2013-01-30, 19:17
Medlem
Jag har nyligen börjat jobba och har inte gjort det tidigare i år och jag kommer att få ut mindre än 18 000 i bruttomånadslön. Måste jag ändå betala skatt på den första månadslönen eller får jag ut det i skatteåterbäring? Kan jag i sådana fall "jämka" och få ut full lön första månaden eller har jag missförstått begreppet? Finns det andra alternativ? Värt att nämna är också att jag troligen inte kommer att jobba hela året.
Senast redigerad av Zreeper 2013-01-30 kl. 19:20.
Citera
2013-01-30, 19:30
Medlem
Cbflows avatar
När du ansöker om jämkning så skattar du bara dom månaderna du jobbar, dvs jobbar du bara tre månader och tjänar 30000 kr så blir det 30(%)/12(månader)=2.5 % skatt per månad, så jobbar du tre månader så lär du bara skatta 7,5 % så som jag har förstått det.
Citera
2013-01-30, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cbflow
När du ansöker om jämkning så skattar du bara dom månaderna du jobbar, dvs jobbar du bara tre månader och tjänar 30000 kr så blir det 30(%)/12(månader)=2.5 % skatt per månad, så jobbar du tre månader så lär du bara skatta 7,5 % så som jag har förstått det.

Det där har jag aldrig hört talas om, så om jag bara jobbar under 6 månader behöver jag bara skatta 15%? Du talar om månadsvis då? Innebär det alltså att om jag jobbar under 6 månader och har, säg 20 000 brutto, så kommer jag få ut 17 000 netto om jag har ansökt om jämkning? Låter tämligen underligt, det skulle ju innebära att om någon jobbar 1 tim om dagen i 12 månader får skatta 30% medan någon som jobbar 10 tim om dagen i 6 månader får skatta 15%, eller va?
Citera
2013-01-30, 21:54
Medlem
Cbflows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zreeper
Det där har jag aldrig hört talas om, så om jag bara jobbar under 6 månader behöver jag bara skatta 15%? Du talar om månadsvis då? Innebär det alltså att om jag jobbar under 6 månader och har, säg 20 000 brutto, så kommer jag få ut 17 000 netto om jag har ansökt om jämkning? Låter tämligen underligt, det skulle ju innebära att om någon jobbar 1 tim om dagen i 12 månader får skatta 30% medan någon som jobbar 10 tim om dagen i 6 månader får skatta 15%, eller va?

Så var det när jag sommarjobbade i tre månader för några år sen iallafall, vet inte om det finns någon gräns för hur många månader per år som man får jämka på. Ja det låter konstigt faktiskt, lika bra att ringa skatteverket eller nått och kolla upp det då jag är osäker på hur det funkar i ditt fall
Citera
2013-01-30, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cbflow

Det där är en oerhört förenklad överslagsräkning. Att den stämde för dig var en ren slump.

Man skattar efter vad årslönen blir oavsett hur många löner den ska fördelas på. Låga årsinkomster ger riktigt låg skatt på årsbasis eftersom grundavdragets inverkan blir större ju mindre årsinkomsten är.

Om du vill räkna ut hur mycket skatt du ska betala på årsbasis så knappar du in din information på http://www.skatteverket.se/webdav/fi...ing13ink1.html.

Mha årsinkomsten och den uträknade skatten kan du sedan räkna ut vad din jämkning kommer att landa på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in