Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2016-01-11, 21:57
  #25
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexad
Har letat ett tag nu efter en gjutjärnsgryta, läst runt lite och ifall man vill göra långkok med exempelvis vin bör det inte vara "bar" gjutjärn på insidan utan en emalj.
Har därför letat runt lite och funnit några men prisklasserna är lite väl höga (1500 - 200 kronor). Vill gärna ha en som låg runt 5 liter, det kan ju hända att jag lagar mat till mer än 2 personer och då är det bra om man har en gryta som rymmer mat till fler.
Verkar vara rea lite överallt på Gense 4,25 liters gjutjärnsgryta. Billigast verkar vara på let´s deal för 599 kronor: http://letsdeal.se/deal/2949780

Jag undrar om grytan är värd det priset eller om exempelvis Staub håller så pass bättre klass att det är värt att lägga cirka 2000 kronor på en sådan 5-litersgryta. Finns det andra alternativ som håller hög klass i 1200-1500 kronors klassen som är emaljerad?

Beroende på vilken typ av långkok du planerar göra så kan en slowcooker vara ett bra alternativ.
Citera
2016-01-11, 22:16
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Beroende på vilken typ av långkok du planerar göra så kan en slowcooker vara ett bra alternativ.

Gillar idéen med gjutjärnsgryta. Det känns mer som en livstidspartner än en slow cooker. Sen verkar det som om man ska ha en slow cooker att räkna med kommer man upp i liknande pris som en gjutjärnsgryta?
Citera
2016-01-12, 07:18
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexad
Jag undrar om grytan är värd det priset eller om exempelvis Staub håller så pass bättre klass att det är värt att lägga cirka 2000 kronor på en sådan 5-litersgryta. Finns det andra alternativ som håller hög klass i 1200-1500 kronors klassen som är emaljerad?

Jag tycker det verkar vara mer regel än undantag att Le Creusets 4 L-grytor säljs för runt 1200-1300 kr, man ser dem prissänkta stup i kvarten i olika husgerådsaffärer. Just nu säljer Bagaren&Kocken några färger för 1395 kr (Kök Etc säljer f.ö. en 3,8 L Staub-gryta för 1199 kr). Le Creuset har några outletbutiker också, bla på Freeport i Kungsbacka där man kan hitta en del bra priser. Tyvärr springer priset iväg snabbt om man behöver en större gryta än 4,2 L för de större är nästan aldrig på rea.

Jag har en rund 4 L Le Creuset och tycker den är fantastisk men jag kan inte avgöra om den är bättre eller sämre än något annat märke. Jag har använt min till allt från köttfärssås tilll pulled pork och söndagsstek, nästa experiment blir att baka i den.
Citera
2016-01-24, 16:46
  #28
Medlem
Driver82s avatar
Le Creuset och Staub är de jag kör med.

Svårt att säga vem jag föredrar, det beror på dagsform och vad man lagar.
Boeuf Bourguignon brukar jag tillaga i min runda Staub 3,8 liter, medan jag brukar göra kycklinggryta i min 4l Le Creuset t.ex.

8 liters Staub (oval) använder jag till julskinka, kalkon och annat. Sen har jag små Le Creuset cocotter runda på 0,8 liter eller vad det är till små grönsakstillbehör och sånt.
Citera
2016-01-25, 12:09
  #29
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
OBH Nordicas lättvikts gjutjärnsstekpannor är väldigt bra vill jag säga. Nog de bästa stekpannor jag använt, har slutat använda mina teflonpannor.
Citera
2016-02-02, 00:01
  #30
Medlem
DEVGRUs avatar
Chasseurs grytor är också väldigt bra.
Citera
2017-09-09, 16:01
  #31
Medlem
En aning off topic, kanske, men jag hittar inget ämne till min fråga, så jag frågar här.

Tydligen ska man inte använda hög temperatur när man använder en emaljerad gjutjärnsgryta. Har sett rekommendationer om att använda låg till mellanhög värme när man lagar mat i den.
Innebär det då att jag ska ha max 3 på min sexskalig spis, eller kan man sträcka sig på även en 4?
Tar det längre tid att laga t.ex. en korvgryta än med en vanlig stålkastrull? Är det dubbla tiden då, eller tar det ännu längre?

Hittar ingenstans info om att laga mat i emaljerad gjutjärnsgryta! De är kanske inte så vanliga längre.

Tack för svaret redan i förväg! Jag vet att det finns kunnigt folk på forumet.
Citera
2017-09-13, 11:18
  #32
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avaraharava
En aning off topic, kanske, men jag hittar inget ämne till min fråga, så jag frågar här.

Tydligen ska man inte använda hög temperatur när man använder en emaljerad gjutjärnsgryta. Har sett rekommendationer om att använda låg till mellanhög värme när man lagar mat i den.
Innebär det då att jag ska ha max 3 på min sexskalig spis, eller kan man sträcka sig på även en 4?
Tar det längre tid att laga t.ex. en korvgryta än med en vanlig stålkastrull? Är det dubbla tiden då, eller tar det ännu längre?

Hittar ingenstans info om att laga mat i emaljerad gjutjärnsgryta! De är kanske inte så vanliga längre.

Tack för svaret redan i förväg! Jag vet att det finns kunnigt folk på forumet.

Det finns ganska liten korrelation mellan hur varm din panna är och vilket effektläge din spis står på.
En tom panna på 3:an blir snabbt varmare än en full gryta där du precis har vräkt ner 2kg kallt kött och spisen står på full effekt. För att inte prata om en panna som är full med vätska: vätskan, och därmed grytan, blir inte varmare än hundra grader oavsett effektläge.

Om pannan är för kall ökar du effekten - om den är för varm minskar du effekten.

Frågan är snarare hur du lär dig att reglera effekten - för det måste du göra. Jag använder framför allt hörsel och luktsinne för att avgöra hur varm pannan är.
__________________
Senast redigerad av madtop 2017-09-13 kl. 11:27.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback