Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-01-31, 14:57
  #1
Medlem
lillekillens avatar
Som jag förstår det så är Hba1c ett sätt att mäta det genomsnittliga blodsockervärdet under en 6 veckors period.. Man mäter antalet socker "pluppar" som fäst sig på de röda blodkropparna eller något åt det hållet.

Frågan är om man verkligen får ett äkta genomsnittligt blodsockervärde med denna metoden eller om vi bara blir lurade?

Två olika scener som borde ge samma resultat vid provtagningen men som ändå verkligen inte gör resultatet rättvist.. Antalet "pluppar" i nedanstående beräkningar har ingenting med verklighetens antal pluppar eller Hba1c värden..


1 Du snittar ett blodsocker varje dag på runt 10

Eftersom det alltid ska finnas en viss mängd socker i blodet så leker vi med tanken att det innebär att du har 25 socker "pluppar" som grund i kroppen, frisk eller sjuk, samma grundförutsättning..
Eftersom ett bra blodsocker ju inte tar bort några "pluppar" så kommer ju inga försvinna annat än när de faller bort pga testets begänsning att se bakot i tid
Om då ett blodsocker på 10 varje dag ger exvis 20 "pluppar" extra per vecka så borde provet visa 25 + 20*6 = 145

2 Du snittar 6-7 i blodsocker men har några toppar ibland uppåt 20

Samma förutsättning att det finns 25 "pluppar" från början, du får 5 extra för lite högt socker
Du får dock 20 "pluppar" för varje dygn du har ett blodsocker över 15 vilket du i detta räkne exempel har vid ett tillfälle varje vecka Då blir det följande 25 + 20*6 = 145


Har du ett sånt svängande socker som i andra alternativet så hjälper det ju inte hur bra socker du än har de övriga 6 dagarna per vecka för du kan aldrig komma ner så "plupparna" försvinner eller blir färre

När läkaren då tittar på ditt Hba1c och skäller på dej för att du har för högt värde så tar han ju normalt ingen hänsyn till ovanstående påstående.. Du kan ju ha skött din diabetes solklart och klockrent i 28 dagar men blivit sjuk i två som då förstör hela din välskötta månad..

Detta tycker jag inte kommer fram riktigt utan det trycks väldigt hårt på värdet Hba1c utan att se vad som kan ha orsakat det? Har du en dag eller två med svängande socker så kan du ju aldrig hur bra du än sköter dej för övrigt få ett resultat som speglar hela perioden rättvist...
Citera
2015-05-20, 19:29
  #2
Medlem
lillekillens avatar
Förstår att ingen var intresserad men dotterns läkare förklarade att mätmetoden gav en något missvisande bild..
Citera
2015-05-20, 23:16
  #3
Medlem
sephines avatar
Tackar för infon. Har också funderat på hur exakt det blir.
Citera
2015-05-21, 12:20
  #4
Medlem
lillekillens avatar
Mätmetoden visar ju upp en förväntad risk för framtida skador, men det är ju helt olika symptom och skador beroende på hur blodsockret varit..

Tillfälliga toppar, men ett annars lågt stabilt socker ger ju en större risk för vissa skador samtidigt som ett jämt högt socker påverkar kroppen på andra punkter..

Förklaringen till Hba1c mätningen var därför att man gjorde den för att få en koll på hur stor risken är att patienten kommer påverkas av sin diabetes och därigenom försöka kunna påverka patientens socker i tid innan riskerna blir större än de hade varit annars..

Det kanske finns någon läkarutbildad på forumet som kan beskriva detta mer i detalj om någon är intresserad

Jävligt glad att jag inte är drabbad men såklart orolig som fan för mina barns framtid, läkare berättar ju nästan ingenting så själv får man ju ifrågasätta och ta reda på hur/varför det är som det är..
Citera
2015-05-22, 17:10
  #5
Medlem
Jag har lite svårt att förstå ditt räkneexempel men ska försöka ge dig ett svar. HbA1c speglar som du säger hur stor del av de röda blodkropparna som har fått en sockermolekyl bundet till sig. En blodkropp har en livslängd på cirka 120 dagar. Antalet blodkroppar som har fått en sockermolekyl bundet till sig ökar proportionerligt med halten av socker i blodet. Därför anses HbA1c provet vara utmärkt för att visa den genomsnittliga halten socker i blodet patienten har haft den senaste tiden.
Var det svar på din fråga? Annars ger jag det gärna ett nytt försök!
Citera
2015-05-22, 23:29
  #6
Medlem
Det blir lite svårt att hinna berätta något när man har 20 min inbokat per patient, där 10 av dessa min ska utgöra administration. De 10 min som är kvar blir ofta 5 min samtal, 5 min undersökning. Läkare berättare inte för att de inte vill berätta, utan för att de inte har tid oftast. Sen är det givetvis långt ifrån alla som frågar. Att beskriva HbA1c är nog inget som görs rutinmässigt utan isf har man nog lite eget ansvar att iaf ställa frågan själv

Men för att återgå till din fråga. Jag kan tyvärr inte beskriva det allt för väl. Det hela handlar om röda blodkroppar som blivit exponerade för glukos och då fått det som man kallar för glykoserat hemoglobin (HbA1c som du känner till det som). Ju mer exponering för glukos i blodet desto högre HbA1c.

Mätmetoden har visat sig, via kontroller där personer har mätt vanliga blodsockret dagligen, vara väldigt bra för att få fram just medelvärdet. Det man inte fångar är om någon skiftar en massa i sitt blodsocker. Alltså ligger uppe på 15 en dag och sen nere vid 4-5 en annan. Men den ger en bra fingervisning om patienten rent generellt legat för högt under senaste 120 dagarna.

Och som SinSix sa så lever en röd blodkropp bara i 120 dagar. Den sockertopp som man får en dag påverkar bara ett visst antal röda blodkroppar - vissa av dem kan vara gamla, vissa kan vara unga - som sedan i viss mån blir ersatta av icke-glykoserade röda blodkroppar. Så i slutändan påverkar inte en dags festande med sötsaker HbA1c-värdet nämnvärt.

En till sak som bör påpekas är att man inte bara går efter HbA1c. För att fånga upp just de där topparna och dalarna ber man ofta patienter som står på insulin att mäta sitt blodsocker själv och föra en lista på det så att de får korrekt behandling. Sen kan man kontrollera att behandlingen faktiskt fungerar långsiktigt genom att se HbA1c sänkas och givetvis också direkt fråga hur patienten mår.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback