Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-03-16, 13:01
  #2749
Medlem
Nordisk-Styrkas avatar
Nya satellitfoton väcker misstankar om att Nordkorea i hemlighet extraherar plutonium. Landets kärnvapenprogram har pekats ut som den högst rankade konfliktoron under 2021.

https://samnytt.se/misstankar-om-att...ler-karnvapen/
Citera
2021-03-16, 13:25
  #2750
Medlem
Varför skulle NK spola sina kärnvapen om inte USA gör detsamma?

Dödläge.
Citera
2021-03-16, 13:50
  #2751
Medlem
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v.giroux
Varför skulle NK spola sina kärnvapen om inte USA gör detsamma?

Dödläge.

Det hade USA aldrig kunnat göra även om det hade funnits en reell vilja att göra det. Kärnvapenbalansen står mellan USA och Ryssland, och till viss del Kina. Därutöver finns stater med mer eller mindre kraftfull kärnvapenförmåga.

Om USA skulle nedrusta för att blidka Nordkorea, så skulle alla kärnvapennationer samtidigt vara tvungna att nedrusta, och det hade lett till en världssituation liknande den 1914, med stora konventionella krig som följd.
Citera
2022-01-01, 15:04
  #2752
Medlem
Om vi utgår från att det inte sker en kollaps eller ett regimskifte, har Nordkorea alls några möjligheter att förnya sitt hopplöst föråldrade flygvapen? Deras stridsflyg består för det mesta av kinesiska versioner av MIG-17, 19 och 21 samt några MIG-29. För några år sen närmade man sig Ryssland och försökte skaffa SU-35 men det blev självklart inget av det.
Citera
2022-10-12, 00:54
  #2753
Medlem
Va ett tag sen jag starta tråden, men nu har nord Korea ändå fått sina robotar att flyga och inte kraschlanda. Ryssland har dessutom hyllat dom.

Hur bra är deras robotar egentligen? Jag tror ju bara Ryssland vill ha billig arbetskraft alt sälja vapen till dom. Måste finnas något som gynnar ryssen bara för att dom hyllar NK.

Men va tror ni? Kim är väl smart tog att veta att han inte har en chans mot varken Japan eller väst däremot kan ha. Ju fortfarande göra en hel del skada på städer osv
Citera
2022-10-12, 12:35
  #2754
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
Va ett tag sen jag starta tråden, men nu har nord Korea ändå fått sina robotar att flyga och inte kraschlanda. Ryssland har dessutom hyllat dom.

Hur bra är deras robotar egentligen? Jag tror ju bara Ryssland vill ha billig arbetskraft alt sälja vapen till dom. Måste finnas något som gynnar ryssen bara för att dom hyllar NK.

Men va tror ni? Kim är väl smart tog att veta att han inte har en chans mot varken Japan eller väst däremot kan ha. Ju fortfarande göra en hel del skada på städer osv
Kim är smart nog att veta att så länge han inte hotar att invadera eller anfalla Sydkorea eller Japan så låter världen honom hållas just pga hans kärnvapen. Han har heller inte samma imperialistiska reflexer som Putin och Xi verkar ha, så han är nog nöjd med att vara en igelkott-nation insprängd bland en massa stormakter…
Citera
2022-10-17, 08:30
  #2755
Medlem
Jordgubbes avatar
Sen får man också se upp för deras photoshop-bataljon (länk till Daily mail, även återgiven i Expressen).
Citera
2022-11-12, 18:09
  #2756
Medlem
Gång på gång skickar NK sina raketer/missiler ut mot Japan. Under många år har de hållit på så här med fördömanden från väst och med rädda japaner som följd.

Tänk om NK planerar något annat och att det är en stor krigslist NK håller på med.

Sen händer allt plötsligt. Som 2001-attacken.
Citera
2022-11-13, 16:56
  #2757
Medlem
Eastwings avatar
Förrymda hamstrar är större hot för omvärlden än Vänsterpartiets drömland Nordkorea
Citera
2022-11-14, 00:46
  #2758
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ebolaget
Gång på gång skickar NK sina raketer/missiler ut mot Japan. Under många år har de hållit på så här med fördömanden från väst och med rädda japaner som följd.

Tänk om NK planerar något annat och att det är en stor krigslist NK håller på med.

Sen händer allt plötsligt. Som 2001-attacken.
Titta alltid på syftet. VARFÖR gör han det? Om han skulle gå längre, vad skulle han vinna och förlora på det? Kim och hans militär vet EXAKT hur underlägsna de är om något av de tre stormakterna de gränsar till får för sig att de vill anfalla.

De gör sådär för att påminna omvärlden, sig själva, och sin befolkning att de KAN göra skada. Precis tillräckligt för att avskräcka, men inte tillräckligt för att avkräva ett svar. För de vill inte ha ett.

Det finns ingen ”list”, för det finns absolut INGET Nordkorea har att vinna på att anfalla någon av sina grannar. Jag menar, deras direkta grannländer är Ryssland och Kina (2:a och 3:a av världens militärmakter), samt Sydkorea och Japan (typ 5:a och 6:a i världen), och de två är dessutom uppbackade av USA.

Nordkorea kan troligen inte vinna ett konventionellt krig mot en enda av sina grannar, även utan USAs inblandning. Och skulle de få för sig att faktiskt använda något av sina kärnvapen så vet faktiskt ALLA (ja, de styrande i Nordkorea också), att det är slutet för Nordkorea som land.

Och eftersom de som styr i Nordkorea inte är idioter, eller självmordsbenägna, så nöjer de sig med att tydligt säga: ge fan i oss!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback