Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-01-27, 11:29
  #1
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Vilka är fördelarna och nackdelarna. Eller är de likvärdiga?
Citera
2013-01-27, 12:27
  #2
Medlem
Awesom-o-4ks avatar
En gjutjärnsgryta håller väl bättre och spricker väl inte lika lätt.
Citera
2013-01-27, 13:04
  #3
Medlem
christerys avatar
Lergrytan kräver mer planering - 10 minuter mer. Dvs, blötläggning i 10 minuter om man vill ha det bra.

Jag skulle köra på en gjutjärnsgryta hellre än en römertopf. http://www.roemertopf.de/english/tipps_handhabung.htm om jag måste välja. Men man behöver inte välja.

Lergrytor hittar man säkert billigt på en loppis, gjutjärnsgrytan eller lergrytan är inte en fråga om ena eller andra. Skaffa båda, dom är bra på olika saker.

Gjutjärn är klart bättre när man gör "blöta" grytor, lerkrukan gör underverk om man slänger in lite kyckling och grönsaker.

Det är som att fråga om man skall ha en stekpanna eller en gryta.
Citera
2013-01-27, 17:43
  #4
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Det är som att fråga om man skall ha en stekpanna eller en gryta.

Instämmer helt. För tillagning i ugn skulle jag dessutom rekommendera långpanna, ugnsplåt, pajform, portionsformar för t ex crème brûlée, brödform, baksten, galler, spett (ev roterande), etc. Det finns mycket man kan tillaga i ugn.
Citera
2013-01-27, 22:43
  #5
Medlem
syrliga saker (tex tomatsås) i gjutjärnsgryta ger bismak ganska snabbt

emaljerad gjutgärnsgryta är bäst (men dyrt)

det finns teflonpannor som går att ställa in i ugn

nackdelen med lergryta är att du inte kan steka i den på spisen, så du måste hålla på med flera olika grytor (men emaljerade grytor är inte heller super att steka i, så normalt måste man ändå peta med flera grytor)
__________________
Senast redigerad av Handke 2013-01-27 kl. 22:45.
Citera
2014-09-07, 18:29
  #6
Medlem
Hur ska lergrytan vara skapt egentligen; ska locket sluta helt tätt? Jag köpte en lergryta på en outlet för 99:- men den har en dryg 5 mm glipa på sidorna mellan lock och bas, jag börjar gissa att det inte ska vara så och det är därför de säljs för 99:-? Hur är romertopf för er som har?
Citera
2014-09-07, 18:49
  #7
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zingo01
Hur ska lergrytan vara skapt egentligen; ska locket sluta helt tätt? Jag köpte en lergryta på en outlet för 99:- men den har en dryg 5 mm glipa på sidorna mellan lock och bas, jag börjar gissa att det inte ska vara så och det är därför de säljs för 99:-? Hur är romertopf för er som har?

Tätt? Läs här https://www.theculinarylife.com/2011...hicken-recipe/

Ganska kul läsning faktiskt.
Citera
2016-06-18, 10:44
  #8
Medlem
SadEyess avatar
Bumpar denna tråd.

Jag letar febrilt efter en keramisk ugnsgryta med lock. Verkar helt omöjligt att finna. Gjutjärn och ler dito finns i överflöd. Men en keramisk verkar svårfunnen.

Några tips? Helst en mindre max två liter i kapacitet.
Citera
2017-12-02, 17:28
  #9
Medlem
Bumpar denna tråd (varför heter det så?).

Jag har några lergrytor och på grund av flytt har jag lagt undan dessa i ett förråd men jag tänkte börja använda dessa, då det är praktiskt att använda dessa eftersom ugnen inte behöver tittas till så ofta, då lergrytan med lock sköter jobbet. Så att man kan göra annat.

En av dessa hade fått mögel i sig, trots att jag gjorde rent den ordentligt, diskade med ljummet vatten och diskmedel, skrapade den ordentligt invändigt med nageln. Men nu ser jag att det blivit grönt igen och att jag måste göra om proceduren. Eller måste jag göra något annat? Kokhett vatten?

Mögelsporerna dör väl vid hög värme? Men går grytan att använda för det är annars inget fel på den, tacksam för svar.
Citera
2017-12-02, 17:43
  #10
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaparkaptenen
Bumpar denna tråd (varför heter det så?).

Jag har några lergrytor och på grund av flytt har jag lagt undan dessa i ett förråd men jag tänkte börja använda dessa, då det är praktiskt att använda dessa eftersom ugnen inte behöver tittas till så ofta, då lergrytan med lock sköter jobbet. Så att man kan göra annat.

En av dessa hade fått mögel i sig, trots att jag gjorde rent den ordentligt, diskade med ljummet vatten och diskmedel, skrapade den ordentligt invändigt med nageln. Men nu ser jag att det blivit grönt igen och att jag måste göra om proceduren. Eller måste jag göra något annat? Kokhett vatten?

Mögelsporerna dör väl vid hög värme? Men går grytan att använda för det är annars inget fel på den, tacksam för svar.
Du måste nog låta den torka innan du ställer undan den.
Absolut inte stänga in den i en plastpåse.
Min har aldrig fått mögel.
Citera
2017-12-02, 17:57
  #11
Medlem
Jag har aldrig haft den i en plastpåse! Jag förvarade den i en banankartong invirad i tidningspapper och den var torr. Hade diskat den en vecka innan efter matlagning.
Citera
2017-12-02, 20:49
  #12
Medlem
FuriousRages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaparkaptenen
Bumpar denna tråd (varför heter det så?).

Jag har några lergrytor och på grund av flytt har jag lagt undan dessa i ett förråd men jag tänkte börja använda dessa, då det är praktiskt att använda dessa eftersom ugnen inte behöver tittas till så ofta, då lergrytan med lock sköter jobbet. Så att man kan göra annat.

En av dessa hade fått mögel i sig, trots att jag gjorde rent den ordentligt, diskade med ljummet vatten och diskmedel, skrapade den ordentligt invändigt med nageln. Men nu ser jag att det blivit grönt igen och att jag måste göra om proceduren. Eller måste jag göra något annat? Kokhett vatten?

Mögelsporerna dör väl vid hög värme? Men går grytan att använda för det är annars inget fel på den, tacksam för svar.

Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Du måste nog låta den torka innan du ställer undan den.
Absolut inte stänga in den i en plastpåse.
Min har aldrig fått mögel.


Precis vad jag tänkte föreslå.. diska noga och sedan torka bort överflödig vatten, sedan se till att den inte sluts supertätt, utan låt luften kunna cirkulera fritt, för att slippa möglet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback