Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-01-28, 21:27
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommunistfittan
Nej, det är verkligen på det viset att ni finnar har ett enormt mindervärdeskomplex för oss svenskar. Kommer du inte ihåg när ni finnar firade det där VM-guldet i ishockey för några år sedan som om det var den viktigaste händelsen i finsk historia någonsin, medan svenskar knappt brydde sig om förlusten? Det var en pinsamt uppenbar demonstration på hur ni finnar konstant måste hävda er mot Sverige, visa att ni inte är sämre än oss.

Vem har sagt att jag är finne? Sedan att grunda sig på sport istället för något viktigt är ju löjligt.

"Vi skänker bort landet sålänge vi får spöa finnarna i sport!" Hahaha

Ps. Jo det var såklart många svennar som brydde sig mer än mycket när pisken kom från grannlandet. Men inte många svenskar vågar erkänna en sådan besvikelse efter en så stor förlust. Inget konstigt med det dock oavsett land.
__________________
Senast redigerad av MM-Poika 2013-01-28 kl. 21:30.
Citera
2013-01-28, 21:35
  #26
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
http://svenska.yle.fi/artikel/2013/0...vensk-textning

Japp, nu kan man se tredje delen svensktextad.(Man måste välja svensk textning under "TXT") Det var en ganska intressant genomgång av inte minst Lutherismens genomslag på samhället och människorna.

(Det som var irriterande var att man lade upp skyltar som visade på att historiker är historiker och som gjorde att man kanske missade någon väsentligt.).

Men jag förstår att serien kan vara mycket provocerande för "sannfinländare". Inte bara vinjetten. I tredje avsnittet frågar man sig vad som skulle ha hänt om inte svenskarna kommit och kristnat finnarna. Svaret var att då skulle TV serien istället hetat: "Finland är ryskt".


SATANA! Nu har de blockerat serien ifrån att ses ifrån annan än Finland

De vill väl sälja serien, dyrt, till SVT!
__________________
Senast redigerad av Ola Schubert 2013-01-28 kl. 21:38.
Citera
2013-01-28, 21:37
  #27
Medlem
Servias avatar
Varför ens rabalder?

Finnfolken där var ju gravt underutvecklade när Vikingarna först bosatte sig där längst kusterna?

Dessa utvecklade Finland till en början, Ryssarna fortsatte och gav dem en jäkla nation. Samtidigt som de "finska" patrioterna samtliga var finlandssvenska.

De bespottar och hatar sitt arv. Vilket genuint folk.
Citera
2013-01-28, 21:41
  #28
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MM-Poika
Vem har sagt att jag är finne? Sedan att grunda sig på sport istället för något viktigt är ju löjligt.

"Vi skänker bort landet sålänge vi får spöa finnarna i sport!" Hahaha

Ps. Jo det var såklart många svennar som brydde sig mer än mycket när pisken kom från grannlandet. Men inte många svenskar vågar erkänna en sådan besvikelse efter en så stor förlust. Inget konstigt med det dock oavsett land.

Var det inte efter den matchen som rusiga finnar stormade in i Norrbotten och skämde ut sig och sitt folk?
Citera
2013-01-29, 12:09
  #29
Medlem
awestbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Servia
Varför ens rabalder?

Finnfolken där var ju gravt underutvecklade när Vikingarna först bosatte sig där längst kusterna?

Dessa utvecklade Finland till en början, Ryssarna fortsatte och gav dem en jäkla nation. Samtidigt som de "finska" patrioterna samtliga var finlandssvenska.

De bespottar och hatar sitt arv. Vilket genuint folk.
Precis. Konstigt att dom inte förstår att genom detta hat mot Sverige visar dom inderkt hat mot sin egna historia och kultur.

Riktigt jävla pinsamt att läsa om sådant mindervärdskomplex
Citera
2013-01-29, 12:31
  #30
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awestby
Precis. Konstigt att dom inte förstår att genom detta hat mot Sverige visar dom inderkt hat mot sin egna historia och kultur.

Riktigt jävla pinsamt att läsa om sådant mindervärdskomplex

Vissa finnar verkar söka efter "sitt eget" arv. Detta är iof svårt efter en 700 årig historia med "utländskt inflytande". Grejen är bara den att man först måste acceptera de arv man fått utifrån och tagit till sig. Sedan kan man börja fundera vad som är genuint "finskt".
Citera
2013-01-29, 13:22
  #31
Medlem
Servias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awestby
Precis. Konstigt att dom inte förstår att genom detta hat mot Sverige visar dom inderkt hat mot sin egna historia och kultur.

Riktigt jävla pinsamt att läsa om sådant mindervärdskomplex

Japp, jag är inte svensk men känner igen mig i det hat svenskar och ryssar får utstå från finsk sida. Finns paralleller man kan dra med Serbiens historiska roll på Balkan bland annat. Synd som sagt.

Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Vissa finnar verkar söka efter "sitt eget" arv. Detta är iof svårt efter en 700 årig historia med "utländskt inflytande". Grejen är bara den att man först måste acceptera de arv man fått utifrån och tagit till sig. Sedan kan man börja fundera vad som är genuint "finskt".

Det genuint "finska" eller det genuina för finnfolk torde vara bastubad då det endast återfinns i den utgåvan bland finnfolk + ryssar eller slaver som blandat/absorberat finnfolks kultur osv.
Citera
2013-01-29, 18:24
  #32
Medlem
Imirons avatar
Vad är det man är arg över? Finland och Sverige var ett (under namnet Sverige) under en mycket lång period. Självfallet har finnarnas kultur påverkats av sin svenska historia?

Sedan är det ingen som påstår att Sverige, på grund av detta, nödvändigtvis är ett bättre land idag.
Citera
2013-01-29, 19:14
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MM-Poika
Vem har sagt att jag är finne?
Ja, du är säkert svensk, "poika".
Citat:
Sedan att grunda sig på sport istället för något viktigt är ju löjligt.
Jag grundar inte mitt påstående enbart på idrott, dock var det ett väldigt tydligt och flagrant exempel på det finska mindervärdeskomplexet.
Citat:
"Vi skänker bort landet sålänge vi får spöa finnarna i sport!" Hahaha
Ja, det var exakt vad jag sade. Bara för att påpeka, så har ni dock skänkt bort ert land mer till EU-byråkrater i Bryssel och Strasbourg än vad vi har gjort till någon annan.
Citat:
Ps. Jo det var såklart många svennar som brydde sig mer än mycket när pisken kom från grannlandet. Men inte många svenskar vågar erkänna en sådan besvikelse efter en så stor förlust. Inget konstigt med det dock oavsett land.
Nej, det var knappt någon som brydde sig. Hockey-VM är helt obetydligt för de flesta. Inte ens när vi vann mot er i OS-finalen 2006, den mest prestigefyllda turneringen man kan vinna, så var antalet som firade i Stockholm inte ens i närheten av hur många det var i Helsingfors efter vinsten i Hockey-VM. Det beror rätt och slätt på att vi inte har något större behov av att hävda oss mot vår lillebror, till skillnad från er som verkligen måste visa storebror att ni också är lika duktiga.
Citera
2013-06-02, 17:48
  #34
Medlem
Ola Schuberts avatar
Men för i helvete!

Finns det inte något ställe på det jävla internet som någon lagt ut serien svensk-textad????

Medan någon snäll person letar reda på en textad version så bjuder jag här på Robert Gustafsson - Herman homofoben, på besök i Finland givetvis!

http://www.youtube.com/watch?v=Dwme84f24Qo
__________________
Senast redigerad av Ola Schubert 2013-06-02 kl. 18:15.
Citera
2013-06-05, 22:25
  #35
Medlem
Iathsathaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Vad är det man är arg över? Finland och Sverige var ett (under namnet Sverige) under en mycket lång period. Självfallet har finnarnas kultur påverkats av sin svenska historia?

Sedan är det ingen som påstår att Sverige, på grund av detta, nödvändigtvis är ett bättre land idag.
Och självfallet har svenskarnas kultur påverkats av finnarna...
Citera
2013-06-09, 03:33
  #36
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iathsathath
Och självfallet har svenskarnas kultur påverkats av finnarna...
Jodå. Det säger jag inte emot. Större delen av viktigheterna skedde dock i dagens Sverige.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback