Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-16, 13:53
  #1009
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuprum
Samt så verkar de lite farligt att korsfästa en kättare, finns inte risken att folk drar liknelser med Jesus? I en värld där kyrkan behåller ordning bl. a genom att motverka spridningen av falsk tro så verkar de lite kontraproduktivt att riskera jämställa en kättare med Jesus i ögonen på folk man vill ska fortsätta vara dogmatiskt kristna.

Fast korsfästningen var väl mer en bestraffning ? Jag menar, kristen symbol ifrån början var inte ens korset, var väl fisken och liknande?
Citera
2014-04-16, 20:20
  #1010
Medlem
Cuprums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quezen
Fast korsfästningen var väl mer en bestraffning ? Jag menar, kristen symbol ifrån början var inte ens korset, var väl fisken och liknande?

Ja, utfört av hedniska romare. Romarna slutade med korsfästning när de blev kristna. Konstantin den store avskaffade korsfästning för att vörda Jesus, och då hade inte ens Romarriket blivit officiellt kristet ännu (men på mycket god väg). Om romarna redan gjorde den kopplingen under slutet av 300-talet, så kanske saxarna i England också hade en liknande syn på korsfästelse 400 år senare.
Citera
2014-04-18, 09:53
  #1011
Medlem
escilichiss avatar
Vad är det för fel på ungen? Stump på benet?
Citera
2014-04-18, 10:23
  #1012
Medlem
putteH_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av escilichis
Vad är det för fel på ungen? Stump på benet?

Boneless!
Citera
2014-04-18, 10:39
  #1013
Medlem
Ivar the...

Förstår inte vad Ragnar håller på med. Skickar bud till kungen om att de återvänt och struntar i att diskutera med de andra. Varför inte attackera med en gång? Nu ger han kungen tid till att samla ihop en armè. Kungen visade med all tydlighet att han inte är att lita på när han sist överföll kung Horiks läger.
Citera
2014-04-18, 11:22
  #1014
Medlem
wizzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaschochTage
Ivar the...

Förstår inte vad Ragnar håller på med. Skickar bud till kungen om att de återvänt och struntar i att diskutera med de andra. Varför inte attackera med en gång? Nu ger han kungen tid till att samla ihop en armè. Kungen visade med all tydlighet att han inte är att lita på när han sist överföll kung Horiks läger.
Ragnar vill ha tillbaks sin munk i bra skick för han är kär i honom eller nått
Det är därför han går den fredliga vägen.
Citera
2014-04-18, 15:12
  #1015
Medlem
vassapennans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaschochTage
Ivar the...

Förstår inte vad Ragnar håller på med. Skickar bud till kungen om att de återvänt och struntar i att diskutera med de andra. Varför inte attackera med en gång? Nu ger han kungen tid till att samla ihop en armè. Kungen visade med all tydlighet att han inte är att lita på när han sist överföll kung Horiks läger.

I tidigare avsnitt verkar Ragnar mer intresserad av att bruka jorden i nya landet än krig och plundring. Kanske ser han långsiktigt och vill upprätta koloni därborta, därav behöver han allians med kungen. Rent historisk köptes vikingarna som legosoldater och stred för deras kungar.

Tycker fortfarande Lagertha får för stor plats i serien då hon passar så fruktansvärt dåligt i rollen som krigare. Hennes trovärdighet som Jarl är helt åt helvete. Bäst i avsnittet var den nya slampiga bruden i hovet,, mjauu
Citera
2014-04-18, 15:35
  #1016
Medlem
wizzmans avatar
När Rollo och Bjoern slogs på stranden fick Bjoern två snitt ett på magen och ett på armen i nästa frekvens var dom som bortblåsta
Citera
2014-04-18, 16:33
  #1017
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wizzman
När Rollo och Bjoern slogs på stranden fick Bjoern två snitt ett på magen och ett på armen i nästa frekvens var dom som bortblåsta

Jag tror det var medvetet, snittet i magen såg ju riktigt allvarligt ut. Tror mest att det var så det gick till i "fantasin" då dom inte vill skada varandra då dom tränar.
Citera
2014-04-18, 16:39
  #1018
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingenperson
Jag tror det var medvetet, snittet i magen såg ju riktigt allvarligt ut. Tror mest att det var så det gick till i "fantasin" då dom inte vill skada varandra då dom tränar.

Citat:
Ursprungligen postat av wizzman
När Rollo och Bjoern slogs på stranden fick Bjoern två snitt ett på magen och ett på armen i nästa frekvens var dom som bortblåsta

Jag har för mig att snitten var väldigt ytliga. De satt dessutom vid vattnet så det kunde snabbt tvättas bort. Har för mig att man vid träning använde andra vapen som inte var lika vassa, eller är jag helt ute och cyklar nu?

Börjar bli riktigt trött på Ragnar som alltid tror att han står över de andra och så ska han alltid småle oavsett situationens allvar.
__________________
Senast redigerad av laserpoint 2014-04-18 kl. 16:41.
Citera
2014-04-18, 17:00
  #1019
Medlem
kthxbyelols avatar
Bara jag som irriterar mig på att de har gjort så att det verkar skära sig mellan Floki o Ragnar, nog må Ragnar vara dryg men han och Floki ska i min värld vara oskiljbara. Blir irriterad på allt pga en sådan grej
Citera
2014-04-18, 17:26
  #1020
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaschochTage
Ivar the...

Förstår inte vad Ragnar håller på med. Skickar bud till kungen om att de återvänt och struntar i att diskutera med de andra. Varför inte attackera med en gång? Nu ger han kungen tid till att samla ihop en armè. Kungen visade med all tydlighet att han inte är att lita på när han sist överföll kung Horiks läger.

Ragnar är nog väl medveten om att England (...dåtidens Angland/Anglo-saxernas land) var delat i små riken, och han kanske ville samarbeta med Ecbert?

Jag menar, flertal vikingar, ca 50 år senare, med Ivar Boneless, ungen i serien, och hans vikingar valde att börja bosätta sig i England.
Och ca 150 år senare satt en Dansk kung på tronen, Knut den store.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback