Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-01-30, 14:04
  #1
Medlem
Jag har lite frågor angående att starta företag. Jag har funderat på det länge och läst mycket. Idag blev plötsligt osäker på hur man skall utformning affärsidéns innehåll när jag ramlade över ett exempel på internet.

Vad är bra? Vad är dåligt?

”Telebutikens affärsidé är att skräddarsy helhetslösningar beträffande produkter och service för företag och privatkunder.”

Vad skulle ni säga bra beskrivet och vad som saknas i den?


Jag väljer att inte bifoga några egna tankar utan vill endast ha era åsikter.


Låt oss här diskutera affärsidéer!
Låt oss blomstra tillsammans!
Låt oss utbyta tankar och idéer!
__________________
Senast redigerad av coolstuffpunktesse 2013-01-30 kl. 14:08. Anledning: Stavfel
Citera
2013-01-30, 17:48
  #2
Medlem
Det är ju mycket till en affärsidé, men det är väl en början och någonstans måste man ju börja...

Vill du diskutera den här specifika idé eller affärsidéer generellt?
Ofta är ju inte själva affärsidén som är intressant eller göra en unik, utan affärsmodellen och affärsmetoderna. Det finns många sätt att skapa ett attraktivt erbjudande på marknaden så stirra sig inte nödvändigtvis blind på att hitta rätt affärsidé.
Citera
2013-01-30, 18:27
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pekz0r
Det är ju mycket till en affärsidé, men det är väl en början och någonstans måste man ju börja...

Vill du diskutera den här specifika idé eller affärsidéer generellt?
Ofta är ju inte själva affärsidén som är intressant eller göra en unik, utan affärsmodellen och affärsmetoderna. Det finns många sätt att skapa ett attraktivt erbjudande på marknaden så stirra sig inte nödvändigtvis blind på att hitta rätt affärsidé.

Om vi benar ut den tidigare affärsidén: Vad exakt tycker du fattas och vad exakt tycker du är bra med den?

Både-och faktiskt! Jag tänkte att man kanske kunde diskutera kring våra/andras idéer och/om det finns oklarheter. Självklart stämmer det du säger, men affärsidén är ditt företags hjärta och är viktig för att bestämma vad man gör och vad man inte gör som företag. Det är mycket som skall få plats i en affärsidé och det tåls att diskutera!


Här är det högt till tak!
Citera
2013-01-30, 19:57
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coolstuffpunktesse
Om vi benar ut den tidigare affärsidén: Vad exakt tycker du fattas och vad exakt tycker du är bra med den?

Både-och faktiskt! Jag tänkte att man kanske kunde diskutera kring våra/andras idéer och/om det finns oklarheter. Självklart stämmer det du säger, men affärsidén är ditt företags hjärta och är viktig för att bestämma vad man gör och vad man inte gör som företag. Det är mycket som skall få plats i en affärsidé och det tåls att diskutera!


Här är det högt till tak!
Det som fattas i den formuleringen av affärsidén är varför kunderna skulle välja dig på en konkurrensutsatt marknad. Ska du erbjuda den bästa servicen, ska du konkurrera med de lägsta priser, eller ska du kanske erbjuda de bästa helhetslösningar eller paketen (för en en viss målgrupp). Du bör få med någon (unik) selling point i formuleringen av din affärsidé, även om det bara är en one-liner som i det här fallet.
Citera
2013-02-03, 21:43
  #5
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Din 'affärsidé' är så vag att man skulle kunna skriva den på följande sätt istället:

Hjälpa kunder med saker.

Det är ingen affärsidé alls, det är bara trams. Vad hade du tänkt göra? Vad ska du sälja? Till vem? Varför ska de köpa av dig?
Citera
2013-05-20, 23:34
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rickenbacker69
Din 'affärsidé' är så vag att man skulle kunna skriva den på följande sätt istället:

Hjälpa kunder med saker.

Det är ingen affärsidé alls, det är bara trams. Vad hade du tänkt göra? Vad ska du sälja? Till vem? Varför ska de köpa av dig?

Det är ok för en affärsidé att vara vag den ska ju endast förklara övergripande vad versamheten syllar med man behöver inte ge bort allt för mycket detaljer.
Citera
2013-05-21, 07:31
  #7
Medlem
Tokfaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coolstuffpunktesse
Jag har lite frågor angående att starta företag. Jag har funderat på det länge och läst mycket. Idag blev plötsligt osäker på hur man skall utformning affärsidéns innehåll när jag ramlade över ett exempel på internet.

Vad är bra? Vad är dåligt?

Telebutikens affärsidé är att skräddarsy helhetslösningar beträffande produkter och service för företag och privatkunder.”

Vad skulle ni säga bra beskrivet och vad som saknas i den?


Jag väljer att inte bifoga några egna tankar utan vill endast ha era åsikter.


Låt oss här diskutera affärsidéer!
Låt oss blomstra tillsammans!
Låt oss utbyta tankar och idéer!
Din idé är för vid om du inte avser att göra en större satsning från dag ett. Om du inte har kontakter/kapital nog att ha ett stort urval av telefoner och läsplattor på lager eller åtminstone som demoexemplar; om du inte har kontakter så att du kan bli återförsäljare för samtliga större operatörer, så kommer din idé att vara tjurskit redan från början.

Koncentrera dig istället på privat eller företagskunder och varför de skall välja dig istället för konkurrenterna. Ägna en vecka åt att kartlägga dina konkurrenter, både stora och små. Hämta in deras årsredovisningar från Bolagsverket. Ströva runt i deras butiker. Gör listor på deras styrkor och svagheter och försök att beskriva deras affärsidé. När du är klar med det så gör du om din egen.
Citera
2013-05-21, 07:38
  #8
Medlem
tryffs avatar
”Telebutikens affärsidé är att skräddarsy helhetslösningar beträffande produkter och service för företag och privatkunder.”

Det är är ingen affärside utan bara massa ordbajs. Starta absolut inget företag förrän du förstår vad en affärside är.

"Reparera folks cyklar" är en affärs ide.
Citera
2013-05-21, 07:46
  #9
Medlem
Tokfaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskpankaka
Det är ok för en affärsidé att vara vag den ska ju endast förklara övergripande vad versamheten syllar med man behöver inte ge bort allt för mycket detaljer.
Blandar du inte ihop affärsidé med bolagsordningens verksamhetsbeskrivning?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback