Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-01-28, 10:37
  #1
Medlem
Middlemans avatar
Förbud att sälja bla kaliumperklorat i högre koncentrationer än 40% och rapporteringskydighet för inköp av kaliumnitrat? Ja det är vad jag kan utläsa i alla fall.

Frågan verkar ha diskuterats tidigare (https://www.flashback.org/t1895349)
men är det nu alltså beslutat? Någon med lite mer kunskaper i EU-rätt än vad jag har kanske vill uttala sig?

Det står både om "lagstiftningsresolution" och "EUROPAPARLAMENTET OCH EUROPEISKA UNIONENS RÅD HAR ANTAGIT DENNA FÖRORDNING"

Läs själva här:
http://www.europarl.europa.eu/sides/...SV&language=SV

Blir det bestämmelser för försäljning eller lag med straff? Har inte lusläst dokumentet men det nämns om påföljder som ska vara kännbara..
Hur tror ni framtiden kommer se ut för hobbypyrotekniker? Nån som tänker tänker hamstra?
Citera
2013-01-28, 10:51
  #2
Medlem
om du inte kan få tag på det äre väl bara att blanda eget?
Citera
2013-01-28, 18:02
  #3
Medlem
Förbannat trist att vi med intresse för kemi och pyroteknik ska begränsas på det här sättet. Kemikalier verkar få det att krypa i brallorna på politiker. Intresset för kemi är väl så litet bland vanligt folk att det bara är knarktillverkare, skäggiga terrorister och norrmän med feta issues som förknippas med kemikalier.
Vilket förstås också underlättar för politikerna att förbjuda allt, ingen märker något ändå.

Antogs förordningen redan 2009, eller lades den bara fram då?
Kort och gott, gäller den redan nu?
Citera
2013-01-28, 18:28
  #4
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fantomgeten
Förbannat trist att vi med intresse för kemi och pyroteknik ska begränsas på det här sättet. Kemikalier verkar få det att krypa i brallorna på politiker. Intresset för kemi är väl så litet bland vanligt folk att det bara är knarktillverkare, skäggiga terrorister och norrmän med feta issues som förknippas med kemikalier.
Vilket förstås också underlättar för politikerna att förbjuda allt, ingen märker något ändå.

Antogs förordningen redan 2009, eller lades den bara fram då?
Kort och gott, gäller den redan nu?

Den gäller inte nu men kommer att gälla i alla EU-länder senast fr.o.m. 2015. Satans EUSSR
Citera
2013-01-28, 19:23
  #5
Medlem
Tråkigt med ännu fler begränsningar, visserligen är de väl vettiga då man tänker efter, folk borde inte ha tillgång till att göra sprängämnen. Men samtidigt så tar det bort all möjlighet att försöka ge sig in på pyroteknik - oavsett hur seriös man är.

Känns ganska elakt då de flesta terrorister etc inte direkt har flash eller övriga LE som huvudfokus då de vill spränga något, detta förslag är endast för att ta bort all form av pyrotekniker.

Ifall det fortsätter i den här takten, först lagen om max 75g i varje pjäs och nu det här, skulle gissa på att all form av fyverkeri för allmänheten är slut vid 2020-2025.

Dock tror jag inte det blir någon jättestor skillnad för hobby-pyros. De flesta har ju trots allt inget tillstånd och bryter därmed mot lagen. Största skillnaden blir väl att tillgången minskar = svårare att få tag på... och högre priser .

Aja, får väl försöka bli tillräckligt bra för att bli proffs! Har ju trots allt 3 år på mig .
Citera
2013-01-28, 21:10
  #6
Medlem
xanax99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nuclearninja456
Dock tror jag inte det blir någon jättestor skillnad för hobby-pyros. De flesta har ju trots allt inget tillstånd och bryter därmed mot lagen. Största skillnaden blir väl att tillgången minskar = svårare att få tag på... och högre priser


Nja den stora skillnaden är att en del av dina kemikalieinköp(vilka står i förslaget men läs hela för det gäller inte bara dessa kemikalier i dess rena form) registreras i 5 år och stoppas en stor fin påse av något 4 år in på registreringen slår de upp dig och ser dina ackumulerade inköp.
Sedan kan man ju undra, om man köper fler saker i samband med något som skall registreras åker de andra kemikalierna med i registreringen dom med då, hur kommer registreringen fungera praktiskt.

Det finns tusen frågor som ploppar upp....
Citera
2013-01-28, 22:00
  #7
Medlem
Forzos avatar
Då blir ju givetvis följdfrågan; hur tillverkar man lättast kaliumnitrat från icke-registreringspliktiga ämnen?

Även NaNO3 blir registreringspliktigt förresten så då lär väl Santa Marias salpeter försvinna från ica. Även aceton stod med på listan...

När ska politikerna förstå att en målmedveten terrorist ändå får tag på saker att ha ihjäl andra med, sånt här försvårar bara för vanliga relativt laglydiga människor
Citera
2013-01-31, 16:36
  #8
Medlem
Lutar åt att vi måste börja jobba aktivt för att få fram tillstånd så att vi kan köpa ärligt och lagligt det vi behöver, USA har rätt stränga regler i flera delstater men där går det i alla fall få tillstånd att bedriva pyro på hobbynivå.

Jag har personligen inget emot registrering om det innebär att jag slipper bli behandlad som en kriminell tomte, dom som arbetar med sprängningsarbeten har haft denna problematik i 20 år nu och det har i alla fall mynnat ut i ett system där man kan läsa in en licens och sedan skapa en säker förvarning som blir godkänd av myndigheterna.
Citera
2013-02-01, 06:10
  #9
Medlem
Razermannens avatar
Egentligen inget problem i sig, förbud får dom hålla på med så gott dom vill. Den som vill kan utan större svårigheter importera vad som behagar utanför regimens gränser.
Följden blir snarare att tvivelaktiga kemikalier kommer föras in, problem med svarthandel osv osv.
Bättre vore att förenkla pyrohobbiesternas möjligheter att få utöva sin hobby, men med viss grundläggande utbildning.

Sluta med pyroteknik det kommer jag då inte göra, vet jag att beskedet är stämmer så hamstrar jag hundratals kilo av allt.
Citera
2013-02-02, 16:52
  #10
Medlem
Middlemans avatar
Vad jag undrar är ifall det blir OLAGLIGT och straffbelagt om man tex köper pyrokemikalier över nätet från länder inom eller utanför EU. Alltså om det blir samma grej som att köpa droger över internet tex. Eller blir det bara en BESTÄMMELSE om att det inte får säljas till privatpersoner?

LITE OT: Ja de seriösa pyroteknikerna borde kunna få ett tillverkningstillstånd. Men kraven är mycket tuffa, av vad jag kan se på MSB:s hemsida. Dessutom har jag hört att ett tillverkningstillstånd kostar 20.000 kronor - PER ÅR! Be mig inte ange källa för det minns jag inte...den som vet säkert får gärna kommentera.
Citera
2013-02-12, 21:56
  #11
Medlem
Middlemans avatar
Nu är det klart. Träder i kraft 2 september 2014. Bland annat Kaliumperklorat får då säljas endast till den som har tillstånd. Men notera att varken bariumnitrat eller bariumklorat (inte för att jag vill jobba med klorater men ändå) finns på listan. Inte heller pyrotekniskt användbart aluminiumpulver.


http://eur-lex.europa.eu/JOHtml.do?u...39:SOM:SV:HTML
__________________
Senast redigerad av Middleman 2013-02-12 kl. 21:58.
Citera
2013-02-13, 03:23
  #12
Medlem
simme-MFs avatar
vilken typ av licens kommer man behöva för att ha tillstånd att införskaffa de klassificerade ämnena?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback