Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-01-17, 17:29
  #1
Medlem
God afton Flashbackare!

Jo det är så att plåtslagaryrket har fångat mitt öga och jag tycker det verkar vara ett väldigt intressant och roligt yrke. Grymt tänkte jag! Och började kolla efter utbildningar och fick se att den närmsta utbildningen ligger c:a 30mil från min bostadsort, flytt är inte en möjlighet då flickvännen hittat ett bra jobb och ej vill följa med. Och av egen erfarenhet så brukar inte långdistansförhållande funka bra.

Tänkte då höra med er plåtslagare (om det finns någon här?) om firmorna brukar ta in någon på en praktik en kortare tid och sen kanske låta personen jobba kvar som lärling om man gör bra ifrån sej? Eller är dom skitstrikta med att man ska ha utbildning och yrkesbevis etc?

Jag är väll kanske inte helt grön då jag gick plåt och svets på gymnasiet och har efter det jobbat ute på industrin där jag ofta bockade tunna rör och ibland enklare bockar på tunnplåtar som vi sedan monterade diverse saker på (tryckmätare,sensorer,el-skåp etc.). Jag förstår att det är stor skillnad på jobben men man har ju ändå jobbat med metall ett par år liksom.

Så vad tror ni? Kan man stappla in på en verkstad en måndagmorgon utan att bli utskrattad?

:edit Det är då Byggnadsplåtslagare jag är intresserad av.
Citera
2013-01-17, 17:32
  #2
Medlem
Darw1ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vote-Vader
God afton Flashbackare!

Jo det är så att plåtslagaryrket har fångat mitt öga och jag tycker det verkar vara ett väldigt intressant och roligt yrke. Grymt tänkte jag! Och började kolla efter utbildningar och fick se att den närmsta utbildningen ligger c:a 30mil från min bostadsort, flytt är inte en möjlighet då flickvännen hittat ett bra jobb och ej vill följa med. Och av egen erfarenhet så brukar inte långdistansförhållande funka bra.

Tänkte då höra med er plåtslagare (om det finns någon här?) om firmorna brukar ta in någon på en praktik en kortare tid och sen kanske låta personen jobba kvar som lärling om man gör bra ifrån sej? Eller är dom skitstrikta med att man ska ha utbildning och yrkesbevis etc?

Jag är väll kanske inte helt grön då jag gick plåt och svets på gymnasiet och har efter det jobbat ute på industrin där jag ofta bockade tunna rör och ibland enklare bockar på tunnplåtar som vi sedan monterade diverse saker på (tryckmätare,sensorer,el-skåp etc.). Jag förstår att det är stor skillnad på jobben men man har ju ändå jobbat med metall ett par år liksom.

Så vad tror ni? Kan man stappla in på en verkstad en måndagmorgon utan att bli utskrattad?

:edit Det är då Byggnadsplåtslagare jag är intresserad av.

Självklart kan du bli intagen som lärling, och om du sköter dig och är ihärdig så kommer du förmodligen får stanna kvar. Ring runt till lite lokala plåtslagare och fråga runt.
__________________
Senast redigerad av Darw1n 2013-01-17 kl. 17:35.
Citera
2013-01-17, 17:34
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darw1n
Det hade ju underlättat om du hade skrivit vart du bor någonstans

Jag utelämnade det medvetet. Men jag bor i Mellansverige.
Citera
2013-01-17, 18:11
  #4
Medlem
Hampzs avatar
Som ovanstående skribent skrev, självklart!

Lönen grundas efter antal timmar man jobbar, skoltimmarna räknas in, fast vilken % du kommer att börja med vet jag inte eftersom jag inte vet hur din skolutbildning såg ut..
Var det plåt eller svets som var huvudämnet?

Du borde ju kunna grunderna osv så det lär inte vara några problem tycker jag, men vänta dig inte allt för bra lön då du jobbar som lärling och måste somsagt arbeta dig upp din egen lön..

För att sammanfatta allt kort så BÖR du inte behöva gå någon extra kurs med tanke på att du haft plåt i din utbildning och bör kunna grunderna.. Sen lär man sig fort när man väl är ute och arbetar, det är mest det rätta tänket man behöver, även hålla koll på alla saker, veta vart man lägger allt osv vilket är vanligt för en lärling att missköta..

Lycka till.
Citera
2013-01-17, 18:46
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hampz
Som ovanstående skribent skrev, självklart!

Lönen grundas efter antal timmar man jobbar, skoltimmarna räknas in, fast vilken % du kommer att börja med vet jag inte eftersom jag inte vet hur din skolutbildning såg ut..
Var det plåt eller svets som var huvudämnet?

Du borde ju kunna grunderna osv så det lär inte vara några problem tycker jag, men vänta dig inte allt för bra lön då du jobbar som lärling och måste somsagt arbeta dig upp din egen lön..

För att sammanfatta allt kort så BÖR du inte behöva gå någon extra kurs med tanke på att du haft plåt i din utbildning och bör kunna grunderna.. Sen lär man sig fort när man väl är ute och arbetar, det är mest det rätta tänket man behöver, även hålla koll på alla saker, veta vart man lägger allt osv vilket är vanligt för en lärling att missköta..

Lycka till.


Väldigt upplyftande att läsa!

Angående min utbildning så är jag svetsare på pappret. Fördelningarna på utbildningsmomenten var väll 85% Svets och 15% plåt. Bara riktigt basic grejer inom plåt. Men vi fick hålla på med kantpressar, rundvalsar, handbockar osv. Det är ju ett par år sen men det bör sitta kvar i ryggraden tycker jag.

Nejdå lönen kommer ju inte vara bra i början. Inte mer än rätt heller tycker jag, kan man inget ska man ha betalt därefter. Men så länge det ökar i takt med att tiden går och man lär sej mer så är jag nöjd.

Tack ska du ha!
Citera
2013-01-25, 17:56
  #6
Medlem
Volvo744s avatar
Jag jobbar som Plåtslagare!
Jobbar man med plåtslageri så är valet av firma a och o, man måste trivas med sin chef och sina kollegor. Testa att ringa runt till plåtslagerierna i ditt närområde som verkar stora/seriösa och hör med dom.
Jag är själv lärling men i slutfasen så att säga, jag gick plåtlinjen i gymnasiet och har därefter jobbat på två firmtor. Men självklart kan man gå som traditionell lärling dvs du kommer in som total noob och lär upp dig.
Tveka inte att tesa, men yrket passar inte alla, det är stundvis slitigt som fan och mycket klänga omkring på tak och ställningar.
Du bör ha hyfsad fysik och får inte vara nån latmask, man måste vara på hugget som lärling annars kommer gubbarna få rabies, tro mig jag vet Men visar du bara att du vill lära dig så kommer det gå som en dans.
Fråga gärna på om du vill veta något mer
__________________
Senast redigerad av Volvo744 2013-01-25 kl. 17:59.
Citera
2013-01-28, 18:04
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvo744
Jag jobbar som Plåtslagare!
Jobbar man med plåtslageri så är valet av firma a och o, man måste trivas med sin chef och sina kollegor. Testa att ringa runt till plåtslagerierna i ditt närområde som verkar stora/seriösa och hör med dom.
Jag är själv lärling men i slutfasen så att säga, jag gick plåtlinjen i gymnasiet och har därefter jobbat på två firmtor. Men självklart kan man gå som traditionell lärling dvs du kommer in som total noob och lär upp dig.
Tveka inte att tesa, men yrket passar inte alla, det är stundvis slitigt som fan och mycket klänga omkring på tak och ställningar.
Du bör ha hyfsad fysik och får inte vara nån latmask, man måste vara på hugget som lärling annars kommer gubbarna få rabies, tro mig jag vet Men visar du bara att du vill lära dig så kommer det gå som en dans.
Fråga gärna på om du vill veta något mer

du glömde att man inte får ha svindel
Citera
2013-01-28, 22:56
  #8
Medlem
Brain Damages avatar
Det finns iofs redan en tråd https://www.flashback.org/t1031124p2

Olika varianter av vuxenutbildning finns på flera platser. Om du är arbetslös nu så tala med din handläggare på AF. AF köper ett antal arbetsmarknadsutbildningar i byggnadsplåtslageri över hela landet, men vist, med din bakgrund kan du också söka direkt hos företagen och bli företagslärling.
Citera
2017-12-11, 22:02
  #9
Medlem
Bumpar tråden.
Hur lätt är det för elever på yrkesgymnasium att få praktik ?
Har för mig att det för några år sedan var svårt för skolorna att få ut eleverna på praktik samtidigt som plåtslageriets arbetsgivarorganisations företrädare grät över att det var svårt att få tag på plåtslagare.
Så jag reagerade över att det var motstridiga uppgifter beroende på vilken av parterna man lyssnade på
Citera
2017-12-14, 15:11
  #10
Medlem
Ring till några plåtslagerier bara. Är inga större problem att få jobb om man är intresserad.
Några st på min firma gick som traditionell lärling utan förkunskaper.
Du blir skickad till Katrineholm för kompletterande utbildning samt yrkesexamen efter några år.
Tar runt fyra år innana du blir fullbetald. Då tjänar man runt 200kr/h kan komma upp i högre med ackord. Mitt rekord är 270kr/h.
Men det är inte så roligt som alla beskriver det. Snickare är ju garanterat roligare om man är på en bra firma.
Fysiskt jobb är kul om man blir stark utav det typ bära,skyffla, snickra.
Plåt är fysiskt fast det sliter bara, händer,armar,axlar tar mycket stryk utav allt klippande å hammrande.
Knän,rygg,nacke tar stryk utav alla helt värdelösa arbetsställningar på taken.
Stor fördel är att man får va ute året runt, men 30% utav tiden är man på verkstaden vilket suger.
Citera
2018-04-24, 14:37
  #11
Medlem
Lånar denna tråd då jag har liknande fråga.
Jag har ingen erfarenhet av yrket, men är väldigt intresserad.
Det finns ingen utbildning i Örebro, där jag bor, just nu. Men jag har haft kontakt med en skola som ev. ska dra igång utbildning till hösten. Men det jag funderar över är vilket som är bäst, utbilda mig på skola eller gå som traditionell lärling.

En av anledningarna till att jag funderar över detta är att jag som traditionell lärling väl får lön på en gång, även om den är rätt låg i början? Jag har fru och 3 barn och frun börjar plugga till hösten och det blir svårt att få det att gå ihop med bara studiemedel, om vi pluggar båda två.

Någon som har någon tanke om detta?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback