• 1
  • 2
2005-05-04, 10:33
Medlem
Capones avatar
Ja alltså, att Marlboro 100 är längre har jag fattat.
Men är det mer tobak i dem? Och är den isåfall svagare?
Eller är de långa cigaretterna mjukare rullade?

För det är väl samma mängd tjära, nikotin och kolmonoxid som i de vanliga, korta ciggen?

(antar att det redan finns liknande trådar men det funkar inget vidare att söka på 100)
Citera
2005-05-04, 10:36
Medlem
farbror einars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capone
Ja alltså, att Marlboro 100 är längre har jag fattat.
Men är det mer tobak i dem? Och är den isåfall svagare?
Eller är de långa cigaretterna mjukare rullade?

För det är väl samma mängd tjära, nikotin och kolmonoxid som i de vanliga, korta ciggen?

(antar att det redan finns liknande trådar men det funkar inget vidare att söka på 100)
Dom är bara längre och det innebär ju att det blir mer att röka.
Det är enda skillnaden och jag köper alltid 100´s istället för "vanliga".
Citera
2005-05-04, 10:38
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror einar
Dom är bara längre och det innebär ju att det blir mer att röka.
Det är enda skillnaden och jag köper alltid 100´s istället för "vanliga".

Men om det är samma mängd nikotin etc. så borde det innebära att det antingen är mindre tobak eller att tobaken är svagare? Eller?
Citera
2005-05-04, 10:44
Medlem
farbror einars avatar
Citat:
Men om det är samma mängd nikotin etc. så borde det innebära att det antingen är mindre tobak eller att tobaken är svagare? Eller?
Nej det behöver det inte innebära.Jag har rökt båda sorterna mycket och det är ingen skillnad i smak på dom.Smakar exakt likadant och möjligtvis kan det vara så att tobaken tillsammans med nikotinet är mer finfördelat i ciggaretten.
Och det är ju inte nikotinet i sig som smakar tobak utan det är ju just själva tobaken.
Citera
2005-05-04, 10:58
Medlem
farbror einars avatar
Citat:
Tack för den insiktsfulla tankeställaren.
Så vad tror du om min tes i inlägg #4?
Citera
2005-05-04, 11:01
Medlem
Capones avatar
Citat:
Så vad tror du om min tes i inlägg #4?

Citat:
Nej det behöver det inte innebära.Jag har rökt båda sorterna mycket och det är ingen skillnad i smak på dom.Smakar exakt likadant och möjligtvis kan det vara så att tobaken tillsammans med nikotinet är mer finfördelat i ciggaretten.
Och det är ju inte nikotinet i sig som smakar tobak utan det är ju just själva tobaken.

Om tobaken tillsammans med nikotinet är mer finfördelat är det väl samma sak som att tobaken är svagare? Eller är det inte så du menar? Alltså att koncentrationen av vissa ämnen är svagare, även om det inte märkbart påverkar smaken?
Citera
2005-05-04, 11:07
Medlem
gubbjavlars avatar
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::.

Jag tror t.o.m. att det är samma tobak i de två ciggen. Siffrorna som anges är inte ett mått på exakt hur mycket tjära, nikotin etc som cigaretten faktiskt innehåller. Det är inte ens ett exakt mått på vad du får i dig. Siffrorna baseras på den mängd tjära och nikotin som fastnar i ett filter då man låter en maskin "röka" en cigg. Hur mycket av de ämnena man faktiskt får i sig beror helt på hur man röker.

Nikotinet tas upp över tid (dvs ju längre du behåller röken i lungorna, ju mer nikotin hinner kroppen ta upp innan du blåser ut röken. Kolmonoxidmängden beror på temperaturen, dvs ju "hårdare" du röker - ju mer får du i dig (temperaturen i spetsen på ciggen är skithög när du drar ett bloss, men röken kyls av på vägen genom ciggen... alltså får du i dig mer på slutet av en cigg än i början). Alla ämnen tas alltså upp olika beroende på hur ofta du drar ner rök, hur "länge", hur lång ciggen är etc...

Lite förenklat kan man alltså säga att "maskinrökningen" ger ungefär samma resultat på 100 och regular marlboro, vilket egentligen säger ganska lite om vad du faktiskt får i dig när du röker.
Citera
2005-05-04, 11:07
Moderator
Ruskigbusss avatar
OT inlägg raderade.
/Mod

--------------------------------------------------
Personligen tycker jag 100 smakar sämre än vanliga Marlboro Röda.
Kanske är psykologiskt, men eftersom både nikotinhalt och tjärhalt är lika i båda (väl?) så bör ju tobaken i de längre vara "utblandad" eller fördelat på annat sätt.

Eller så har det med längden att göra.

/Rb som användare
Citera
2005-05-04, 11:08
Medlem
farbror einars avatar
Citat:
Om tobaken tillsammans med nikotinet är mer finfördelat är det väl samma sak som att tobaken är svagare? Eller är det inte så du menar? Alltså att koncentrationen av vissa ämnen är svagare, även om det inte märkbart påverkar smaken?
Ja precis.Men det berör ju inte smaken eftersom den mängd nikotin du får i dig ändå är densamma.Och smaken sitter ju i tobaken och inte i nikotinet.

har vi rett ut denna fråga eller har du flera på lut?
Citera
2005-05-04, 12:35
Medlem
Mr_Crowleys avatar
Är det inte längre filter på 100s? I så fall skulle dom väl kunna stoppa tillräckligt mycket bös för att få samma värden som vanliga?
Citera
2005-05-07, 10:08
Medlem
wutuwankos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Crowley
Är det inte längre filter på 100s?

Jopp, det är därför slutet smakar uhuuu....
Citera
2005-05-07, 10:17
Medlem
Lorelais avatar
Citat:

Jag tycker inte att de smakar likadant. Inte alls, tvärtom tycker jag att det är en stor smakskillnad. Jag tycker att Marlboro 100 smakar verkligt äckligt, inte så äckligt som Marlboro Lights men nära nog.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in