Har på senare tid uppmärksammat all manga-hysteri som råder och jag kan inte fatta varför, oftast(ursäkta generaliseringen) är det gamers och rockers/metal fantaster som läser.
Jag är väl en gamer själv och lyssnar enbart rock/metal men kan inte förstå denna manga-hysterin, försökte mig på att läsa dragonball en gång men det var så dåligt att jag inte stod ut. Handlingen är oftast skit, bilderna är värdelösa.
Ni som är besatt av manga, kan ni snälla förklara vad det är som är så otroligt bra?
Mer våld, snusk och extremare saker än i Kalle Anka.
(Läser endast hentai/etchi i bokform, annars är det mest Fakku.net som gäller för mig)
Trist du bara testläst dragonball.. finns säkert något för dig också.
Har på senare tid uppmärksammat all manga-hysteri som råder och jag kan inte fatta varför, oftast(ursäkta generaliseringen) är det gamers och rockers/metal fantaster som läser.
Jag är väl en gamer själv och lyssnar enbart rock/metal men kan inte förstå denna manga-hysterin, försökte mig på att läsa dragonball en gång men det var så dåligt att jag inte stod ut. Handlingen är oftast skit, bilderna är värdelösa.
Ni som är besatt av manga, kan ni snälla förklara vad det är som är så otroligt bra?
MVH
Är inte på något sätt besatt, men nog uppskattar jag manga mycket. Finns egentligen mycket att säga, men ska hålla mig till din fråga.
Serier i från Japan är något som jag tror fler ha fått koll på genom anime och därför har sökt sig till. En stor variation på historier, till skillnad mot vad som är mainstream i Sverige där det mest är humor som folk verkar veta finns. Dessutom så finns det en väldigt säregen stil i Japanska serier som gör att de är lätta att känna igen och att, om än säkerligen undermedvetet, koppla till annat bra som man har läst.
Sen är det ju som med allting annat: Smaken är som baken. Men att säga att manga är dåligt det är som att säga att film är dåligt.
Sedan vet jag väldigt väl att det produceras mer än humorserier i Sverige, vill bra poängtera det. Önskar att variationen var större bland de som säljer mest och att folk i allmänhet hade mer koll på det.
Tillägg: Vet inte heller om jag tycker att det har varit så mycket på senaste tiden direkt. Men så umgås jag med personer som har ett stort intresse för både manga och anime, samt håller dålig koll på kultur världen i övrigt, så jag skulle förmodligen missa en eventuell bomb.
Senast redigerad av Spurr 2013-01-30 kl. 16:12.
Manga är precis som andra serier i praktiken bara ett av många sätt att berätta en historia. Att säga att man inte förstår sig på manga är som att säga att man inte förstår böcker, film eller teater. Att döma en hel kulturform för att du inte gillar Dragonball är som att döma ut hela filmindustrin efter att enbart ha sett Transformers 2.
Mer våld, snusk och extremare saker än i Kalle Anka.
(Läser endast hentai/etchi i bokform, annars är det mest Fakku.net som gäller för mig)
Trist du bara testläst dragonball.. finns säkert något för dig också.
Men nu är det en person som knappt verkar veta vad manga är så nämner du helt andra namn på andra genrer som jag antar har något med tentacler att göra.
Jag är mer nyfiken över varför det anses som "hysteri" bara för att man gillar några mangaserier. Medan om man till och med är totalbesatt av något annat, så är det inge konstigt alls.
Mediet i sig är ganska bra eftersom det har sin unikhet. Jag läser inte så mycket själv, men har läst några riktigt bra. Synd bara att så många har fördomar mot själva kulturen och stilen att de dömer ut det i förskott.
Hysterin var som ovan sagt runt 2001-2003, då även lite äldre personer var intresserade.
Landskapet har förändrats sedan dess med all piratkopiering m.m och för att tjäna pengar kör man det klassiska knepet att rikta in sig på yngre (som antagligen faller lite mer naturligt just i serieväg ändå) och väldigt ytliga ritningar och mindre story och masspumpning av titlar med mindre genomarbetat matrial, nu är det mest tjejer i allt från 9-16 som läser.
För mig finns det inget rätt svar varför jag gillar manga. Manga har helt enkelt unika berättelser och en stil som jag tycker om. Dessutom så skämtar de om ämnen som är känsliga här i Sverige.
All manga är definitivt inte som Dragon Ball, det finns mer mognare serier som Monster och Vinland Saga.
Dragon Ball hamnar i en grupp som kallas för Shonen, vilket riktar sig in på killar runt 12-15 år skulle jag gissa på. Shoujo riktar in sig på samma ålder men för tjejer istället.
Seinen är en grupp som inriktar sig på vuxna män. Josei är manga som riktar in sig på vuxna kvinnor. Det finns en skillnad mellan dessa grupper.
Att läsa en manga och döma ut resten, är som att läsa en bok från Storbritannien och döma resten av böckerna från det landet.
Alla kan inte tycka om manga, vilket är en självklarhet. Men man ska nog inte anta att all manga är skit efter man har provat att läsa en bok.
Det finns bra manga och sen finns det dålig manga, personligen tycker jag att Dragonball är skitdåligt. Vill man läsa en bra manga så ska man läsa Berserk!
Edit: Monster som han ovan mig sa är också en tung manga.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!