Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-01-17, 15:29
  #1
Medlem
Cheewbaccas avatar
Hej vet inte ifall det redan har kommit upp en sån här tråd innan men iaf.

Jag undrar vilket webbdesign språk som verkar mest eftertraktat att kunna i framtiden?

Har lärt mig html och css. Håller på att lära mig javascript och jquery.

Tycker ni att jag ska lära mig något annat nu istället för jquery och javascript?

Känner att jag vill lära mig det som kommer bli mest eftertraktat att kunna i framtiden.
Citera
2013-01-17, 15:33
  #2
Medlem
Är väl alltid en idé att lära sig något serverspråk som php, jsp eller asp.NET.
Av dessa tror jag att php och asp.NET är mest eftertraktade på arbetsmarknaden.
Citera
2013-01-17, 15:50
  #3
Medlem
Jag skulle kolla på vilket framework eller vilken applikationsplattform som är framtiden och sedan lära mig ett av dom riktigt bra.

Wordpress, drupal eller joomla om det är php. Kanske finns nån uppstickare som tar marknad framöver, men det skall krävas nåt alldeles särskilt för att man skall välja nåt annat cms än dom där tre.

Sedan har du ju symphony, code igniter osv också.

ASP.net är säkert bra om man vill ha jobb här i sverige. Många företag är fast i microsoft-tänket och det finns en hel del företag som utvecklar asp.net.
Citera
2013-01-17, 21:35
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erkki17
Är väl alltid en idé att lära sig något serverspråk som php, jsp eller asp.NET.
Av dessa tror jag att php och asp.NET är mest eftertraktade på arbetsmarknaden.


Jag tror inte att de här språken har någon framtid på webben. Det samma gäller ruby och python. Eftersom javascript är det enda som funkar på klient sidan så kommer nog det att vara det språk som tar över de närmaste åren både som klient språk och server språk. Kolla meteor.com exempelvis.

Javascript är allt annat än roligt men med coffeescript så blir det mindre plågsamt.

Själv har jag varit inne lite på att Erlang skulle vara ett framtida språk men det verkar inte som det finns ett tillräckligt starkt community för det tyvärr.

Dart skulle annars kunna bli något men jag har fått för mig att google misslyckas med allt de företar sig.
Citera
2013-01-18, 12:50
  #5
Medlem
Man bör även ha i åtanke att dagens språk även är framtidens språk. Säg att PHP och .Net är sjukt hett idag (med viss sanning). Om kanske 30 år (med viss modifikation) kommer dessa språk säkerligen ersatts med något annat (bättre). Dock är det så att många stora företag fortfarande har sina system uppbyggda i PHP och .Net men det finns inte många utvecklare som lär sig dessa (förlegade) språken längre. Då kan du sitta med (ensam) kompetens på det företaget och fortsätta utveckla i PHP och .Net samt ha rätt stort inflytande eftersom konkurrensen inte är så stor. Att byta språk för ett stort företag är oftast en flerårsprocess som är mycket kostsam, där är det billigare att ha en högavlönad som gör uppdateringar i det gamla systemet.

Detta kan tas med en liten nypa salt men det jag vill komma fram till är att ett stort språk inte dör på några år. Lär dig något som är stort och hållbart idag och bli riktigt bra på det!

Sen ska man inte heller glömma som nämnts 23423... gånger. Antingen kan man programmering eller så kan man inte programmering. Med det vill man säga att om man redan kan ett språk är det inte "Rocket Science" att lära sig ett annat språk.
__________________
Senast redigerad av _x3m_ 2013-01-18 kl. 12:55.
Citera
2013-01-18, 13:29
  #6
Medlem
Jimmits avatar
Är övertygad om att Backbone kommer ta andelar från jQuery. Tror även att fler kommer köra node.js i framtiden än vad som kommer köra PHP exempelvis.

Men sen är det precis som föregående har sagt, PHP och (usch) .NET kommer fortsätta existera.
Citera
2013-01-18, 13:48
  #7
Medlem
Jag tror det skulle vara av värde om TS formulerar sin definition av "framtiden". Sitta å fundera på vilka språk som är stora om 30 år och sedan betta allt på att det minsann blir nåt. Då kommer du sitta där å bli helgrym på nåt som kanske ingen har nån nytta av.

Nä, gå på något som funkar nu och var flexibel nog att omvärdera när det är aktuellt.
Citera
2013-01-18, 15:28
  #8
Medlem
elgholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheewbacca
Har lärt mig html och css. Håller på att lära mig javascript och jquery.

Har du lärt dig html och css?? Åh fan.. Jag har hållt på i över 15 år och sitter fortfarande på Google och letar fram vissa css-properties och HTML-attribut ibland.

Javascript är det som kommer, tro mig, och jQuery är skitbra att kunna - då det går bra mycket fortare att göra portable grejjer i det. Det är dock viktigt att FAKTISKT KUNNA GÖRA det som händer i jQuery - bakom kulisserna - i ren javascript. Så det kan du kika lite på. Ibland så kan man inte använda jQuery av olika kundspecifika eller produktspecifika skäl.

Node.js kommer slå riktigt bra så fort ramverket för det för lite mer "enterprise status" bland företagen. Det gör utvecklingar tokmycket enklare för oss programmerare att det är ett och samma språk som används, både för affärsregler på serversida och för affärsregler och layout/design på klientsidan. Istället för som det är nu; med en uppsjö serverspråk som alla har sina egna små "quirks" och special-grejjer. Nej.. PHP går bort, det känns inte som ett riktigt programmeringsspråk faktiskt". Python var klart intressant, men har troligtvis en för hög tröskel för gemene man att komma in i, samt att man påtvingar en syntax-stil som är ohållbar i större projekt.

Om du vill vara i "the bleeding edge" om ett år eller två så lär dig HTML5, med canvas och manifest-filer, samt att du ska VERKLIGEN KUNNA och förstå Ajax och Websockets. Då är du riktigt eftertraktad.

Mvh
Charlie
Citera
2013-01-18, 18:28
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmit
Är övertygad om att Backbone kommer ta andelar från jQuery. Tror även att fler kommer köra node.js i framtiden än vad som kommer köra PHP exempelvis.

Men sen är det precis som föregående har sagt, PHP och (usch) .NET kommer fortsätta existera.


Backbone och jQuery konkurrerar inte med varandra utan kompletterar snarare varandra. Backbone används normalt bara för att ge struktur till större JS/jQuery projekt.

PHP och .NET kommer fortsätta existera men varför lära sig något gammalt när det kommit nya verktyg som gör det både enklare och roligare att bygga appar?
Citera
2013-01-18, 18:32
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elgholm
Har du lärt dig html och css?? Åh fan.. Jag har hållt på i över 15 år och sitter fortfarande på Google och letar fram vissa css-properties och HTML-attribut ibland.

jag också

håller för övrigt med dig om allt du skriver.
Citera
2013-01-18, 18:47
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmit
Är övertygad om att Backbone kommer ta andelar från jQuery. Tror även att fler kommer köra node.js i framtiden än vad som kommer köra PHP exempelvis.

Men sen är det precis som föregående har sagt, PHP och (usch) .NET kommer fortsätta existera.

.NET, ...usch(?)
Citera
2013-01-18, 20:17
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tommyt
Jag tror det skulle vara av värde om TS formulerar sin definition av "framtiden".
Nä, gå på något som funkar nu och var flexibel nog att omvärdera när det är aktuellt.


Ja så är det naturligtvis. Kan du ett språk så är det inte allt för svårt att lära sig ett till. Samtidigt började jag fundera på vad som egentligen kommer att ta över på webben efter det att jag postade mitt förra inlägg.

Det kommer Node ramverk nu som har en stark finansiering exempelvis meteor som jag nämnde tidigare. Samtidigt kan man inte komma ifrån att javascript är inget roligt språk att hålla på med och det finns också en rad tekniska problem med att det är enkeltrådat. Lösningar som fiber osv, är inget vidare. Jag nämnde också att jag tittat en del på Erlang eftersom det tillåter dig att köra hur många trådar som helst. Egentligen så borde det vara ett bättre alternativ än Javascript för webben men det är ingen som investerat några pengar i en sådan platform. Erlang saknar också mycket när det kommer till att manipulera strängar.

Nu efter det att jag postade här började jag återigen titta lite på Google Dart. Dart erbjuder en mer genomtänkt syntax än Javascript. Dessutom vilket jag inte viste tidigare så stödjer Dart något som kallas Isolates vilket gör att precis som Erlang så kan du köra flera trådar!

http://www.grobmeier.de/10-reasons-w...l#.UPmR2aHvxy8

Jag undrar om inte Dart är framtiden? TS efterfrågade vad han skulle lära sig efter HTML och CSS och Javascript ligger naturligtvis närmare till hands än Dart med tanke på att språket är så nytt. Men om några år så tror jag Dart kanske kommer att ta över. Har någon här testat Dart? Vad tror ni?
__________________
Senast redigerad av GastenGusten 2013-01-18 kl. 20:25.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback