Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-28, 18:52
  #1369
Medlem
wizzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quezen
På tal om språk, kallades inte vikingaspråket för "danska" på den tiden? har för mig att saxarna kallade det för "dane" språket dvs. Alltså, på engelska översattes deras ord till "dane" - minns inte ursprungsordet.
Dom snackade typ som dagens Islänningar nästan helt omöjligt att begripa.
Citera
2015-03-01, 12:46
  #1370
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wizzman
Dom snackade typ som dagens Islänningar nästan helt omöjligt att begripa.
Absolut, men har för mig att vissa engelska ord som: syster = sister och kniv= knife, härstammar ifrån vikingarna. Så vissa ord lär väl ha varit snarlika även idag.
Citera
2015-03-02, 00:13
  #1371
Medlem
finns det belägg för att vikingar höll på med avhuggna huvuden på det sättet? fick jobbiga is-vibbar det senaste avsnittet...
Citera
2015-03-02, 07:39
  #1372
Medlem
Pickmylussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tsaritsan
finns det belägg för att vikingar höll på med avhuggna huvuden på det sättet? fick jobbiga is-vibbar det senaste avsnittet...
Fanns väl säkert några som höll på med det.... ser inget problem med det? Varför skulle de respektera några anglosaxer, eller vafan de nu klassas som....



Dock blir det mer och mer uppenbart att det är en riktig b-produktion vi har att göra med. Kollade inte ens klart på senaste avsnittet.

Kan sträcka mig till att det är en "bra b-produktion."
Citera
2015-03-02, 08:07
  #1373
Medlem
putteH_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pickmylussy
Fanns väl säkert några som höll på med det.... ser inget problem med det? Varför skulle de respektera några anglosaxer, eller vafan de nu klassas som....



Dock blir det mer och mer uppenbart att det är en riktig b-produktion vi har att göra med. Kollade inte ens klart på senaste avsnittet.

Kan sträcka mig till att det är en "bra b-produktion."

Haha tack för att du tänker på mig. Du får tycka precis vad du vill. Men kan du inte utveckla istället vad du tycker är en b-produktion? så går det att ta dig mer seriöst
Citera
2015-03-03, 14:55
  #1374
Medlem
Påtal om språk. Det känns förvirrande när de blandar språken. I avsnitt ett(Säsong 3) när de sitter vid bordet tillsammans med King Ecbert, så pratar Ecbert engelska och Athelstan översätter till vikingarnas språk. I avsnitt två pratar Lagertha engelska och munken översätter till Ecbert's språk.


EDIT: Läste någon sida längre bak nu efter och där fanns väl någon förklaring. Jag kan förstå att de hoppar mellan vilka som pratar engelska, men när vikingarna och Ecbert pratar med varandra, så kan de väl hålla sig till att enbart en av dessa pratar engelska till den andra.
__________________
Senast redigerad av g3n3ral 2015-03-03 kl. 14:57.
Citera
2015-03-04, 14:02
  #1375
Medlem
Pa tal om slagscenen i avsnitt 1. Jag har for mig att jag hort om det slaget i ngn historia dokumentar och att det faktiskt skedde sadar med snorungen som tvingades hjalplost se pa medans morbrorn blev slaktad. Varfor de stallde upp arméerna pa det viset har jag ingen aning om dock.
Citera
2015-03-04, 14:16
  #1376
Medlem
putteH_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av veverkoi
Pa tal om slagscenen i avsnitt 1. Jag har for mig att jag hort om det slaget i ngn historia dokumentar och att det faktiskt skedde sadar med snorungen som tvingades hjalplost se pa medans morbrorn blev slaktad. Varfor de stallde upp arméerna pa det viset har jag ingen aning om dock.

Intressant. Ja det måste finnas någon "tanke" bakom det iallafall.
Citera
2015-03-04, 15:55
  #1377
Medlem
Pickmylussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lusen88
Otroligt att Lagartha är 37 år på riktigt. Vilken skönhet alltså.

Hon kan ju lika väl vara yngre än 25 år.
Tight!
Citat:
Ursprungligen postat av veverkoi
Pa tal om slagscenen i avsnitt 1. Jag har for mig att jag hort om det slaget i ngn historia dokumentar och att det faktiskt skedde sadar med snorungen som tvingades hjalplost se pa medans morbrorn blev slaktad. Varfor de stallde upp arméerna pa det viset har jag ingen aning om dock.
Jaha det var som fan. Trodde seriöst de hade stageat slaget och det blev väl lite fel då.....
Citat:
Ursprungligen postat av putteH_
Haha tack för att du tänker på mig. Du får tycka precis vad du vill. Men kan du inte utveckla istället vad du tycker är en b-produktion? så går det att ta dig mer seriöst

Kanske är jag som lessnat på serien och utvecklingen bara. Men dessa saker har väl legat och pyrt under ytan ett par avsnitt nu.
Citera
2015-03-04, 16:23
  #1378
Medlem
putteH_s avatar
.

Citat:
Ursprungligen postat av Pickmylussy

Kanske är jag som lessnat på serien och utvecklingen bara. Men dessa saker har väl legat och pyrt under ytan ett par avsnitt nu.

Ok, tycker det är intressant med språket även om det kan bli en aning rörigt ibland även om man förstår vad dem vill framföra. Men för mig är det inget problem i det stora hela. Förstår dock vad du menar.

Slagen håller jag faktiskt med dig om. Engelsmännen framför allt som alltid bara rusar rakt in. i avsnittet 1 från denna säsong så kunde dem typ stått kvar med sin egen Sköldmur och regnat pilar på vikingarna samtidigt som dem rushade ner mot vikingarna alternativt stå kvar hela tiden och bildat en stark defensiv. Annars är slagen snyggt gjorda rent tekniskt. Alltid en fröjd att se, men logiken bakom vissa slag är under all kritik, absolut.

Jag gillar historia i all form, sen är inte denna serie ens i närheten av historisk men den bygger på vikingar och många grejer stämmer i serien precis som saker inte stämmer så för mig är det bara ren fröjd att se oavsett.
Citera
2015-03-04, 20:14
  #1379
Medlem
"Vikings' Kevin Durand: The 'Enchanting' Wanderer 'Definitely Leaves His Mark'"

http://tvline.com/2015/03/04/vikings...anderer-siggy/
Citera
2015-03-04, 22:05
  #1380
Medlem
putteH_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
"Vikings' Kevin Durand: The 'Enchanting' Wanderer 'Definitely Leaves His Mark'"

http://tvline.com/2015/03/04/vikings...anderer-siggy/

Haha han har lite fel där. Han säger att han kommer in när dem är i Frankrike, men det stämmer ju inte :P
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback