Citat:
Ursprungligen postat av pirate
Vänner, nu har tiden kommit för inköp av ny gitarr.
Frågan många inklusive jag ställer är om man ska ha en gitarr med svaj eller inte...
Många svara oftast att man ska fråga sig själv vilket typ av musik man ska spela och hur ljudet på gitarren känns,
samt för nybörjare är gitarrer med svaj krångliga att stämma och byta strängar på.
Jag funderar som så många andra börja med svaj, och så får man ta det som kommer som lärdomar.
Det jag undrar är om nån har erfarenhet av en Ibanez RG350EXZ med zero edge II stall, alltså en "hybrid" mellan floyd rose och ibanez egna zero point stall...
Länk:
http://www.4sound.se/itempg.aspx?id=...9&artno=260080
Man får gärna skriva oxå varför jag inte skulle välja den eller en annan med svaj

Personligen föredrar jag svaj, men då lirar jag inte längre på någon Ibanez RG, utan på en Music Man John Petrucci, vilket gör hela svajet lättare att ha och göra med när man finjusterar gitarren.
Spelade tidigare på en Ibanez RG-350 DX om jag inte minns fel, och vilket har Edge 2 eller 3.
Det jag måste säga för just Edge designen är att de är något sjukt obekväma för högerhanden när man vill göra mycket precisa dämpningar eller annat vid mycket snabbare lirande.
Under min tid då jag lirade nästintill 100% teknisk metall så gick jag över till en schecter blackjack, utan svaj. Just för att svajstallet kändes som det var i vägen när jag ville spela som allra snabbast och tekniskt.
Jag har aldrig ägt en gitarr med floyd rose, så jag kan tyvärr inte uttala mig så mycket om ifall jag tycker deras stall är mindre i vägen, men de gånger jag testat så har de helt ärligt känns ännu klantigare då de har en väldigt kantig design i många fall.
Om du nu är nybörjare så skulle jag nog säga nej till flytande stall, det kan vara värt att sätta sig in på vid senare tillfälle, då man själv har tagit reda på hur det fungerar, och hur man sköter det bra själv.
En lösning på alla dina problem vore väl att köpa en med stall, gå till en musikaffär och be dem låsa stallet och ta bort skruvarna från sadeln.
Då kommer du få möjligheten att välja vid senare tillfälle om du vill låsa den igen och börja spela med stallet, det enda du behöver tänka på är att du sätter dit strängarna annorlunda i stallet, och de som jobbar på musikaffären borde kunna förklara för dig hur man byter