Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-14, 18:40
  #229
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ponly
Tack för svaren Fri.
Det skulle också var intressant att veta hur denna lutning åstadskoms för satelliterna i slutet på 1950-talet, var det med hjälp gyroskop (tröghetsnavigering)?
Vilken lutning menar du? Att över huvud taget skicka dem åt rätt håll, alltså att raketen ska veta var den är och åt vilket håll den ska styra under uppskjutningen brukar ske än idag med tröghetsnavigering och så även i raketteknikens barndom såsom på gamla V-2:an (där ihop med magnetkompass). Här är en gammal man som berättar om gamla gyroskop på gamla raketer och lite bilder på dessa: https://www.youtube.com/watch?v=la4-F93ADw8

Raketerna styrs antingen med fenor i atmosfären eller om man ska utanför atmosfären eller för att få bättre styrverkan än med bara fenor så riktas raketstrålen antingen med små roder av grafit som sitter på dysans insida (där är det hett så in i helvete, därav grafit som tål väldigt hög temperatur) eller genom att vrida hela dysan med brännkammare.
__________________
Senast redigerad av skunkjobb 2015-02-14 kl. 18:42.
Citera
2015-02-14, 18:46
  #230
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
[...] Rymdfärjan kanske använde aerodynamik?

[...]
Jag är inte säker på om de använde aerodynamik, alltså rymdfärjans roder något under uppskjutningen. Jag vet i alla fall att de tre huvudmotorerna var styrbara (man ser hur hela härligheten gungar några sekunder före start då man testar vridsystemet) och då fanns det nog ingen anledning att engagera rodren utan motorerna tog hand om all riktningsändring under uppskjutningen skulle jag tro. På vägen ned genom atmosfären däremot så var det dags för rodren att börja jobba.
Citera
2015-02-14, 22:28
  #231
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag är inte säker på om de använde aerodynamik, alltså rymdfärjans roder något under uppskjutningen. Jag vet i alla fall att de tre huvudmotorerna var styrbara (man ser hur hela härligheten gungar några sekunder före start då man testar vridsystemet) och då fanns det nog ingen anledning att engagera rodren utan motorerna tog hand om all riktningsändring under uppskjutningen skulle jag tro. På vägen ned genom atmosfären däremot så var det dags för rodren att börja jobba.

0.56 in?
Citera
2015-02-14, 22:49
  #232
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
0.56 in?
Vicket vackert foto!
Nog blandade man inte in roder i uppskjutningen. Det är en kort stund och i låg fart en raket finns i tjock nog atmosfär. Samma motorer ska nu användas i SLS, bokstavligen samma, färdigtillverkade som står i lagret ursprungligen avsedda för rymdfärjan, men 4 istället för 3 åt gången. Motorn ska omdesignas för den behöver inte längre vara återanvändningsbar när tillverkningen av den återupptas.

Varje rymdfärja var som tre uppskjutningar i en. Dels minst lika mycket last till omloppsbana som den idag största raketen kan bära. Dels 7 astronauter med gott om svängrum som i en liten rymdstation under sina upp till 17 dygn i omloppsbana. Ingen annan raket har skickat upp mer än 3 astronauter på en gång. Ändå blev den bara en skugga av vad den hade hoppats bli.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback