Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-01-27, 17:03
  #1
Medlem
Borje56s avatar
Tjenare en polare och jag tänkte bygga en risvase i en lite sjö där vi bor. vi har aldrig gjort det förr och söker därför hjälp här, det vi undrar är vilket träslag man ska ha, vilket djup denska ha och om man ska binda ihop den samt fästa sänke i den

tack i förväg för svar // Borje56
Citera
2013-01-28, 21:22
  #2
Medlem
Kadeks avatar
Hej!

Titta in den här sajten

http://www.rekofiske.se/bygga_vase.php

Lycka till

Kadek
Citera
2017-01-30, 19:10
  #3
Medlem
Atlas.s avatar
Kommer inte ut på isen nu så har samlat grankvistar och knutit dessa i stenar.

Från land har jag sedan hystat ut dessa på isen i väntan på att de skall sjunka igenom.

Vad tror ni om det? Blir ju inga monstervasar likt vissa på Google.

Det får bli som det blir, ett impulsivt experiment.
Citera
2017-01-30, 23:52
  #4
Medlem
Atlas.s avatar
Kom fram till att jag skall bygga en form av slädar istället.

(Med hänsyn till utgång från land).

Kommer väl vid kanten av isen att ladda upp så gott tryck det går och skjuta ut
dessa över isen. Bör nog lyckas få ut dem runt 15 meter tycker jag.
Citera
2019-05-19, 10:40
  #5
Medlem
zaphiros avatar
Kan fylla på lite här. Byggde en risvase 2x2 i januari månad 2018. Högg ner 4 tallar på cirka 5 meters längd som jag gjorde spetsar på längst fram. Borrade 4 hål i isen som jag hade mätt ut och sedan såga upp upp det med en motorsåg. Slog ner tallarna som har egentligen torkat sen hösten och skruva ihop pållarna med brädor. Fyllde sedan på med granris, granar, björkkvistar. Tog cirka 5-8 timmars arbete.

Fiska några kvällar på sommarn samt med mete. Några små abborrar, Största på 600gram. Vissa kvällar fick jag inget alls. Dock blev det en hel del siklöjor som dök upp väldigt snabbt vilket jag tidigare brukade bara se i små stim. Nu vare hundratals.

Slutet av april i år la jag i en bur för att kolla om det hade blivit nån märkvärdig skillnad. På morgonen när jag tog upp den va det ett 60+ abborrar på en längd på 2-6 cm, några mörtar samt en gädd snipa (allt tillbaka släppt). Måste ha varit fisk från förra året men kul att det ger resultat. Ska försöka fylla på lite ris varje år framöver.

Är förövrigt en halv stor sjö i dalarna där jag fiskar mycket i som har en jävligt massa gädda. Fösöker öka abborre tillståndet lite.
__________________
Senast redigerad av zaphiro 2019-05-19 kl. 10:44.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback