Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-01-22, 10:54
  #13
Medlem
Rasswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Är det en bärbar du är i behov av? Annars flyttar vi tråden.

Du säger att du kör med en stationär PC för tillfället. Stationära datorer som Apple erbjuder är Mac Mini, iMac eller Mac Pro.

Alla är trevliga grejer, men du skulle nog klara dig fint med en Mac Mini som du boostar med lite extra RAM-minne och eventuellt en SSD-disk i.

Ja det är en bärbar dator jag är ute efter,
men jag använder en stationär dator nu för redigeringen. (bara de jag ville få fram)

Måste vara en bärbar då den ska med till undervisning osv.

Men så det är alltså en Macbook Pro som gäller? och ingen PC?
Citera
2013-01-22, 11:01
  #14
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasswe
Ja det är en bärbar dator jag är ute efter,
men jag använder en stationär dator nu för redigeringen. (bara de jag ville få fram)

Måste vara en bärbar då den ska med till undervisning osv.

Men så det är alltså en Macbook Pro som gäller? och ingen PC?

Du kan göra samma grejer på en PC som på en Mac i stort sett och vice versa.

En windows-laptop får du billigare än en Macbook Pro/Air. Du får helt enkelt prova några datorer och se vad som passar dig.
Citera
2013-01-22, 11:11
  #15
Medlem
RollinDeepWbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spalkin
Med den budgeten är jag rädd för att du inte får något lämpligt (smakar det så kostar det).
Det bästa alternativet är väl att spara till den billigaste macbook pro eller imacen. Kostar 11.795 respektive 12.795 kronor. Begagnat kanske?

Precis. Begagnat lär det bli om du vill ha Mac för 10k.
Skulle väl rekommendera nyare mac från iaf 2010 för bra behandling på datorn.
Citera
2013-01-22, 12:18
  #16
Medlem
Rasswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RollinDeepWbg
Precis. Begagnat lär det bli om du vill ha Mac för 10k.
Skulle väl rekommendera nyare mac från iaf 2010 för bra behandling på datorn.
Ja en Macbook Pro ligger ju på ugnefär 10k , så behövs ju inte något begagnat köp!

Ah, får väl kolla runt lite!
Citera
2013-01-22, 12:34
  #17
Medlem
RollinDeepWbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasswe
Ja en Macbook Pro ligger ju på ugnefär 10k , så behövs ju inte något begagnat köp!

Ah, får väl kolla runt lite!


Den sämsta 13" isf. Men ska man syssla med redigering rekommenderar jag större skärm.
Optimala är väl stationär men smidigast med 15"+ bärbar.
Citera
2013-01-22, 13:08
  #18
Medlem
Den bästa datorn för redigering är om du använder dig av en imac 27". De är snabba, men se till att ha en modell med mycket internminne (minst 16) och köp också en extern hårddisk. Min imac är förvisso ett år men den renderar film oerhört snabbt. Använder dock Final Cut Pro för jag gillar inte den nyare versionen.
Citera
2013-01-23, 23:52
  #19
Medlem
Birkis avatar
Utifrån dem program du har nämnt så rekommenderar jag att du ser till så att din mac har en intel i7 processor. Just för att en i5 kanske inte skulle klara av att processera videoredigering i stora mängder.
Jag har en 15' macbook 2011 med intel i7 och den klarar av precis till att redigera film & musik.
Jag rekommenderar 15tums macbooken som bärbar eller mac mini som stationär. Lycka till!
Citera
2013-01-24, 14:34
  #20
Medlem
Zlaneks avatar
Jag hade nog köpt en PC laptop och ingen mac. På grund av att priset är otroligt högt om man jämför prestandan mellan mac och PC. Men om det nu är en mac du verkligen vill ha så rekommenderar jag macbook med retina skärm på grund av den fina och skarpa skärmen. Sitter själv på en sådan och precis börjat med lite redigering (jag fick datorn i present, skulle aldrig köpa en så pass dyr dator själv).
Citera
2013-02-05, 08:54
  #21
Medlem
Rasswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zlanek
Jag hade nog köpt en PC laptop och ingen mac. På grund av att priset är otroligt högt om man jämför prestandan mellan mac och PC. Men om det nu är en mac du verkligen vill ha så rekommenderar jag macbook med retina skärm på grund av den fina och skarpa skärmen. Sitter själv på en sådan och precis börjat med lite redigering (jag fick datorn i present, skulle aldrig köpa en så pass dyr dator själv).


Nejnej, jag behöver verkligen inte ha någon Mac! Det spelar mig absolut ingen roll, men har du något förslag på en bra pc isf? 10.000 är max pris jag vill lägga ut helst, på ett ungefär
Citera
2013-03-16, 13:47
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rasswe
Okej, varför tycker du de?

För att dom är så jävla behändig och dom har bra prestanda!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback