan inspireras av och lära av. Jag säger inte att det finns en exakt bruksanvisning men bara att man kan se massor med videos på hur saker produceras är nytt och stor skillnad mot innan internet.

Ja, fast hur kan det komma sig att dessa videos inte är producerade av Iran om nu Iran är ett så framstående land ? Varför är Internet inte en Iransk uppfinning ? Många delar av Internet tex switchar och routrar och hubbar har kretslösningar som är utvecklade av judar på Tel Aviv University

Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Oj, oj, oj. Nu blev det ju pinsamt.

Inflation betyder att jag fortfarande får lika mycket lön. Min svenska hyra är den samma. Min svenska VA- och elräkning är den samma. De svenska produkterna kostar fortfarande lika många svenska kronor.

Ja, det är riktigt, man säger också att realvärdet minskar. Inflation var ett begrepp som använts slarvigt genom tiderna i synnerhet av "sk journalister" och "sk experter". Bla på 1970-talet så ökade konsumentpriserna , men lönerna ökade inte riktigt lika mycket - det kallade man då för inflation, även om det inte riktigt hängde ihop med värdet på den svenska kronan i förhållande till utlandet.

Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Menar du att du aldrig någonson sett några ekonomi-ekon eller liknande där man pratar om valutaförändringar, valutasäkring mm. Du har aldrig någonsin lyckats se att när den svenska kronan går ner blir utländska varor dyrare? Du har aldrig heller lyckats se att om t ex USD eller pundet går ner så blir det tvärt om billigare att köpa produkter från USA eller UK?

Finns en anledning till att jag funderar på om du verkligen uppfyller 18-årsregeln för detta forum. Någonstans på vägen har du levt ett enormt skyddat liv och missat en hel massa regler för hur världen fungerar.

Det märkliga är att det verkar vara smittsamt eftersom "alla" som verkar vara från Iran i denna tråd har en helt horribel uppfattning om hur världen fungerar. Ni tror att det räcker att slänga ihop lite ingenjörer och skaka runt lite så kan Iran få ihop ett 5-gen flygplan, utan behov av att först bygga upp de enorma ekonomiska och tekniska muskler som krävs.

Någonstans verkar det ju saknas en hel del om hur ekonomi fungerar hos dessa . Och det är ju inte konstigt om man skulle vara uppvuxen i tex Iran, där finns väl just ingen aktiemarknad, ingen valutamarknad, ingen fondmarknad, och civila kan antagligen inte göra affärer med utlandet heller. Banksystemen är förmodligen inte anpassade för sådana manövrer. Man har tex inga kreditkort utan det mesta sköts med kontanter.

På så vis liknar Iran det forna Östblocket. Vad Iran skulle behöva göra är att göra en Kina-resa, dvs skippa allt hotande emot Väst, vare sig de har religiösa motiv eller inte. Och öka på handeln. Det är inte så många iranska produkter som hittar ut på världsmarknaden, förutom tex dadlar och knutna mattor. Mattorna är enastående tycker jag själv, men nuförtiden har jag bara en liten pakistansk handknuten matta kvar.

För att återgå till Queer-313 igen vad är det för typ av plåt eller komposit i ytan på flygplanet ? Har Iran något Aluminiumsmältverk där man kan testa olika legeringar ? Hur många nya legeringar har man tagit fram ? Hur många metallurger har Iran ? Hur stora är materialteknikavdelningarna på Universiteten där ?
En riktigt bra legering kan bli en riktig storsäljare, det vet alla som håller på med det
__________________
Senast redigerad av DrSvenne 2017-05-26 kl. 04:41.
Citera
2017-05-26, 09:01
  #1540
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne

Haha, ett typiskt försvar ifrån en Islam-troende om babiannegrers självutplånande vansinne,
Jag ringde mina polare på CIA och Mossad igår och de svarade att de inte hade något att göra med Boko Haram alls, så jag litar på det ja
Jag tyckar att Herr parastoo bör åka själv till Nigeria och fråga Boko Haram om deras tro på Islam, och bildningsnivå inom Islam. Jag slår vad om att större delen av dem inte är läskunniga och inte heller ens kan läsa Koranen, Det arabiska språket är inte så jättespritt där och genom att de inte har språket runt omkring sig så är det svårt att lära sig. Och en sann bekännare till Islam påstår ju att man måste kunna arabiska för att kunna förstå Koranen helt, eller hur ?

Islam är Koranen. Så om man inte följer den eller ens läst är man inte muslim. Ganska självklart. Så vad några negrer i Nigeria som inte ens läst den säger är irrelevant och även vad dammsugarprofessorn skriver är irrelevant. Koranens ord finns där för alla att läsa.

Vad tar du för droger/medicin?
Citera
2017-05-27, 19:23
  #1541
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
För att återgå till Queer-313 igen vad är det för typ av plåt eller komposit i ytan på flygplanet ? Har Iran något Aluminiumsmältverk där man kan testa olika legeringar ? Hur många nya legeringar har man tagit fram ? Hur många metallurger har Iran ? Hur stora är materialteknikavdelningarna på Universiteten där ?
En riktigt bra legering kan bli en riktig storsäljare, det vet alla som håller på med det

http://www.globalsecurity.org/milita...13-image21.jpg

Ska jag höfta är det glasfiberarmerad polyester, eller rättare sagt plast. Detta är sedan målat med en av någon anledning väldigt blank färg, troligtvis för att underlätta för fientlig radarspaning.

Alltså, ungefär en plastbåt i flygplansform som sedan blivit målad med målarfärg. Inte undra på att skiten inte flyger...
Citera
2017-05-27, 19:34
  #1542
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av armatura
http://www.globalsecurity.org/milita...13-image21.jpg

Ska jag höfta är det glasfiberarmerad polyester, eller rättare sagt plast. Detta är sedan målat med en av någon anledning väldigt blank färg, troligtvis för att underlätta för fientlig radarspaning.

Alltså, ungefär en plastbåt i flygplansform som sedan blivit målad med målarfärg. Inte undra på att skiten inte flyger...


Alla knappar är ju lättåtkomliga verkar det som.....
Detta ser ju ut som något man kan bygga i sitt hobbyrum
Citera
2017-05-27, 20:16
  #1543
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Alla knappar är ju lättåtkomliga verkar det som.....
Detta ser ju ut som något man kan bygga i sitt hobbyrum

Det är det också. Har du kunskapen och kan bygga en glasfiberform så är det inget jättestort projekt. Som tidigare behandlat är knappar, reglage och moduler kommersiella diton och går att köpa för kanske 50 000 på Ebay. Då är det alltså ganska basic saker du hittar i ett mindre sportflygplan. I jämförelse med t.ex ett Cessna 172 (vanligt sportflygplan) är det en väldigt fattig cockpit...

Edit: Man ser också ganska klart att det inte är någon jättebra form som har använts, dylik kvalité på skrov hade blivit gravt underkänt om den hade varit hos en svensk plastbåt. Du prickar alltså ganska rätt med din hobbyliknelse.
__________________
Senast redigerad av armatura 2017-05-27 kl. 20:26.
Citera
2017-05-27, 21:45
  #1544
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av armatura
http://www.globalsecurity.org/milita...13-image21.jpg

Ska jag höfta är det glasfiberarmerad polyester, eller rättare sagt plast. Detta är sedan målat med en av någon anledning väldigt blank färg, troligtvis för att underlätta för fientlig radarspaning.

Alltså, ungefär en plastbåt i flygplansform som sedan blivit målad med målarfärg. Inte undra på att skiten inte flyger...

Det där är bilder från mockupen som de först presenterade. Sen huruvida de lyckats framställa något annat exemplar i mer hållbart material är en helt annan fråga. Glasfiber är okej, men styrkan blir begränsad och man kan inte ha någon tryckkabin med så tunn veckad glasfiber. Dessutom ser det ut att vara dubbelskrov där man har cellplast emellan (starkt och bra för lättare civila plan). Problemet är när man flyger fort så blir det varmt och plasten kommer att smälta som på Kalle Ankas plan i filmen the Plastic Inventor (för övrigt min favoritkortfilm när jag var liten)
__________________
Senast redigerad av Megaforce 2017-05-27 kl. 21:53.
Citera
2017-05-27, 22:18
  #1545
Medlem
Transparent Aluminum måste jag bara föreslå - tydligen finns det på riktigt numera (inte i Iran)

https://www.youtube.com/watch?v=xaVgRj2e5_s
Citera
2017-05-27, 22:21
  #1546
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det där är bilder från mockupen som de först presenterade. Sen huruvida de lyckats framställa något annat exemplar i mer hållbart material är en helt annan fråga. Glasfiber är okej, men styrkan blir begränsad och man kan inte ha någon tryckkabin med så tunn veckad glasfiber. Dessutom ser det ut att vara dubbelskrov där man har cellplast emellan (starkt och bra för lättare civila plan). Problemet är när man flyger fort så blir det varmt och plasten kommer att smälta som på Kalle Ankas plan i filmen the Plastic Inventor (för övrigt min favoritkortfilm när jag var liten)
Fast man brukar inte ha tryckkabin på ensitsiga jaktflygplan. Andningsmask är enklare och mindre riskfyllt.
Citera
2017-05-27, 22:53
  #1547
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det där är bilder från mockupen som de först presenterade. Sen huruvida de lyckats framställa något annat exemplar i mer hållbart material är en helt annan fråga. Glasfiber är okej, men styrkan blir begränsad och man kan inte ha någon tryckkabin med så tunn veckad glasfiber. Dessutom ser det ut att vara dubbelskrov där man har cellplast emellan (starkt och bra för lättare civila plan). Problemet är när man flyger fort så blir det varmt och plasten kommer att smälta som på Kalle Ankas plan i filmen the Plastic Inventor (för övrigt min favoritkortfilm när jag var liten)

Iran hävdade ju (initiallt i varje fall) att planet hade flugit, och så långt jag vet är det samma plan som bogserades runt på taxibanan. Varför skulle man annars köpa in västerländska instrument från Ebay till cockpiten?

Och nej, den glasfibern som visas på bilden är alldeles för svag för att klara av att flyga, ens i ett propellerplan. Hade nog inte ens, som sagt, varit funkis i en plasteka. Och jag tycker inte alls att det ser ut som att det är ett dubbelskrov.

För att tillägga, jaktflygs cockpit är inte trycksatta upp till en viss flyghöjd, vartefter kabinen trycksätts.
Citera
2017-05-29, 21:18
  #1548
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av armatura
Iran hävdade ju (initiallt i varje fall) att planet hade flugit, och så långt jag vet är det samma plan som bogserades runt på taxibanan. Varför skulle man annars köpa in västerländska instrument från Ebay till cockpiten?

Och nej, den glasfibern som visas på bilden är alldeles för svag för att klara av att flyga, ens i ett propellerplan. Hade nog inte ens, som sagt, varit funkis i en plasteka. Och jag tycker inte alls att det ser ut som att det är ett dubbelskrov.

Fyra skikt av glasfibermatta borde bli starkt. Hur bygger man då ett glasfiberflygplan då ? Jo först så bygger man en trämodell utav flygplanet av tex plywood och spant. Trämodellen slipas och spacklas, och vaxas. Därpå lägger man glasfiberplast på den, detta ska bli formen. När den stelnat så tar man loss den, Den vaxas invändigt och man lägger en omgång glasfiberplast inne i formen. När det stelnat är flygplansskrovet klart. Det är dock olämpligt att försöka bygga i glasfiber i så varma länder som i Iran. Man bör hålla sig till en rumstemperatur på + 20-25 C Blir det varmare så kan plasten stelna för fort. Man hinner inte lägga ut glasfibermattan fort nog.

Det är ju klart olämpligt att montera jetmotorer inne i glasfiberskrov eftersom hettan sätter eld på plasten och skiten brinner upp på nolltid. De flesta glasfiberplaster tål heller inte tex bensin, fotogen eller diesel en längre tid.

Det är svårt att få en fin finish på en glasfiberprodukt eftersom minsta veck eller repa syns tydligt. Det krävs rätt mycket övning och testande innan man får en fin finish. Ser man på bilderna så verkar det faktiskt röra sig om glasfiber eftersom ytan ser ut som den gör. Man har inte kunnat spackla och slipa till perfektion här.

Vill man ha ännu finare finish än vad som kan nås med glasfiberplast, måste man använda tex metall eller rentav typ glas.

Det är lätt att av ren bekvämlighet och simpel lathet göra glasfiberplasten tjockare än vad som behövs, men det blir då fort för tungt för att ens kunna flyga.

Många segelflygplan är byggda av glasfiber, men somliga metoder används för att få det så lätt och starkt som möjligt. Somliga former är inte möjliga att använda för glasfiber, inte heller för snäva krökningar mm. Man kan ofta heller inte fästa tex bultar, vinkeljärn mm direkt i glasfiber utan att de vrids loss.

Likadana begränsningar gäller för tex kolfiber, Kolfiberplast görs på samma sätt som glasfiberplast, men med kolfibrer istället för glasfibrer.

Hur ska vi då veta om hur tungt Qaher-313 är ? Ja vi kan ju jämföra med ett båtskrov och ta ett i samma längd och dubbla vikten (ingen köl förstås).

Vingarna hos Qaher-313 är för tunna för att tillåta bra och stabil spantning invändigt vilket gör att vingarna nog bryts av vid 3-5 G vid girtagning, skulle jag tro

Citat:
Ursprungligen postat av armatura
För att tillägga, jaktflygs cockpit är inte trycksatta upp till en viss flyghöjd, vartefter kabinen trycksätts.

Enligt bilderna så finns det ingen tätningsfals emellan huv och sittbrunn, och har heller inga låsklackar som ska hålla huven på plats när kabinen är trycksatt. Kabinen kan alltså inte trycksättas. Man kan nog säga att "flygplanet" är klart olämpligt och rentav livsfarligt att flyga på höjder över 9000 meter annat än för korta stunder även med syrgas
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback