Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2013-01-29, 23:46
  #25
Medlem
missmossbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WoWarn1991
Du kan bli beroende av cannabis.
Men det är bra mycket svårare än att bli beroende av nikotin.

Nu blir det så där igen, vem ska jag tro på..? En del säger en sak och andra en helt annan.. Är du själv beroende av det eller hur vet du detta?
Citera
2013-01-30, 18:20
  #26
Medlem
MrSvamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missmossberg
Nu blir det så där igen, vem ska jag tro på..? En del säger en sak och andra en helt annan.. Är du själv beroende av det eller hur vet du detta?

Återigen, fysiskt beroende är omöjligt att dra på sig. Talar man om beroende gällande cannabis så är det psykiskt/mentalt beroende vilket de flesta av oss redan konstaterat vara ofarligt så länge man har ett någorlunda starkt psyke.
Citera
2013-01-30, 19:45
  #27
Medlem
Psysiskt beroende kan man bli ja. Tycker cigaretter är svårare att sluta med än lite röka..har haft uppbehåll på cb i 10 månader nu efter ett längre långvarigt bruk och första dagarna var väl lite kämpiga svårt att sova,rastlös,sugen på en gås mm. Inga som helst problem kräver bara lite självdisciplin
Citera
2013-01-30, 21:42
  #28
Medlem
benjipods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missmossberg
Jag reagerar inget större på folk som är alkoholpåverkade, eftersom jag själv dricker och vet hur man blir. Jag förstår ju själv att jag tycker dom blir konstiga för att jag inte vet hur det är liksom. Men kompisar som jag har träffat alkoholpåverkade har inte alls bettet sig på samma sätt när de varit påverkade av detta. Därför känns det som att man inte blir likadan som med alkohol.

Det klart jag har funderat på att testa det, men jag är så jävla nojig och rädd för allt så jag skulle nog inte våga. Vet många som har åkt fast och det har aldrig slutat bra. Jag har pratat om detta med min mamma eftersom hon testade några gånger när hon var yngre. Men jag vet att hon skulle bli väldigt arg och ledsen om jag gjorde det, och jag får så dåligt samvete för allt så jag skulle aldrig kunna hålla tyst om det.. Och vart skulle jag vara, men vem och hur skulle jag få tag på det? Nu är ju detta ett problem för mig eftersom jag inte vet ett skit.. Men det känns ändå som att jag skulle bli så rädd så jag skulle gå till polisen med mig själv nästan..

Nej ruset med cannabis är inte detsamma som med alkohol, olika substanser olika rus. Sockerkick är även det ett rus men toleransen för det bygger man ju förvisso upp rätt snabbt
Värt att nämna att jag föredrar cb över alkoholruset, har mer kontroll över vad jag gör med cb och känslan är mycket skönare i min åsikt

Be din pojkvän fixa om du nu skulle känna för att testa det någon gång, på ett tillfälle där du kan röka inomhus och ventilera väl efteråt så ska nojjan om att bli tagen försvinna gentemot om du skulle rökt utomhus

Var din moder särskilt glad över dig första gången du drack? Alla beslut ska inte behövas ta i akt med föräldrar, lite det som att vara vuxen betyder (Vet dock inte din ålder men antar att du är 18+)
Citera
2013-01-30, 22:16
  #29
Medlem
papperskulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvamp
Återigen, fysiskt beroende är omöjligt att dra på sig. Talar man om beroende gällande cannabis så är det psykiskt/mentalt beroende vilket de flesta av oss redan konstaterat vara ofarligt så länge man har ett någorlunda starkt psyke.

Värt att nämna är att ett tidigare starkt psyke kan ändras till ett svagt pga cannabisen.
Citera
2013-01-30, 23:26
  #30
Medlem
MrSvamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperskula
Värt att nämna är att ett tidigare starkt psyke kan ändras till ett svagt pga cannabisen.

Det är emellertid sant. Om man tittar på en persons tidigare vanor gällande andra psykiskt beroendeframkallande saker kan man ju bilda sig en uppfattning i alla fall. Men det är som du säger. Jag och mina vänner har dock lyckats hålla oss på en rimlig nivå sen vi började
Citera
2013-01-31, 00:42
  #31
Medlem
jag känner att jag oftast röker för jag inte har något att göra. när jag bodde hemma där man kände folk så gillade jag cannabis minst lika mycket men hade saker att göra oftast och då rökte jag mest på kvällarna. nu när jag har flyttat utomlands så känner jag inte så många och är jag ledig från jobbet så röker jag mest, dagen blir inte så rolig annars. men jag har haft uppehåll många gånger och det var inga problem mer än att man hade lite problem med att somna på kvällarna och att dagarna kändes allmänt gråa.
Citera
2013-01-31, 01:03
  #32
Medlem
Folkess avatar
När man undersökt hur utbrett beroende av olika droger enligt ett standard av kriterier och jämför med varandra har man kommit fram till att av de som någon gång testat ser riskerna ut att bli beroende ut såhär:

Cannabis: 9% Alkohol: 15% Kokain: 17% Heroin: 23% och nikotin: 32%

Sen får man ju komma ihåg att beroende är olika farligt helt beroende på vad konsekvenserna av ett beroende är. Kaffe är t.ex mer beroendeframkallande än cannabis, men påverkar inte människors liv i samma utsträckning. Nikotinberoende genom ciggaretter är definitivt mer fysiskt farligt men har mindre påverkan på vilka livsval en person väljer än cannabisberoende.

Men det finns en annan skala som också man får ta hänsyn till och det är hur vanebildande en drog är utan att vara beroendeframkallande. Det är många cannabisrökare som inte utvecklar ett beroende i en medicinsk mening men gör ett medvetet val låta andra delar av livet långsamt hamna i skymundan. Just genom att man kan röka cannabis relativt ofta och vara helt funktionell i sin vardag och sätta en guldkant på tillvaron utan att bli bakfull i stort sett är det lätt att mista det långsiktiga perspektivet och ignorera alla små kompromisser man gör under vägens gång. För att till sist finna sig på en väg i livet man verkligen inte tänkt sig ta.

Det är definitivt farligare psykiskt, fysiskt och på alla tänkbara sätt att dricka alkohol 1 gång gentemot att röka cannabis en gång. Men om du frågar ett antal personer som dricker alkohol 5 gånger i veckan om de förstår att det är dåligt för dem så skulle i stort sett varenda svara ja på den frågan. Frågar du samma sak till ett antal cannabisrökare kommer det vara betydligt fler som vägrar erkänna att cannabis överhuvudtaget påverkar dem negativt.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback