Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-03-18, 20:12
  #73
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonipoon
Hm. Jag har bott i Shanghai i tre och ett halvt år och har besökt i princip alla områden, t.o.m. åkt till änden av varenda jävla tunnelbanelinje om det nu intresserar dig. Så var försiktig med att säga sånt. Det är ingen tävling, tror säkert du vet en hel del om Shanghai men det gör dig knappast särskilt sympatisk om du försöker tro att du vet mer än eller någon annan på något sätt (särskilt när du bara bott där i 4 månader).

Innan jag flyttade dit hade jag studerat staden i kanske 1 år genom att läsa allt från historia, ekonomi, statistik, kultur, till att kolla på satellitbilder och "street views" och videos.
Kina är min hobby och jag anser mig själv kunna en hel del. Eftersom du bott i Shanghai i 3.5 år och kanske blivit expert på Shanghai så vet jag inte om jag kan Shanghai lika bra som du. Men jag kan ändå hyffsat mycket.
Citera
2013-03-18, 20:22
  #74
Medlem
Jonipoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VECTROTALENZIS
Innan jag flyttade dit hade jag studerat staden i kanske 1 år genom att läsa allt från historia, ekonomi, statistik, kultur, till att kolla på satellitbilder och "street views" och videos.
Kina är min hobby och jag anser mig själv kunna en hel del. Eftersom du bott i Shanghai i 3.5 år och kanske blivit expert på Shanghai så vet jag inte om jag kan Shanghai lika bra som du. Men jag kan ändå hyffsat mycket.
Fast det krävs att man bor på en plats och träffar människorna som bor där under en längre period för att få ett riktigt helhetsperspektiv, se hur saker förändras osv med sina egna ögon. Du kan jämföra det med att lära sig ett främmande språk. Jag känner flera som studerat kinesiska i Sverige i två års tid, och flera som studerat kinesiska i Kina i ett halvår och ändå kan bättre kinesiska än de som studerat i Sverige.
Citera
2013-03-18, 20:25
  #75
Medlem
TexasTigers avatar
Kan ni snälla hålla er till topic?
Citera
2013-03-18, 21:00
  #76
Medlem
Jonipoons avatar
Vad tycker ni om de s.k. baifumei (白富美)? Då menar jag bara looken i sig som många kinestjejer efterrapar, och inte själva livsstilen (även om många försöker efterrapa livsstilen också). Själv struntar jag i vad många säger ang. kritiken, jag tycker det är hur snyggt som helst med kritvita kinestjejer.
Citera
2013-03-18, 22:58
  #77
Medlem
Danne90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonipoon
Vad tycker ni om de s.k. baifumei (白富美)? Då menar jag bara looken i sig som många kinestjejer efterrapar, och inte själva livsstilen (även om många försöker efterrapa livsstilen också). Själv struntar jag i vad många säger ang. kritiken, jag tycker det är hur snyggt som helst med kritvita kinestjejer.

Jag håller med dig, kritvita kinesiska brudar är sjukt fina. Min tjej går absolut inte ut om det är jättevarmt och soligt för hon är rädd att bli solbränd. Hon kan inte förstå sig på oss Europèer som ligger och steker på stranden. Jag trodde jag var ensam om den fetischen men där ser man. Tur min brud är rätt så vit annars hade jag inte varit ihop med henne.
Det är en av anledningarna som jag skulle kunna bara vara ihop med brudar från Kina, Japan och Korea. Resten av Asien är lite smutsiga... (är dock absolut ej rasist, det är bara min preferenser).
Citera
2013-03-19, 05:44
  #78
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VECTROTALENZIS
BNP per capita är mer relevant än total BNP om man ska jämföra levnadsstandarder och lönenivåer.
Även om Shanghai har större total BNP än Hong Kong så är detta pågrund av att Shanghais population är 23 millioner och Hong Kongs är 7. Men genomsnitts människan i Hong Kong har en högre levnadsstandard än Shanghai och tjänar också mer.

Det är det jag vill jämföra. T.ex. när Kina går om USA att bli världens största ekonomi, så kommer fortfarande BNP per capita i Kina vara lågt jämfört med USA. Alltså hur mycker pengar VARJE person producerar.

I det sammanhanget så ligger Guangzhou och Shenzhen lite över Shanghai och Beijing. Alltså genomsnitts människan i Shenzhen producerar mer pengar än hans dito i Shanghai. Men det är inget konstigt med det då Shenzhen fick börja hela 10 år före Shanghai.

Senast jag laste i tidningen so stod det att Guangzhou har de hogsta lonerna i Kina. Men ner jag befinner mig i Guangzhou so tycke jag Shanghai kanns otroligt mycket rikare bade i form av kollektivnat, infrastruktur och arkitektur. Fast Guangzhou har en hogre GDP per capita so kanns staden mycket fattigare och sunkigare an var metropolen Shanghai gor.
__________________
Senast redigerad av takeitchill 2013-03-19 kl. 05:50.
Citera
2013-03-19, 06:05
  #79
Medlem
takeitchills avatar
Tillbaka till amnet. Nagan annan her som ockso elskar 剩女?Alltso leftover womens som dem sager i Kina. Helt klart min favorit malgrupp av kvinnor i kina ! Dessa kvinnor er bade erfarna, gott med pengar och desperata. Samt manga av dem jag dejtat varit riktigt smarta. Skulle aldrig kunna dejta en kines utan som har 没有文化.

Yngre kinestjejer er alldeles for naiva och dumma for min smak.
__________________
Senast redigerad av takeitchill 2013-03-19 kl. 06:08.
Citera
2013-03-19, 08:40
  #80
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av takeitchill
Tillbaka till amnet. Nagan annan her som ockso elskar 剩女?Alltso leftover womens som dem sager i Kina. Helt klart min favorit malgrupp av kvinnor i kina ! Dessa kvinnor er bade erfarna, gott med pengar och desperata. Samt manga av dem jag dejtat varit riktigt smarta. Skulle aldrig kunna dejta en kines utan som har 没有文化.

Yngre kinestjejer er alldeles for naiva och dumma for min smak.

Hur gamla brukar de där leftovers vara? Vart träffar man sådana?
Varför är de leftovers från första början? Fula? Tjocka? Ingen vill ha dem?
Citera
2013-03-19, 08:57
  #81
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VECTROTALENZIS
Hur gamla brukar de där leftovers vara? Vart träffar man sådana?
Varför är de leftovers från första början? Fula? Tjocka? Ingen vill ha dem?

Left over womens er ofta kvinnor som er i sena tjugoarsaldern eller runt 30. Man i Kina gifter ofta ned sig, om man er en A-kvalitets kille alltso rik, bra jobb, fin utbildning osv brukar en sadan man gifta sig med en B-kvalitets kvinna medan B-kvalitets killar gifter sig med C-kvalitets kvinnor osv osv. De som lamnas ut er A-kvalitetskvinnor alltso karriarskvinnor som har det bra stallt, bra jobb, bra utbildning osv. Det beror inte bara po giftermalshiarkin utan ockso att dessa kvinnor har satsat po sin karriar istallet for att gifta sig och skaffa barn som man brukar ofta gora i den tidiga 20ars aldern i Kina. Er man kvinna, ogift och er i 30arsaldern kan det vara svart att hitta en man. Det har ingenting att gora med att dem er fula eller tjocka osv. I Kina ar lite eldre kvinnor inte like attraktiva som de yngre kvinnorna.

Dessa kvinnor kan man traffa om man ror sig i en miljo av professionells.

Finns valdigt mycket skrivet om amnet.

Har er en artikel i BBC om du ar intresserad http://www.bbc.co.uk/news/magazine-21320560
__________________
Senast redigerad av takeitchill 2013-03-19 kl. 09:10.
Citera
2013-03-19, 10:13
  #82
Medlem
Lekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av takeitchill
Left over womens er ofta kvinnor som er i sena tjugoarsaldern eller runt 30. Man i Kina gifter ofta ned sig, om man er en A-kvalitets kille alltso rik, bra jobb, fin utbildning osv brukar en sadan man gifta sig med en B-kvalitets kvinna medan B-kvalitets killar gifter sig med C-kvalitets kvinnor osv osv. De som lamnas ut er A-kvalitetskvinnor alltso karriarskvinnor som har det bra stallt, bra jobb, bra utbildning osv. Det beror inte bara po giftermalshiarkin utan ockso att dessa kvinnor har satsat po sin karriar istallet for att gifta sig och skaffa barn som man brukar ofta gora i den tidiga 20ars aldern i Kina. Er man kvinna, ogift och er i 30arsaldern kan det vara svart att hitta en man. Det har ingenting att gora med att dem er fula eller tjocka osv. I Kina ar lite eldre kvinnor inte like attraktiva som de yngre kvinnorna.

Dessa kvinnor kan man traffa om man ror sig i en miljo av professionells.

Finns valdigt mycket skrivet om amnet.

Har er en artikel i BBC om du ar intresserad http://www.bbc.co.uk/news/magazine-21320560

Verkligen. Jag har kinesiska singelvänner under 25 som säger saker i stil med: "Jag är gift om 3 år, oavsett vad."
Citera
2013-03-19, 12:37
  #83
Medlem
Jag håller faktiskt med kineserna här, tycker faktiskt också att om man är kvinna och börjar närma sig 28 år och är singel så bör man ta för sig lite...för passerar man 30 årstrecket så rasar man i attraktion i mina ögon såvida man inte är en kändis som har råd att hålla uppe utseendet.

För män kan man vänta tills tidiga 30 års åldern innan man börjar bli för gammal, såvida man inte är rik för då kan man hitta en 20 årig snygg tjej även om man är en skrynklig 90 åring.
Citera
2013-03-19, 15:01
  #84
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leke
Verkligen. Jag har kinesiska singelvänner under 25 som säger saker i stil med: "Jag är gift om 3 år, oavsett vad."

Det ar himmelriket for mig, finns ett stort utbud som aldrig sinar av rika medelalders kvinnor personligen gillar jag lite eldre kvinnor om vi pratar om asiater. Den emontionella utvecklingen gar inte lika snabbt hos kineser anser jag fran personlig erfarenhet och do speciellt hos kinesiskor jamfort med svenskar.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2059587

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback