Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-01-29, 14:13
  #1
Medlem
Hej!

Jag sitter på en Acer Aspire Timeline U och när jag kopplar in ett headset (just nu ett par Iphonelurar på tåget) så kan jag lyssnar på Spotify i upp till fem minuter. Helt plötsligt dör ljudet (för alla applikationer) och det enda sättet att lösa det är att dra ur och koppla in headsetet igen.

Ljudet fungerar felfritt när jag inte har några hörlurar inkopplade och tiden mellan inkopplande och ljudavstängning varierar till synes mönsterlöst.

Vad kan vara galet?

(I Ljudkontrollpanelen så har jag dessutom indikerade ljudvolymer trots att jag inte har något reellt ljud, så datorn verkar "tro" att saker och ting fungerar som det ska. Problemet är oberoende av headset så det är inte lurarna det är fel på heller. Spotify var bara ett exempel; problemet gäller även för t ex. VLC. Senaste gången klarade jag mig bara i nio sekunder.)
Citera
2013-02-11, 22:48
  #2
Medlem
Problemet kvarstår fortfarande, så jag hade verkligen uppskattat om någon skulle kunna hjälpa mig. Jag är inte jättesugen på att formatera datorn, men jag förmodar att det snart är enda alternativet. Poängen med datorn försvinner litegrann om jag inte kan isolera ljudet till mig själv.
Citera
2013-02-12, 10:48
  #3
Medlem
benjipods avatar
Tja drivrutiner är ju alltid en bra sak att kolla upp. Annars var detta lite överkurs för mig tyvärr
Citera
2013-02-14, 09:47
  #4
Medlem
Är det samma fel för olika hörlurar du har testat? Om det är så kan en formatering kanske hjälpa dig, kan ju vara så att själva hörlursporten har tagit skada och det är där felet ligget.
Citera
2013-11-17, 17:59
  #5
Medlem
Lägesuppdatering:

Jag har nu gjort en fullständig formatering av datorn och har kvar Windows 7 som mitt OS. Jag har denna gång inte laddat ner några drivrutiner för ljudet, men problemet kvarstår. (Det verkar alltså drivrutinsoberoende, även om jag ska försöka igen)

Mitt 3.5mm-uttag fungerar inte. Jag får ljud under ett kort ögonblick, vilket registreras i kontrollpanelen och ljudreglagen, men efter någon sekund (nu är vi nere på två-tre), så dör ljudet helt utan förvarning. Symtomen är de samma och enda lösningen är fortfarande att dra ut och sätta in mina hörlurar igen. Denna gång är det andra hörlurar och VLC som program. Idé någon? Eller måste jag lämna in skiten?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback