Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-05-03, 18:10
  #1
Medlem
colds avatar
Hej

Jag och min fv ska flytta! Vi har nu Telia som bas, och tele2 för det rörliga. Nu vill vi spara stålar? Vilket abonemang är bäst och billigast?
Citera
2005-05-03, 23:35
  #2
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Ja'ru inte helt enkelt. Prisskillnaden på abonnemang är inte speciellt stora men det kan ju kännas skönt att slippa telia. Det är egentligen på samtalen man kan spara mest, och då speciellt på samtal till mobil. Om du inte ringer mycket utomlands förståss för då kan det skilja väldigt mycket.

Det här är PTS officiella prisjämförelsesida som är ganska bra.

Dock är dom ruggigt sega på att uppdatera sidan. T.ex. så finns inte Valuephone med där, även fast dom har funnits i sverige sedan februari.

Efter en snabb jämförelse mellan PTS's site och Valuephone kan jag snabbt konstatera att jag som ringer mycket till mobil borde byta till Valuephone. Om du väljer dom så välj deras Fast-mobil prislista. Även om det är en månadsavgift på 19 kr så är deras priser till mobil oslagbara !

Jag går själv och funderar på om jag ska säga upp mitt fasta abb. helt och bara ha mobilen. Med tanke på att det numera alltid går att ringa för 69öre/min så är det ganska lockande att säga upp fasta skiten.

Ang. fast telefoni kan jag reka följande bolag:

Telitel
Dial It
Telerabatt

Har använt mig av dessa tre tidigare och samtliga är bra att ha och göra med. Dock är jag osäker hur dom ligger till i prisnivå.

/#LOUDmouth#
Citera
2005-05-04, 19:01
  #3
Medlem
cold: Jag har haft det precis som du, nämligen Telia som fast och Tele2 som har debiterat mig samtalsavgifter. Det var väl iofs helt OK, men några större pengar tjänade jag inte på det. Däremot så upptäckte jag en gång på Tele2:s faktura att dom hade debiterat mig för ett samtal till Finland! Tidsangivelsen stod på fakturan och just vid den tiden var jag inte hemma. Ingen annan har normalt tillgång till min hemtelefon och absolut inte vid det tillfället när det hade ringts till Finland. Dessutom så har jag inga bekanta i Finland, inte heller resten av gänget. Avslutade ganska raskt abonnemanget på Tele2, eftersom jag inte fick nån förklaring.

Nu för tiden använder jag bara Telia, fråga mej inte varför, men dom har erbjudit ett bra avtal där jag bara betalar abonnemangsavgift och 39 kr i månaden för bredbandsuppkoppling. Dessutom får jag avbrottsersättning efter Gudruns härjningar.

#LOUDmouth#: Dom här alternativen du räknar upp ger egentligen inte ett skitöre i vinst varken för cold, Dig eller mig. Bara krångel och elände!

Summa summarun: Avregleringen av telemarknaden och inte minst elmarknaden är inget för varken LOUDmouth, cold, eller någon av oss vanliga döda; nej det handlar om att suga ut varenda krona eller korvöre så mycket det går och så länge den omtalade marknaden och dess krafter får bestämma så når ingen av oss nån synbart bättre ekonomi.
OK, förhoppningen var ju att tele- och elpriserna skulle falla när avregleringarna (omregleringarna) trädde i kraft, men så blev det inte! Varför inte? Jo dels för att Telia/Vattenfall är i statens ägo och staten kan hela tiden styra dessa instrument, dels genom att Staten/Vattenfall tillsammans med EON (gamla nazis) och Wallenbergsimperiet har full kontroll på el- och telemarknaden. Visst har det funnits amerikanska/globala företag som har försökt att få in en fot här i Norden, men dom har snabbt mobbats ut....
Citera
2005-05-04, 23:20
  #4
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken2
#LOUDmouth#: Dom här alternativen du räknar upp ger egentligen inte ett skitöre i vinst varken för cold, Dig eller mig. Bara krångel och elände!

Åfan, då vet du mer än mig om mina telefonikostnader Klart som fan man kan spara pengar på att byta. Tycker att du låter aningens bitter och det rimmar onekligen lite illa med att du väljer att fortsätta använda telia. Hur skall villkoren för oss telefonikunder förbättras ytterligare om folk väljer att fortsätta betala alldeles för mycket pengar till Telia.

Medel-Svensson skulle kunna spara en hel del genom att välja ett annat bolag än Telia. Men men, så länge folk är för lata för att engagera sig så får dom väl skylla sig själva. Krävs ju inte direkt någon nämnvärd kraftansträngning för att byta telebolag.

/#LOUDmouth#
Citera
2005-05-05, 14:23
  #5
Medlem
borrizs avatar
Till var och när brukar du ringa?
Jag har själv upptäckt att det lite pengar att spara, om man brukar ringa utomlands. Du vet bäst själv hur du brukar ringa cold, varför inte ta en titt på PTS sidia för Prisjämförelser.
Själv ringer jag en del till Kina och det blir en hel del skillnad mellan priserna bolagen tar ut (34 öre/min till 7:45 kr).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback